Hejsa igen igen igen igen.
Lagde lige mærke til at thansen har BKR7E-11, og min bil kører med BKR6E-11 ( standard tændrør ).
Motoren er standard, ud over en strømfordeler med kraftigere vakuum-advancering ( taget fra en motor med kortere slaglængde, ellers ens ), samt tændingen er sat ca 4 grader tidligere tilbage ( tænder normalt 2-3 før tdc, nu 6-7 grader tdc - sætter jeg den yderligere 3-5 grader tilbage banker den).
Ideen var så at prøve sådan et sæt tændrør, for at se hvad den siger til det? Lyder det ikke som en ide?
Grunden til skiftet er hvide/grå tændrør.
koldere tændrør på std motor
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
koldere tændrør på std motor
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Tror du den tændingsbanker fordi dine originale tændrør nu er blevet så varme at de kan selvantænde blandingen?
Hvis ja, hvorfor er de så varme?
Hvis ja, hvorfor er de så varme?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg er forvirret det med tilbage?
Standart tændings tidspunkt 2 grader før top.
Nu 5 grader før top
10 grader før top og den tændings banker
Som jeg læser det så stiller du tændingen frem, og ikke tilbage.
Hvorfor tror du at den kan køre med 8 grader mere i tændingsforstilling uden at tændingsbanke.
Har du da modeficeret motoren således at den forbrænder langsommere?
Tændrørs farven kan du først bruge til noget hvis du er sikker på at blandingen er korrekt.
Så kan du bruge farven til at bestemme temperaturen.
Mine rør er helt hvide for enden af porcelinet, for at blive svagt brunlige nede ved gevindet.
Og den tændingsbanker ikke grundet for varme rør.
De fleste tændrør jeg skifter til dagligt er også hvide.
Og det er på standart motorer, der ikke tændings banker.
MVH
Morten
Standart tændings tidspunkt 2 grader før top.
Nu 5 grader før top
10 grader før top og den tændings banker
Som jeg læser det så stiller du tændingen frem, og ikke tilbage.
Hvorfor tror du at den kan køre med 8 grader mere i tændingsforstilling uden at tændingsbanke.
Har du da modeficeret motoren således at den forbrænder langsommere?
Tændrørs farven kan du først bruge til noget hvis du er sikker på at blandingen er korrekt.
Så kan du bruge farven til at bestemme temperaturen.
Mine rør er helt hvide for enden af porcelinet, for at blive svagt brunlige nede ved gevindet.
Og den tændingsbanker ikke grundet for varme rør.
De fleste tændrør jeg skifter til dagligt er også hvide.
Og det er på standart motorer, der ikke tændings banker.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
Morten VJ skrev:Jeg er forvirret det med tilbage?
Standart tændings tidspunkt 2 grader før top.
Nu 5 grader før top
10 grader før top og den tændings banker
Som jeg læser det så stiller du tændingen frem, og ikke tilbage.
Hvorfor tror du at den kan køre med 8 grader mere i tændingsforstilling uden at tændingsbanke.
Har du da modeficeret motoren således at den forbrænder langsommere?
Tændrørs farven kan du først bruge til noget hvis du er sikker på at blandingen er korrekt.
Så kan du bruge farven til at bestemme temperaturen.
Mine rør er helt hvide for enden af porcelinet, for at blive svagt brunlige nede ved gevindet.
Og den tændingsbanker ikke grundet for varme rør.
De fleste tændrør jeg skifter til dagligt er også hvide.
Og det er på standart motorer, der ikke tændings banker.
MVH
Morten
Okay, jeg troede at når man stillede tændingen frem, stilte man den tættere mod TDC - ja så har jeg jo stilt den frem.
Det er fordi jeg er af den overbevisning at hvis tændingen påvirker tændrørenes farve, ville et par koldere tændrør ikke blive farvet, pga tænding, men kun benzin/luft-blandingen - dette ville hjælpe mig til at se om det var et tændingsproblem eller et benzinproblem.
Men hvis du siger at helt almindelige motorer har hvide tændrør, og det ikke er usædvanligt at se, så glemmer jeg sgu bare det at min bil har hvide tændrør.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
tror der er mange meninger om hvad der er frem og tilbage når man stiller tænding
men den mest rigtige som ikke er til at tage fejl af (i min bog) er : advance = tænding tidligere før tdc , retard tænding tættere på tdc
men igen det er et tolkningsspørgsmål som alle har deres egen version af
MVH Luske
men den mest rigtige som ikke er til at tage fejl af (i min bog) er : advance = tænding tidligere før tdc , retard tænding tættere på tdc
men igen det er et tolkningsspørgsmål som alle har deres egen version af
MVH Luske
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Jeg ville jo nok bruge udtrykket "at stille tændingen tilbage" når man snakker om en justerbar strømfordeler hvor rotoren jo drejer samme vej som motoren kører. Når man stiller den "tilbage" i forhold til TDC punktet, drejer man den mod motorens rotation, hvorimod man drejer den MED motorens rotation hvis man stiller tændingen frem.
Omvendt er det jo med knasterne, når man justerer på knasthjulene, da det jo sådan set ikke er knasthjulet man drejer, men selve knasten. Der skal man dreje MED motorens rotation, altså frem, for at få tidligere åbning, og MOD motorens rotation, tilbage, for at få senere åbning.
Derudover ville jeg nok først tænke på at skifte til anden benzin, hvis du ligger og roder med højere fortænding, så skift til 98blyfri - det kan godt være det er lidt dyrere. Men til gengæld henter du også den effekt du leder efter ved at justere fortændingen.
Omvendt er det jo med knasterne, når man justerer på knasthjulene, da det jo sådan set ikke er knasthjulet man drejer, men selve knasten. Der skal man dreje MED motorens rotation, altså frem, for at få tidligere åbning, og MOD motorens rotation, tilbage, for at få senere åbning.
Derudover ville jeg nok først tænke på at skifte til anden benzin, hvis du ligger og roder med højere fortænding, så skift til 98blyfri - det kan godt være det er lidt dyrere. Men til gengæld henter du også den effekt du leder efter ved at justere fortændingen.
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Bs..
Det er i virkeligheden meget nemt, du skal bare se det fra motorens "synspunkt" og så er det ligemeget om motoren snurre med eller mod uret
Hvis tændingen skal ske tidligere så skal den advanceres dvs den skal rykkes frem så afstanden fra tændingstidspunktet og til tdc bliver større...
Og modsat for at retadere
Motorens rotationsretning er underordnet..
Det er i virkeligheden meget nemt, du skal bare se det fra motorens "synspunkt" og så er det ligemeget om motoren snurre med eller mod uret
Hvis tændingen skal ske tidligere så skal den advanceres dvs den skal rykkes frem så afstanden fra tændingstidspunktet og til tdc bliver større...
Og modsat for at retadere
Motorens rotationsretning er underordnet..
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Selvfølgelig er det underordnet mht hvilken vej motorens rotation er, det er jo forskelligt på visse modeller i forhold til andre. Men bare så man ikke blander avancering af knast sammen med avancering af tænding, da man jo stiller knaster MED motorens rotation for at avancere... hvor man derimod stiller strømfordeleren MOD motorens rotation for at avancere. Og derfor ville det måske være mere belejligt at sige at man stiller tændingen tilbage, da man jo egentlig drejer modsat i forhold til når man drejer knasten.
Men i det store hele så kan det jo gå ud på et, som en anden siger er det hvordan man selv tolker betydningen af det man siger.
Men i det store hele så kan det jo gå ud på et, som en anden siger er det hvordan man selv tolker betydningen af det man siger.