Overgangs stykke fra 4g63motor til R154 gearkasse

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
starion
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 28 jan 2008, 20:39
Geografisk sted: Lintrup

Overgangs stykke fra 4g63motor til R154 gearkasse

#1 Indlæg af starion »

Hvad vil i måle afstanden iforhold til, for at sikre at de står 100% overfor hinanden??

For højgearsakslen kan jo godt flytte sig en del :roll:
Senest rettet af starion 15 okt 2008, 13:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

Går udfra du mener R154 ... supra turbo 5 spd
hvis du ikke skal over 350-400 hk/nm og ikke kører dragrace.. (eller på anden måde piner din gearkasse) så ville jeg vælge en w58 istedet da R154 skifter lidt som en landbrugsmaskine gearkasse ...

jeg er sikker på at du kan finde en gearklokke til en 4g63 og en w58 ... eventuelt Dellow i australien (selvom finishen på deres klokker ikke er det bedste)
starion
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 28 jan 2008, 20:39
Geografisk sted: Lintrup

#3 Indlæg af starion »

Ja mente R154...

Kan også godt finde en anden klokke i usa der skulle kunne forbinde det...

Men der er ekstra længde i højgearsakslen til at lave adapter plade, og jeg kan fræse det ude på arbejdet så syntes det virker som spild af penge at bestille en, er da også fedt at lave det selv!!!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#4 Indlæg af Yugo Turbo »

er det ikke samme kasse (getrag ?) som en stak bmw'er også kører med?

ku godt lyde som et interessant projekt.
Brap brap brap...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#5 Indlæg af lqs »

nej! ikke meget tysker gearkasse der... MVH søren
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#6 Indlæg af Yugo Turbo »

mente at det var en getrag kasse. men så må jeg jo ha misforstået.
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

Yugo Turbo skrev:mente at det var en getrag kasse. men så må jeg jo ha misforstået.


Det er kun Supra turbo 6 spd der er en Getrag (V160 / V161)
og kan tåle rigtig mange tæsk
starion
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 28 jan 2008, 20:39
Geografisk sted: Lintrup

opmåling

#8 Indlæg af starion »

ingen der har noget at byde ind med mht. opmåling/ centrering af motor og gearkasse i forhold til hinanden???
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#9 Indlæg af Yugo Turbo »

så havde jeg jo ikke helt misforstået... tak jonas
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: opmåling

#10 Indlæg af ae86 »

starion skrev:ingen der har noget at byde ind med mht. opmåling/ centrering af motor og gearkasse i forhold til hinanden???


Hvis du ,som du skriver, har adgang til de rigtige maskiner på dit arbejde, så må du vel bare i gang med selv at lave værktøjerne.. det er rigtigt at højgears akslen kan bevæge sig en lille smule (og det skal kun være en lille smule) så hvis du er ret omhyggelig så bør du kunne lave opmålingerne "perlegrus-mekaniker-style" og hvis du er heldig og samtidigt ikke har isinde at den gearkasse skal ha alle de tæsk du kan komme til at give den .. så bør det holde .. men hvis du begynder at hive meget over de 230-260 hk som en std supra hælder igennem gearkassen så bør du lave det ordentligt ...

hvis du vil lave det så præcist som du nu har mulighed for så bliver du nok nød til at skille kassen ad og forsigt strippe alle aksler og gearhjul ud af kassen og så lave en stang som ligger og hviler i et par af leje overfaldne .. højgears akslen er jo kun en lille kort aksel .. hvis du laver en aksel som ´hviler i højgearakselens leje overfald og som fortsætter over i 4 gears lejeoverfald og eventuelt det næste så bør du ret præcist have din gearkasses centerlinie.. hvorfra du kan optegne din gearkasses flange


Det samme kunne gøres med din motor .. men her ligger krumtappen heldigvis helt fast og du burde derfor kunne tage udgangspunkt i krumtap-svinghjul anlægs/befæstigelses flade
Besvar