Wastegate spørgsmål

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Wastegate spørgsmål

#1 Indlæg af dykkerdahl »

Hvor er det bedst at tage signalet til aktuator fra.....?
Turbo afgang, lige før gas spjæld eller i indsugningsmanifolden.
Nissan 200sx
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

Re: Wastegate spørgsmål

#2 Indlæg af Ravnen »

dykkerdahl skrev:Hvor er det bedst at tage signalet til aktuator fra.....?
Turbo afgang, lige før gas spjæld eller i indsugningsmanifolden.


Afhænger af setup, kører du med ladetryksstyring f.eks. E-boost, så er det turboafgang, uden, et spørgsmål og "religion"... (personligt så vælger jeg manifoldet)
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#3 Indlæg af dykkerdahl »

Jeg talte med en kendt jysk tuner i mandags og han sage at man aldrig måtte tage styre trykke fra manifoldet, fordi at gasspjældet kunne overtage styringen af lade trykket....
Nissan 200sx
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#4 Indlæg af Ravnen »

dykkerdahl skrev:Jeg talte med en kendt jysk tuner i mandags og han sage at man aldrig måtte tage styre trykke fra manifoldet, fordi at gasspjældet kunne overtage styringen af lade trykket....


Ikke et prob. i min verden... men som jeg skriver; det er et religionsspørgsmål, så gør det som den person du tror mest på siger...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
Boostjunkie
Medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 07 jul 2003, 08:49
Geografisk sted: Vorbasse

#5 Indlæg af Boostjunkie »

Jeg vil sige man skal tage den før gasspjældét, så får man "trykfaldet" i intercooler og rør med. Men det er bare min teori og det jeg har gjordt på min bil... :rock:
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#6 Indlæg af dykkerdahl »

Ja men hvorfor så ikke tage trykfaldet over gasspjældet med?
Det er jo unægteligt et turboulent sted.....
Nissan 200sx
Brugeravatar
Boostjunkie
Medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 07 jul 2003, 08:49
Geografisk sted: Vorbasse

#7 Indlæg af Boostjunkie »

dykkerdahl skrev:Ja men hvorfor så ikke tage trykfaldet over gasspjældet med?
Det er jo unægteligt et turboulent sted.....


Jeg vil jo mene at vis du tager den efter gasspjældet, så får du jo vacum på din aktuator, når du lukker gasspjældet. Det ved jeg ikke lige hvordan den har det med... På min bil har jeg sat slangen på trykrøret ca. 20 cm før gasspjældet...
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#8 Indlæg af Runesm »

Min saab faldte 0,15bar ved at jeg flyttede trykudtaget op i manifolden istedet for på turboen.

Jeg tænkte det var en nem måde at omgåes det trykfald der kom på når den kom op i omdrejninger, men istedet mistede jeg tryk.

Kan ikke lige give en forklaring på hvorfor
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Boostjunkie
Medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 07 jul 2003, 08:49
Geografisk sted: Vorbasse

#9 Indlæg af Boostjunkie »

Runesm skrev:Min saab faldte 0,15bar ved at jeg flyttede trykudtaget op i manifolden istedet for på turboen.

Jeg tænkte det var en nem måde at omgåes det trykfald der kom på når den kom op i omdrejninger, men istedet mistede jeg tryk.

Kan ikke lige give en forklaring på hvorfor


Hmm, lyder mystisk... men, den første bil jeg byggede turbo, steg turbotrykket 0,1 bar da jeg flyttede trykudtaget til før gasspjældet. Og så har jeg bare lavet det på samme måde på den bil vi har nu...

Jeg tænkte på, flyttede du den til FØR eller EFTER gasspjældet??
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#10 Indlæg af Runesm »

Boostjunkie skrev:Jeg tænkte på, flyttede du den til FØR eller EFTER gasspjældet??


Efter, op i plenummet
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Besvar