Gamle lig

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
P. Michel

Gamle lig

#1 Indlæg af P. Michel »

Jeg har hørt at en fiat motor er nem at tune, jeg er den "lykkelige";-) ejer af en gammel fiat ritmo, jeg kunne godt se det vildt sjove i at gi' de lokale Johnnie'er en lille overraskelse..(Og så det koster jo ikke det helt vilde de der fiat dele)
Hvad er den nemmeste løsning at lave uden at splitte det hele ad ?? (jeg tænkte på en turbo)
Hvad kan det koste ??
Er der nogen der har noget liggende jeg kan købe ???

PS.. hjælp mig med det andet indlæg jeg osse har herinde.. jeg behøver virkelig noget hjælp til det.:-|
Jan
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Gamle lig

#2 Indlæg af Jan »

Hvis du skal have turbo, vil jeg nok råde dig til at splitte din motor ad.:-) Turbo er heller ikke altid en nem løsning.

Mvh Jan
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
P. Michel

Re: Gamle lig

#3 Indlæg af P. Michel »

Til Jan

Ja, nu har jeg ikke den store forstand på det, men jeg troede bare at en turbo var lige til at smide på sådan uden det helt store..

Men hvad er så en nem løsning ???
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Gamle lig

#4 Indlæg af Carsten »

Hejsa

Hvis det er en Ritmo 70, kan du evt. montere en cab fra en 85'er, der findes skrappere knaster og du kan få bananmanifold. det burde give dig noget. Ellers få fat i en Ritmo 100 motor og prop den i, husk gearkasse og ophæng, er ikke 110% på at den passer lige over. Men mon ikke der er andre der kan svare på det ????

Turboløsning ect. www.abarth-racing.dk kig her

Mvh Carsten
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

Re: Gamle lig

#5 Indlæg af JBO »

Hit en gammel uno turbo og tage alle de dele der skal til for at køre med motoren der fra. Så kommer den sku til at sparke røv hvis den lige får lidt på ladetrykket og det er jo en motor der kan holde.:-D :-D :-D :-D :-D :-D
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
P. Michel

Re: Gamle lig

#6 Indlæg af P. Michel »

Til Olsen:

Den er jeg ikke lige helt med på, mener du at jeg skal skifte hele motoren ud med en fra en uno turbo ??
Eller skal jeg bare sætte turboen på ?? Jan (højere oppe) skrev jo at jeg skulle splitte motoren ad for at montere en turbo..

Jeg er senere blevet rådet bare at lægge en regata 100 motor i.. passer den i ??
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Gamle lig

#7 Indlæg af jens »

Du skal montere en 130 hk ritmo tc motor hvis det skal virke uden problemer. Den sidder vist også i croma og 131 eller 132 men med 115 hk
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

Re: Gamle lig

#8 Indlæg af JBO »

Det jeg mente var at du skulle bruge hele motoren fra uno turbo med indsprøjtning og det hele, det ville også nok være en god ide at bruge forbremserne fra uno turbo hvis de kan passe på. Der er mange af de gamle fiat der passer sammen med forskellige ting, så mon du ikke kan finde noget fra uno turbo, det nemmeste var nok at købe en hel uno turbo, har set nogle i DBA til 5-10.000 kr.:-);-) ;-) ;-)
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Gamle lig

#9 Indlæg af jens »

Jeg har et sæt nye 257*12 skiver + nye caliber huse uden sadler til en ritmo 100s hvis det var noget.
Mads Rose Rasmussen

Re: Gamle lig

#10 Indlæg af Mads Rose Rasmussen »

Hej

Hvilken model er din ritmo?

Hvis det er en 70CL/85S vil det nemmeste/bedste at montere en turbo. Du kan tage udstødningsmanifold og indsugningsmanifold fra en Uno Turbo. Turboen kunne f.eks være en KKK fra en Tipo 1,9 TD. Hvis du samtidig fjerner omkring 1,5 mm af toppen på stemplerne skulle du kunne få omkring 150 hk.

Hvis det er en 100S ville jeg bruge en Croma Turbo motor, som udvendigt er 100% identisk med 100S motoren. Med forøget ladetryk kan du komme en del over 200 hk med denne motor. Man kunne også montere hele indsprøjtning og Turbo over på den originale 100S motor.

Hvis det er en 105/125/130TC Abarth ville jeg holde mig til konventionel tuning. På en 130TC kan du få omkring 180 hk med andre knaster og stempler.

Mads Rose Rasmussen
www.abarth-racing.dk http://www.abarth-racing.dk/pics/jesper ... 25TC_1.jpg
Besvar