Cambervinkel - hvor meget er en grad..?
Redaktør: Moderatorer
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Cambervinkel - hvor meget er en grad..?
Er der nogen som kan regne ud hvor meget en grad er i milimeter, når vi taler om cambervinkel på en bil.
Hvilke måleværdier skal bruges i regnestykket?
Det er sådan at mine bagerste cambervinkel er forskellige med ca 1 grad.
Værdierne er henholdsvis 1,44 grader og 0,46
Jeg kunne jo godt tænke mig at regne ud hvor stor den forskel så er i millimeter - set i forhold til evt merslid på dækkene. Og om det har nogen betydning overhovedet.
Nogen bud?
Hvilke måleværdier skal bruges i regnestykket?
Det er sådan at mine bagerste cambervinkel er forskellige med ca 1 grad.
Værdierne er henholdsvis 1,44 grader og 0,46
Jeg kunne jo godt tænke mig at regne ud hvor stor den forskel så er i millimeter - set i forhold til evt merslid på dækkene. Og om det har nogen betydning overhovedet.
Nogen bud?
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Re: Cambervinkel - hvor meget er en grad..?
Det kan du ikke bare sådan bruge til noget, for jo længere ud af akserne du kommer, jo flere mm er 1 grad jo. Det er derfor det er opgivet i grader.
- Ravnen
- Mester Medlem
- Indlæg: 2340
- Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
- Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
- Kontakt:
Re: Cambervinkel - hvor meget er en grad..?
Ferrari Killer skrev:Er der nogen som kan regne ud hvor meget en grad er i milimeter, når vi taler om cambervinkel på en bil.
Hvilke måleværdier skal bruges i regnestykket?
Det er sådan at mine bagerste cambervinkel er forskellige med ca 1 grad.
Værdierne er henholdsvis 1,44 grader og 0,46
Jeg kunne jo godt tænke mig at regne ud hvor stor den forskel så er i millimeter - set i forhold til evt merslid på dækkene. Og om det har nogen betydning overhovedet.
Nogen bud?
Hvis det er en Alfa så burde et velrettet spark kunne rette op på den sag...
Men spøg til side, det skal du se at få rettet op, har du ingen justerings muligheder?
corvus terrae terror...

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”

_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Du kan jo bruge denne formel.
http://da.wikipedia.org/wiki/Cosinus
Hvor C= fælgens diameter.
Men se at få det rettet ind, da bilen må køre mystisk.
MVH
Morten
http://da.wikipedia.org/wiki/Cosinus
Hvor C= fælgens diameter.
Men se at få det rettet ind, da bilen må køre mystisk.
MVH
Morten
Senest rettet af Morten VJ 31 jan 2009, 07:11, rettet i alt 1 gang.
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Ahremmm - øhhh - hmmmm - tror vist jeg var lidt for hurtig med de værdier.
V. side siger -1,48 og H. side -1,02, altså en forskel på 0,46 grader.
Den nominelle værdi siger at middelværdien skal være -1,26, og så må den den gå til -1,06 som min og -1,46 som maks.
Så reelt ligge det næsten inden for grænseværdierne, det er kun V.side som er lidt uden for grænsen.
Og så går spørgsmålet på, om det er alarmerende i forhold til dækslid mm.
Bilen opfører sig fuldstændig som den skal - den gjorde den ikke før! Alle bøsninger, bærearme, stræberarme, stabilisatorarme, hjulnav, spindler - ja alt er derfor blevet skiftet bagi.
V. side siger -1,48 og H. side -1,02, altså en forskel på 0,46 grader.
Den nominelle værdi siger at middelværdien skal være -1,26, og så må den den gå til -1,06 som min og -1,46 som maks.
Så reelt ligge det næsten inden for grænseværdierne, det er kun V.side som er lidt uden for grænsen.
Og så går spørgsmålet på, om det er alarmerende i forhold til dækslid mm.
Bilen opfører sig fuldstændig som den skal - den gjorde den ikke før! Alle bøsninger, bærearme, stræberarme, stabilisatorarme, hjulnav, spindler - ja alt er derfor blevet skiftet bagi.
