Daihatsu Charade 1,3L 16v problemer
Redaktør: Moderatorer
-
skovbamsen
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
Daihatsu Charade 1,3L 16v problemer
hey har erhvervet en Daihatsu Charade1,3 16v automat til min mor..
problemet er at når man har kørt ca 3-5km tænder motorlampen kortvarigt og motoren vil ikke tage gassen..
det forsvinder efter 2-5sek.
den køre så ganske udemærket ind til man når ca 110-120km så gør den så det samme igen dog tage det lidt længere tid før det forsvinder.
lige som om der ikke er noget benzin..
har prøvet at tage lambda sonde fra.. den gør det samme..
har prøvet at tage spjædkontakt/potentiometer fra den gør det samme dog tænder den ikke motorlampe..
har prøvet at tage mapsensor fra så vil den ikke tage gassen..
er der nogle der ved noget eller har prøvet det samme
problemet er at når man har kørt ca 3-5km tænder motorlampen kortvarigt og motoren vil ikke tage gassen..
det forsvinder efter 2-5sek.
den køre så ganske udemærket ind til man når ca 110-120km så gør den så det samme igen dog tage det lidt længere tid før det forsvinder.
lige som om der ikke er noget benzin..
har prøvet at tage lambda sonde fra.. den gør det samme..
har prøvet at tage spjædkontakt/potentiometer fra den gør det samme dog tænder den ikke motorlampe..
har prøvet at tage mapsensor fra så vil den ikke tage gassen..
er der nogle der ved noget eller har prøvet det samme
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Er det en G102 ? 89-93 årgang? Hvis ja, så udlæs fejlkode på den.
Men inden du gør det, så tag lige minus-polen af batteriet i 5 minutter, for at blanke ECU'en af for gemte fejl. Ellers får du fejl for alle de ting du har hevet af, imens du har fejlsøgt.
Så kører du en tur og får den til at lyse en gang og SÅ udlæser du fejlkode:
På toppen af gearkassen, sidder der et grønt stik med en kappe over. Det er 2 rækker a 3 forbindelser. Hiv kappen af, og du har adgang til alle 6 forbindelser.
1 2 3
4 5 6
Så kortslutter du 5 og 6, ELLER 1 og 2 - jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvad for et sæt af dem det er. Enten er det 5/6 eller 1/2.
Så sætter du tænding på ( uden at starte bilen ). Så vil motorlampen blinke x antal gange - Hvis du får kortsluttet det forkerte sæt, vil den bare aktivere switchen til blæseren på køleren, så denne vil snurre rundt. Så er det bare at bytte om og kortslutte de rigtige
De x antal gange den blinker kan du så aflæse her:
1 Satisfactory operation
2 MAP sensor
3 Ignition signal
4 Coolant temperature sensor
5 Oxygen sensor
7 Throttle position sensor
8 Intake air temperature sensor
9 Speed sensor
10 Starter signal
11 Switch signal
Mvh...
Men inden du gør det, så tag lige minus-polen af batteriet i 5 minutter, for at blanke ECU'en af for gemte fejl. Ellers får du fejl for alle de ting du har hevet af, imens du har fejlsøgt.
Så kører du en tur og får den til at lyse en gang og SÅ udlæser du fejlkode:
På toppen af gearkassen, sidder der et grønt stik med en kappe over. Det er 2 rækker a 3 forbindelser. Hiv kappen af, og du har adgang til alle 6 forbindelser.
1 2 3
4 5 6
Så kortslutter du 5 og 6, ELLER 1 og 2 - jeg må indrømme jeg ikke kan huske hvad for et sæt af dem det er. Enten er det 5/6 eller 1/2.
Så sætter du tænding på ( uden at starte bilen ). Så vil motorlampen blinke x antal gange - Hvis du får kortsluttet det forkerte sæt, vil den bare aktivere switchen til blæseren på køleren, så denne vil snurre rundt. Så er det bare at bytte om og kortslutte de rigtige
De x antal gange den blinker kan du så aflæse her:
1 Satisfactory operation
2 MAP sensor
3 Ignition signal
4 Coolant temperature sensor
5 Oxygen sensor
7 Throttle position sensor
8 Intake air temperature sensor
9 Speed sensor
10 Starter signal
11 Switch signal
Mvh...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
skovbamsen
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
skovbamsen
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Fejl 11 kan jeg ikke rigtig hjælpe med, mit er et relæ af en art. Ret problematisk at finde, men tag lige fejl 4 først.
Fejl 4 kan jeg godt hjælpe med
det er ca det eneste problem charaderne har af føler-fejl.
Det er temp-switchen i siden af topstykket der fucker op. Den styrer tomgang/ikke-tomgang signal til motorstyringen.
Når motoren er driftvarm, og føleren er død, giver den ligeså meget benzin som hvis den er kold, og det drukner den af hvis du træder koblingen ned, og slipper gassen, fx ved et lyskryds ( evt en situation du har oplevet? ).
Føleren har kn-auto, men kan ikke lige huske prisen.
Den sidder under strømfordeleren, lidt inde mod brandvæggen. Der er to følere, og det er den med det grønne stik på, med 2 tykke ledninger. Du skal have kølevandet af for at skifte den
medmindre du vil være våd 
Fejl 4 kan jeg godt hjælpe med
Det er temp-switchen i siden af topstykket der fucker op. Den styrer tomgang/ikke-tomgang signal til motorstyringen.
Når motoren er driftvarm, og føleren er død, giver den ligeså meget benzin som hvis den er kold, og det drukner den af hvis du træder koblingen ned, og slipper gassen, fx ved et lyskryds ( evt en situation du har oplevet? ).
Føleren har kn-auto, men kan ikke lige huske prisen.
Den sidder under strømfordeleren, lidt inde mod brandvæggen. Der er to følere, og det er den med det grønne stik på, med 2 tykke ledninger. Du skal have kølevandet af for at skifte den
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Jeg var lige igennem værkstedsmanualen.
Fejl11 er tomgangstriggeren. Du har garanteret siddet og holdt foden hvilende på gaspedalen, og så står den ikke på tomgangssignal.
Den husker nemlig ikke fejl11, den blinker kun hvis der er fejl i det du fejl-kode-tester.
Hvis du ikke gjorde, så hiv skjoldet af gasspjælds-position-føleren, og se om de 2 kontaktpunkter rører hinanden når du lukker gasspjældet. Justering af føleren er måske nødvendigt, da du sagde du havde haft det af. Det er ret besværligt at indstille, da du skal være skide præcis
Fejl11 er tomgangstriggeren. Du har garanteret siddet og holdt foden hvilende på gaspedalen, og så står den ikke på tomgangssignal.
Den husker nemlig ikke fejl11, den blinker kun hvis der er fejl i det du fejl-kode-tester.
Hvis du ikke gjorde, så hiv skjoldet af gasspjælds-position-føleren, og se om de 2 kontaktpunkter rører hinanden når du lukker gasspjældet. Justering af føleren er måske nødvendigt, da du sagde du havde haft det af. Det er ret besværligt at indstille, da du skal være skide præcis
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
skovbamsen
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
okay.
men start med vandtemp-føleren. Har aldrig hørt om nogle med fejl11 på Charaden
Her er den til halvdelen af kn-auto's latterlige dyre pris
http://www.refako.dk/product_info.php?c ... 5923924400
men start med vandtemp-føleren. Har aldrig hørt om nogle med fejl11 på Charaden
Her er den til halvdelen af kn-auto's latterlige dyre pris
http://www.refako.dk/product_info.php?c ... 5923924400
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
skovbamsen
- Junior Medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 04 mar 2004, 22:30

