Må man selv konstruere eksempelvis hjulophæng?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Må man selv konstruere eksempelvis hjulophæng?

#1 Indlæg af John Sahl »

Eksempelvis bærearme på en bil sommin er en i mine øjne trist konstruktion, men må man egentligt godt konstruere nogen selv i alu eller stålprofiler eller vil bilen dumpe med et brag til syn?

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#2 Indlæg af Wildert »

Det er da vist hvad man vil kalde en konstruktiv ændring er det ik'? :D

Men du har i princippet ret - hvad er det der gør at en fabriksfremstillet uoriginal bærearm pr. automatik skulle være bedre end en arm fremstillet i sømløst rør med joints for enderne osv.... men jeg tvivler på at synsmanden er så forstående...

PS: Den går til rally ;-)
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#3 Indlæg af Ravnen »

Så må man jo have et syns bærearme sæt.
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#4 Indlæg af John Sahl »

Ravnen skrev:Så må man jo have et syns bærearme sæt.


Nemlig..

I bekræfter mine tanker, så det ryger på vinterlisten!

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#5 Indlæg af John Sahl »

Wildert skrev:Men du har i princippet ret - hvad er det der gør at en fabriksfremstillet uoriginal bærearm pr. automatik skulle være bedre end en arm fremstillet i sømløst rør med joints for enderne osv.... men jeg tvivler på at synsmanden er så forstående...

PS: Den går til rally ;-)


Hvis du allerede har lavet det, så vil jeg meget gerne se lidt billeder?

Eller er der nogen som har gode links til sådanne sager?

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#6 Indlæg af Wildert »

John Sahl skrev:
Wildert skrev:Men du har i princippet ret - hvad er det der gør at en fabriksfremstillet uoriginal bærearm pr. automatik skulle være bedre end en arm fremstillet i sømløst rør med joints for enderne osv.... men jeg tvivler på at synsmanden er så forstående...

PS: Den går til rally ;-)


Hvis du allerede har lavet det, så vil jeg meget gerne se lidt billeder?

Eller er der nogen som har gode links til sådanne sager?

.


Jeg har ikke rodet det vilde med det endnu. Jeg har selv fabrikeret justerbare tårnlejer med kugleled - det er så absolut i den nemmere afdeling, men altså... det er så det.
Så har jeg lavet en nylon-udgave af bagbrosbøsningerne på Golf'en, men det er også ret ukompliceret.
For tiden er jeg (ret langstrakt) i gang med at udskifte de forreste bærearmsbøsninger (lodret bolt) på Golf'en med kugleled. Det er et lidt større cirkus da hullet til bøsningen er ret stort og kugleleddet slet ikke er så stort udvendigt. Så der skal både fabrikeres indvendige bøsninger mellem bolt og kugleled, men også en eller anden form for adaptor/holder/bøsning så kugleledet kan fastgøres til bærearmen. Jeg har lavet det meste af den første version færdig, men har fået et par ideer undervejs som gør at jeg vil lave designet på holderen om.

Jeg har lidt billeder på lager - men ikke meget - som har tjent til inspiration. De kan ses her:
http://files.lbrt.dk/pics/div/suspension/

Derudover har jeg på et tidspunkt deltaget i en fornuftig snak på et amerikansk rallyforum om netop det her med rørbærearme, hvad der skal til osv. Den tråd er tilgængelig endnu fandt jeg ud af:
http://www.specialstage.com/forums/show ... php?t=7639
Der er i tråden et link til et dansk rallyteam der kører (kørte?) Golf 3 kitcar hvor der er et ret godt billede af en justerbar rørbærearm til sådan en kalorious - desværre eksisterer sitet ikke mere, og jeg har ikke haft held med at grave det frem på http://www.archive.org/ så den må du desværre undvære.
Der er lidt andre links i den tråd som er ganske gode.

Når/hvis du når til at skulle lege med kugleled/joints, så kig lige hos ham her: http://stores.ebay.co.uk/Mc-Gill-Motorsports

Jeg har købt mine kugleled der og han er billig, leverer hurtigt, osv.
Vær dog opmærksom på at kugleled egner sig meget dårligt til hverdagsbrug da levetiden faktisk ikke er overvældende på dem. Man kommer langt med at få nogle gummimanchetter på dem, fylde dem jævnligt med fedt osv. - men der er meget vedligeholdelse i forhold til f.eks. gummi eller PU-bøsninger. De er tilgengæld rock solid... ikke overraskende :D
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#7 Indlæg af John Sahl »

Now we are talking, tak Brian.

Jeg vil kigge mig lidt omkring for mere inspiration lidt senere, og selvfølgelig komme med lidt input om mine egne tanker hen af vejen.

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
skovbamsen
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

#8 Indlæg af skovbamsen »

prøv at få fat i en "homogaliniserings" attest fra FIA..


der er som reglen vist ændrede bærearme til rally brug..
det kan jo ligge som grundlag for tilladelse da det jo er fabriksoplysninger FIA godkende efter
Billede
Besvar