Galvanisering af bilkarosseri?
Redaktør: Moderatorer
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
Galvanisering af bilkarosseri?
Nu nærmer tiden sig til hvor at jeg skal ha min kære Escort mk2 galvaniseret.
Meeeen, Det kan gøres på MANGE måder, så jeg er kommet i tvivl.
Hvilken skal jeg vælge? Varmgalvanisering er vidst udelukket.
Men vil helst ha bilen afsyret, da det kommer ind i alle hul rum, og det gør en sandblæsning ikke.
Men hvor kan jeg få bilen afsyret og galvaniseret?
Har skrevet rundt til et par firmaer og venter bare på svar.
Meeeen, Det kan gøres på MANGE måder, så jeg er kommet i tvivl.
Hvilken skal jeg vælge? Varmgalvanisering er vidst udelukket.
Men vil helst ha bilen afsyret, da det kommer ind i alle hul rum, og det gør en sandblæsning ikke.
Men hvor kan jeg få bilen afsyret og galvaniseret?
Har skrevet rundt til et par firmaer og venter bare på svar.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Der har været en tråd om det på OpelPower for nylig. Der er desværre ikke kommet noget konkret ud af det. Andet end at der er firmaer i tyskland og england der kan gøre det. Det virker til at det engelske firma er det bedste sted at få gjort det, men også lidt mere besværligt med at få sendt bilen derover.
De 3 firmaer i DK der linkes til har jeg alle kigget hos, og der står intet på deres hjemmeside om at de gør noget som helst i den slags bearbejdning.
Link til tråden.
En anden mulighed er at få den sandblæst og koldmetalliseret. Det kan Jyderup sandblæseri gøre for dig. Men det er noget hårdere for karossen og det kommer ikke ind i alle hulrum. Desuden skal bilen være fri for textyl og den slags inden den kommer derud.
Hvis du finder ud af noget med afsyring og efterfølgende elektrobehandling så vil jeg meget gerne høre mere om det da jeg selv er intresseret i at få gjort det med både min bil og mine undervognskomponenter.
De 3 firmaer i DK der linkes til har jeg alle kigget hos, og der står intet på deres hjemmeside om at de gør noget som helst i den slags bearbejdning.
Link til tråden.
En anden mulighed er at få den sandblæst og koldmetalliseret. Det kan Jyderup sandblæseri gøre for dig. Men det er noget hårdere for karossen og det kommer ikke ind i alle hulrum. Desuden skal bilen være fri for textyl og den slags inden den kommer derud.
Hvis du finder ud af noget med afsyring og efterfølgende elektrobehandling så vil jeg meget gerne høre mere om det da jeg selv er intresseret i at få gjort det med både min bil og mine undervognskomponenter.
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
Ja det er også de svar jeg er fundet frem til.
Men som de skriver inde på opelpower, så skal man langt væk for at få bilen "ordnet" som jeg helst ville have gjort.
Men hvis det render op i 20 - 30000kr så kan jeg leve med en koldmetalisering.
Men tanken om at det ikke dækker over alt bryder jeg mig ikke om
Har skrevet til en del firma´er nu og de vil ikke afsyre et bilkarosseri, da de ikke havde haft gode erfaringer med det.
Men jeg søger videre.
Men hvad undervognselementer angår, så kan de fleste af de firma´er godt afsyre og galvanisere det.
Men som de skriver inde på opelpower, så skal man langt væk for at få bilen "ordnet" som jeg helst ville have gjort.
Men hvis det render op i 20 - 30000kr så kan jeg leve med en koldmetalisering.
Men tanken om at det ikke dækker over alt bryder jeg mig ikke om
Har skrevet til en del firma´er nu og de vil ikke afsyre et bilkarosseri, da de ikke havde haft gode erfaringer med det.
Men jeg søger videre.
Men hvad undervognselementer angår, så kan de fleste af de firma´er godt afsyre og galvanisere det.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Galvanisering af bilkarosseri?
needspeed skrev:.Men hvor kan jeg få bilen afsyret
Hm...hvad koster en tur til Oslo området? www.bs-teknikk.no
Burde der evt. ikke også være nogen i Sverige der kan?
Hvis ikke det ligefrem skal være en året rundt bil, kan den sagtens holde sig flot i mange år frem selv uden galvanisering. Det er kun et spørgsmål om at få den behandlet ORDENLIGT bagefter, med sealing, maling og olie i hulrummene. Køre den så kun i sommerhalvåret, vil børnebørnene kunne overtage den.
- Lasse Kristensen
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Hejsa.
Jeg ville nu vælge løsningen i England da de kan efterbehandle bilen ordentligt bagefter. Det lader det ikke til at nordmændende kan.
En ting er at bilen kun kører om sommeren, selvom den er blevet hulrumsbeskyttet med voks o.s.v. men på en sommermorgen eller en sommeraften kan der jo falde pænt meget dug og danne sig kondensvand i netop hulrum osv. Jeg ville ikke turde lade en bil afsyre hvis ikke den vil kunne blive behandlet grundigt i alle hulrum som f.eks. det engelske firma kan.
Men ja, 30.000 kr er mange penge, omvendt får man ikke lavet meget autoriseret pladearbejde for de penge ( men det er nok heller ikke aktuelt herinde hehe
). Men en smuttur til England gennem Holland/Belgien burde da kunne lade sig gøre...
Jeg ville nu vælge løsningen i England da de kan efterbehandle bilen ordentligt bagefter. Det lader det ikke til at nordmændende kan.
En ting er at bilen kun kører om sommeren, selvom den er blevet hulrumsbeskyttet med voks o.s.v. men på en sommermorgen eller en sommeraften kan der jo falde pænt meget dug og danne sig kondensvand i netop hulrum osv. Jeg ville ikke turde lade en bil afsyre hvis ikke den vil kunne blive behandlet grundigt i alle hulrum som f.eks. det engelske firma kan.
Men ja, 30.000 kr er mange penge, omvendt får man ikke lavet meget autoriseret pladearbejde for de penge ( men det er nok heller ikke aktuelt herinde hehe
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Lasse Kristensen skrev:En ting er at bilen kun kører om sommeren, selvom den er blevet hulrumsbeskyttet med voks o.s.v. men på en sommermorgen eller en sommeraften kan der jo falde pænt meget dug og danne sig kondensvand i netop hulrum osv. Jeg ville ikke turde lade en bil afsyre hvis ikke den vil kunne blive behandlet grundigt i alle hulrum som f.eks. det engelske firma kan.
Ja jeg er jo ikke expert og udtaler mig kun ud fra egne erfaringer med biler jeg har været med til at svejse op gennem årene. F.eks en Buick som vi for henad 20 år siden kogte masser at ny plade i...MANGE steder. På den er der stadigt ikke dukket antydningen af rust op igen, selv om den "kun" fik olie i hulrummene bagefter. Når der dukker rust op igen efter rustreperationer er det næsten altid fordi folk ikke har fået fuldstændigt bund i rusten. Eller ikke er grundige nok med bagefter at få lukket samlinger og pladekanter 112% med maling/undervogns olie. Omhyggelighed er det magiske ord her!
Det var først midt i 60'erne man så småt begyndte at dyppe hele karossen i div. bade på fabrikkerne. Før den tid bestod alle bagsider af rå plade. På trods af det har mange af de gamle jo overlevet både 40-50 år og mere. Men det hjælper jo selvfølgelig nok ikke at bilen tråden handler on vist er fra perioden hvor man kunne mistænke karosserierne var lavet at en speciel type selvopløsende stålplade. Mange af den tids biler rustede nærmest i vildskab, selv de mest underlige steder.