Motor uden knastaksel - fremtiden

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

Motor uden knastaksel - fremtiden

#1 Indlæg af needspeed »

Ved ikke om den er vist her før.

Men det bliver da spændende og se om det bliver fremtiden. http://msnmand.dk/article/28713
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#3 Indlæg af kbonde »

Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#4 Indlæg af JPP »

Så skal der mappes valve-map :wink: .... interessant :coffee:
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#5 Indlæg af luske »

Supra MK4 skrev:Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?


jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke

EDIT , ved godt der ikke er noget der hedder lave RPM i F1 :tooth:
men lavere end ved fuld power :lol:

MVH Luske
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#6 Indlæg af JerrilD »

Metalsløjt i højeste klasse :rock:
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

luske skrev:
jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke


Ingen af dele. De sidder der på alle F1'er i dag, men det er fordi at ventilfjedre ik kan lå at lukke ventilen ved 20k rpm, uden at skade knasten for voldsomt til et ræs.

Om de har kørt med rent luft styrede ventiler, det ved jeg ikke, men det skulle ikke undre mig hvis de har nogle topstykker med det i gemmeren...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Mekaniske fjedre kan ikke laves så de kan reagere hurtigt nok til 20.000rpm med de mål der er tale om.

Ligesom der også er en grænse for hvor lang en wire kan blive når den hænger lodret; på et tidspunkt kan den ikke længere bære sin egen vægt.

På samme måde er der også en begrænsning i en mekanisk fjeder der slæber på en ventil.

Det er _ENORME_ belastninger et almindeligt ventiltræk udsættes for ved høje RPM. De kræfter vil i givet fald skulle opvejes at et trykluftaktiveret system på een eller anden vis, da vi stadigt skal bruge hurtige ventilbevægelser. Umiddelbart stiller jeg mig vældigt skeptisk overfor potentialet. Man kan jo regne på det tryk der skal til for at opveje en konventionel fjeder, og læg så til at luften skal kunne komme ind og ud på kortere tid end cylinderen er om at fylde. Enten bliver styretrykket meget højt, ellers får portene en rimelig størrelse....

Tænker at et servobaseret system har større potentiale i praksis, men spændende er det da.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

#9 Indlæg af BANDIT »

kbonde skrev:Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#10 Indlæg af Bufas »

BANDIT skrev:
kbonde skrev:Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet


Jeg har et tysk Opel blad liggende hvor der er en artikel omkring knaster, der er BMW's forsøg med trinløs ventiltiming nævnt i. Jeg kan forsøge at finde den og scanne den ind.
Besvar