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Nå - nu har jeg lige været på udvidet regnekursus! (Pinligt eftersom jeg er matematisk stud..)
Det er sinusformlen vi skal anvende, da vi kender "c" og vinklen A i en retvinklet trekant.
Vi regner højre side ud:
"c" er halvdelen af hjulets diameter = 31,75 cm - Vinkel A er (H.side) 1,02.
Formlen hedder: SinA = "a" divideret med "c"
"a" = 31,75 x SinA(0,01780) = 0,565
Altså 5,65 mm
Vi regner venstre side ud:
"a" = 31,75 x SinA(0,02547) = 0,8089
Altså 8,089 mm
Det giver en forskel på 2,439 mm som det ene dæk varierer i vinkel i forhold til det andet!
Så igen lyder spørgsmålet - vil I mene det vil have en signifikant betydning for dæksliddet på det ene dæk i forhold til det andet?
Det er sinusformlen vi skal anvende, da vi kender "c" og vinklen A i en retvinklet trekant.
Vi regner højre side ud:
"c" er halvdelen af hjulets diameter = 31,75 cm - Vinkel A er (H.side) 1,02.
Formlen hedder: SinA = "a" divideret med "c"
"a" = 31,75 x SinA(0,01780) = 0,565
Altså 5,65 mm
Vi regner venstre side ud:
"a" = 31,75 x SinA(0,02547) = 0,8089
Altså 8,089 mm
Det giver en forskel på 2,439 mm som det ene dæk varierer i vinkel i forhold til det andet!
Så igen lyder spørgsmålet - vil I mene det vil have en signifikant betydning for dæksliddet på det ene dæk i forhold til det andet?
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Sliddet kommer helt an på dækkets opbygning, og profilhøjden.
Feks. et blødt dæk i 82 profil, der er der nok ingen målbar forskel.
Men et stift dæk i 30 profil, der vil det slides meget hurtigere.
Hovedformålet er at få vinklerne ens.
Således at bilen/dækket reagere ens på varienrende underlag/belastninger.
MVH
Morten
Feks. et blødt dæk i 82 profil, der er der nok ingen målbar forskel.
Men et stift dæk i 30 profil, der vil det slides meget hurtigere.
Hovedformålet er at få vinklerne ens.
Således at bilen/dækket reagere ens på varienrende underlag/belastninger.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Ferrari Killer
- Senior Medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23
Morten VJ skrev:Sliddet kommer helt an på dækkets opbygning, og profilhøjden.
Feks. et blødt dæk i 82 profil, der er der nok ingen målbar forskel.
Men et stift dæk i 30 profil, der vil det slides meget hurtigere.
Hovedformålet er at få vinklerne ens.
Således at bilen/dækket reagere ens på varienrende underlag/belastninger.
MVH
Morten
Ja - det har du helt ret i, og det er jo også det jeg bedst kunne tænke mig.
Men da jeg umiddelbart ikke kender årsagen til denne forskel i campervinklen, da alt jo er skiftet til nyt, så var min tanke blot om jeg overhovedet skulle bruge kræfter på sølle 2,5mm i forskel.
Jeg kører med 225/45/17 - så dækket kan vel også give sig lidt...
V.H.
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Ronnie Bonde
Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!
Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
-
michael f
- Medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 26 jul 2005, 03:55
- Geografisk sted: kalundborg
nu ved jeg ikke hvilket spore apparat du har haft den i, men langt de fleste kan da omstilles til at vise i grader istedet for millimeter og omvendt..
hvis den ligger inden for data, så ville jeg ikk gøre noget videre ved det.. slet ikke hvis ikke det kan justeres.. muligvis man kan få noget camber kit til den, det ved jeg man kan til vectra b f.eks.
hvis den ligger inden for data, så ville jeg ikk gøre noget videre ved det.. slet ikke hvis ikke det kan justeres.. muligvis man kan få noget camber kit til den, det ved jeg man kan til vectra b f.eks.
- DorkVonWaterfall
- Mester Medlem
- Indlæg: 571
- Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
- Geografisk sted: Ikast, verdens navle
