Motor uden knastaksel - fremtiden
Redaktør: Moderatorer
- needspeed
- Mester Medlem
- Indlæg: 786
- Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
- Geografisk sted: Ribe
Motor uden knastaksel - fremtiden
Ved ikke om den er vist her før.
Men det bliver da spændende og se om det bliver fremtiden. http://msnmand.dk/article/28713
Men det bliver da spændende og se om det bliver fremtiden. http://msnmand.dk/article/28713
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Da det ikke virker uden..
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
Supra MK4 skrev:Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?
jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke
EDIT , ved godt der ikke er noget der hedder lave RPM i F1
men lavere end ved fuld power
MVH Luske
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
luske skrev:
jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke
Ingen af dele. De sidder der på alle F1'er i dag, men det er fordi at ventilfjedre ik kan lå at lukke ventilen ved 20k rpm, uden at skade knasten for voldsomt til et ræs.
Om de har kørt med rent luft styrede ventiler, det ved jeg ikke, men det skulle ikke undre mig hvis de har nogle topstykker med det i gemmeren...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Mekaniske fjedre kan ikke laves så de kan reagere hurtigt nok til 20.000rpm med de mål der er tale om.
Ligesom der også er en grænse for hvor lang en wire kan blive når den hænger lodret; på et tidspunkt kan den ikke længere bære sin egen vægt.
På samme måde er der også en begrænsning i en mekanisk fjeder der slæber på en ventil.
Det er _ENORME_ belastninger et almindeligt ventiltræk udsættes for ved høje RPM. De kræfter vil i givet fald skulle opvejes at et trykluftaktiveret system på een eller anden vis, da vi stadigt skal bruge hurtige ventilbevægelser. Umiddelbart stiller jeg mig vældigt skeptisk overfor potentialet. Man kan jo regne på det tryk der skal til for at opveje en konventionel fjeder, og læg så til at luften skal kunne komme ind og ud på kortere tid end cylinderen er om at fylde. Enten bliver styretrykket meget højt, ellers får portene en rimelig størrelse....
Tænker at et servobaseret system har større potentiale i praksis, men spændende er det da.
Ligesom der også er en grænse for hvor lang en wire kan blive når den hænger lodret; på et tidspunkt kan den ikke længere bære sin egen vægt.
På samme måde er der også en begrænsning i en mekanisk fjeder der slæber på en ventil.
Det er _ENORME_ belastninger et almindeligt ventiltræk udsættes for ved høje RPM. De kræfter vil i givet fald skulle opvejes at et trykluftaktiveret system på een eller anden vis, da vi stadigt skal bruge hurtige ventilbevægelser. Umiddelbart stiller jeg mig vældigt skeptisk overfor potentialet. Man kan jo regne på det tryk der skal til for at opveje en konventionel fjeder, og læg så til at luften skal kunne komme ind og ud på kortere tid end cylinderen er om at fylde. Enten bliver styretrykket meget højt, ellers får portene en rimelig størrelse....
Tænker at et servobaseret system har større potentiale i praksis, men spændende er det da.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- BANDIT
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
- Geografisk sted: Sønderjylland
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
BANDIT skrev:kbonde skrev:Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.
Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet
Jeg har et tysk Opel blad liggende hvor der er en artikel omkring knaster, der er BMW's forsøg med trinløs ventiltiming nævnt i. Jeg kan forsøge at finde den og scanne den ind.
