saab 9000 1989 problemer

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

saab 9000 1989 problemer

#1 Indlæg af møffe »

min far har et problem med hans saab 9000 2,3 turbo. det hele startede med at en af hans papbørn (5år) lige ville tanke hans bil med vandslangen.(efter en lille køretur anede han uråd og tømte tanken. men for sent) og siden har den bare ikke ville noget af det den er lavet til. jeg har ikke selv haft mulighed for at kikke på den da den står 70km fra oslo. (yep manden bor i norgesland) den har fået skiftet benz pumpe.lambdasonde og filter. men han ringede idag for at fortælle at efter en kortere køretur opgav den han siger at uds manifolden bliver rød(meget varm) og at den går dårligt. (sitre/går urent) men nu kan han ikke starte den mere. den lugter af benzin når han tørner den. så krumtaps signal burde der være. han har dog ikke skiftet tændrør da han ikke lige mener at han har værktøjet til at skrue dem op (coil on plugs mener han det er, dette vil jeg også gerne have noget info om) han påstår det er blevet værre efter et gearkasse skift, kan det have forbindelse.o g at den køre rent når han drejer til den ene side men ikke lige ud + den anden side?

er der nogen der har et bud. da jeg er langt fra ekspert i saab motore og kender intet til den måde de er bygget op på(okay, det er en 4takter.. doo.. men ellers)
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

www.saabklubdanmark.dk - Hvis jeg må foreslå den side. Der er stensikkert mange folk inde der ved meget mere om saab-motorne end nogen andre herinde (Pånær saab-daniel og Kaas, som ligesom mig også er medlem af SKD).
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

karboratorsprit på vognen, meget! prøv at fylde tanken næsten helt med benzin, et par liter sprit oven i. måske det trækker det sidste vand gennem systemet. MVH søren
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Lyser den i Chek engine lampen.
Hvis ja så er der nogle fejlkoder der kan udlæses, og måske give lidt hjælp.

Her er lidt hjælp til hvordan de udlæses, og hvad de betyder.
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... p=31657148

Men umiddelbart ville jeg kontrollere slangen-rørene imellem turbo og luftmassemåler, både for revner, og om de er monteret korrekt.
Da de bliver afmonteret i forbindelse med et gearkasse skift.

Der er ingen hokuspokus i benzin indsprøjtningen det er et ganske alm. bosch LH 2.4 system. tilsat SAABS eget tændings system,som ganske riktigt er cop.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Rødgaard
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 jun 2006, 18:38

#5 Indlæg af Rødgaard »

Har du tjækket om Katalysatoren er faldet sammen???
Mvh Rødgaard
Besvar