Placering af mapføler og luft temp føler?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

Placering af mapføler og luft temp føler?

#1 Indlæg af Tobisen »

Da jeg er ved at skulle til at bygge mig et nyt plenumkammer vil jeg lige ha et par ting på plads, så jeg kan tage højde for dem under vejs...

Hvor skal jeg sætte min mapsensor til?
Skal den side i min trykkasse(plenum kammer) eller skal jeg bare ha den efter gasspjæld?

Hvad med lufttemp føleren? i mit plenum kammer på indgangsrøret, så luftstrømmen kommer forbi den?
King of wheelies:)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Pga. heatsoake ville jeg placere temp. sensor i en komponent, der ikke har direkte metallisk forbindelse til motoren.

MAP vil "sidde rigtig fint i" Plenium.
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

#3 Indlæg af Tobisen »

Mit plenumkammer sidder ikke direkte i metalisk kontakt med motoren!
Der sidder slangestykker mellem plenum og spjældhuse, som iøvrigt sidder i gummi flanger...
Så den kommer sgu bare i plenum også så...
Men skal den sidde lige i luftstrømmen, eller så den ikke får direkte luftstrøm?
King of wheelies:)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:


Det er vel ikke relavant. Det der er relavant, er hvor hurtigt plenumkammeret er nedkølet igen efter sådan et stop... Er det koldt efter nogle min. med normalt kørsel, evt. tomgang? Eller er det stadige varmt?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#6 Indlæg af Havneren »

Tobisen skrev:Mit plenumkammer sidder ikke direkte i metalisk kontakt med motoren!
Der sidder slangestykker mellem plenum og spjældhuse, som iøvrigt sidder i gummi flanger...
Så den kommer sgu bare i plenum også så...
Men skal den sidde lige i luftstrømmen, eller så den ikke får direkte luftstrøm?


Luftstrøm er ganske udemærket.

I dag ville jeg sætte min temp sensor i min IC eller i røret mod spjæld et sted hvor det normalt ikke vil blive varmet op af motoren ved stop.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

klyfax skrev:
HenrikGM skrev:Trækker der varm luft op i dit plenumkammer når du holder på tanken med stoppet motor?

:coffee:


Det er vel ikke relavant. Det der er relavant, er hvor hurtigt plenumkammeret er nedkølet igen efter sådan et stop... Er det koldt efter nogle min. med normalt kørsel, evt. tomgang? Eller er det stadige varmt?


Det er relevant nok.

Hvis lufttemp sidder s varmen fra motoren driver op omkring sensoren vil den vise alt for høj værdi, og det kan give vanskeligheder med at starte motoren. Om det er sensorelementet der er 40grader for varmt pga luft, eller om det er hele plenumkammeret er ligegyldigt hvis bilen ikke vil starte på baggrund af alt for varm sensor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Tobisen
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 mar 2007, 11:14

#8 Indlæg af Tobisen »

I har en pointe der!
Så må jeg prøve at få den sat i icén i stedet...
Der plejer sgu at være pænt lunt under tanken, hvor varmen stiger op fra motoren!
King of wheelies:)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

HenrikGM skrev:Det er relevant nok.

Hvis lufttemp sidder s varmen fra motoren driver op omkring sensoren vil den vise alt for høj værdi, og det kan give vanskeligheder med at starte motoren. Om det er sensorelementet der er 40grader for varmt pga luft, eller om det er hele plenumkammeret er ligegyldigt hvis bilen ikke vil starte på baggrund af alt for varm sensor.


Kan godt se din pointe der, men min starter fint nok hvergang, og der sidder temp føler i en alu manifold, boltet direkte på motor. Måske manifoldens design gør at luften ik kommer der op?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Du kan godt designe dig ud af det, men det er sgu da nemmere at sætte den rigtigt fra starten, end montere den to gange.

Som med så meget andet kan man vælge at tage chancen og skrue den i der hvor akkuboremaskinen nemmest kan bore et hul, eller sætte den rigtigt. Det kan godt være det går at hoppe over laveste punkt på hegnet, men går det ikke, så er hegnet bare det højere næste gang.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar