Fejlfinding pga for tidligt turbotryk - VIDEO

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Fejlfinding pga for tidligt turbotryk - VIDEO

#1 Indlæg af Runesm »

Poloen døde på vej hjem i fredags pga for tidligt ladetryk. Den nåede 1 bar allerede ved 2200 omdrejninger, og det var mere end den umiddelbart kunne klare.
Billede

Men jeg hørte også samtidig på en bankelyd hele vejen hjem:
http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=25206

Kan den lyd være grundet den blæste toppakning, eller skal jeg til at lede dybere?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Ser ud som om pakning har været defekt et stykke tid, hvor du så tilsidst har brændt det helt væk.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#3 Indlæg af Runesm »

Supra MK4 skrev:Ser ud som om pakning har været defekt et stykke tid, hvor du så tilsidst har brændt det helt væk.

Okay, men det er ikke helt det der er problemet. Mit problem går på lyden i videoen :)

Nu har den så også kørt trykket siden august, og det har ikke været helt lidt jeg har udsat den for, så at pakningen var ved at være dårlig undrer mig ikke :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#4 Indlæg af K-FINN »

Lyden kan være et flækket stempel, tror du skal hive alle 4 op og checke.
Kan også være forde den tænder over i anden cyl. pågrund af pakning er helt væk.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#5 Indlæg af Runesm »

Supra MK4 skrev:Lyden kan være et flækket stempel, tror du skal hive alle 4 op og checke.
Kan også være forde den tænder over i anden cyl. pågrund af pakning er helt væk.


Okay. Ja jeg mangler jo bare lige at tage bundkaret af så kan jeg hive stemplerne op. Det må jeg gøre så
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Runesm skrev:
Supra MK4 skrev:Lyden kan være et flækket stempel, tror du skal hive alle 4 op og checke.
Kan også være forde den tænder over i anden cyl. pågrund af pakning er helt væk.


Okay. Ja jeg mangler jo bare lige at tage bundkaret af så kan jeg hive stemplerne op. Det må jeg gøre så


Ja træls og få det hele samlet med ny pakning, og så den stadig har mislyd.
Du bør nok også checke top og blok, sådan en pakning blow out, kan lave spor i både blok og top.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

Supra MK4 skrev:
Runesm skrev:
Supra MK4 skrev:Lyden kan være et flækket stempel, tror du skal hive alle 4 op og checke.
Kan også være forde den tænder over i anden cyl. pågrund af pakning er helt væk.


Okay. Ja jeg mangler jo bare lige at tage bundkaret af så kan jeg hive stemplerne op. Det må jeg gøre så


Ja træls og få det hele samlet med ny pakning, og så den stadig har mislyd.
Du bør nok også checke top og blok, sådan en pakning blow out, kan lave spor i både blok og top.


Det ser umiddelbart fint ud, og der er heller ikke noget at mærke når man lige kører fingeren hen over.

Billede
Har også været ved at kigge i cylindre og på stempler, de ser forbavsende fine ud, når man tænker på hvad de har været udsat for
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

Det lyder som at plejlstangs lejerne er afgået ved døden.
Men det finder man først ud af når motoren er adskildt, og event. målt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#9 Indlæg af Runesm »

Det jeg frygtede. Så må jeg derned og kigge en tur
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#10 Indlæg af JPP »

Det er ikke ladetrykket der ødelægger toppakningen :wink:
Toppakningen er gået mellem cyl. 2+3, den vil dermed efter min søndagshukommelse skyde gasser ind til naboens indsugning og kompressionstakt under sin egen udstødningstakt. Da udstødningtakten har større tryk vinder den. Det kan vel alt andet lige ikke give andet end pre-ignition i cyl. 3.

Når de ældre karburatorbiler går i pre-ignition mode og hoster videre efter man tror motoren skulle være slukket, så lyder det heller ikke kønt!! Det skyldes så her rødglødende tændrør/ventil som følge af længerevarende detonation og typisk opstået som følge af der er tanket for lavt oktan og der er kørt langt. Her kører motoren, efter stop, stadig rundt eller ligefrem baglæns indtil antændelseskilden har held til at køle af. Det er meget tæt på samme høje lyd. Det lyder som om motoren er ved at falde fra hinanden.

Årsagen til din lyd kunne derfor IMO også evt. være fordi der er pre-ignition i cyl 3. Blot en tanke.
Prøv evt. at pille pløkkerne af til cyl. 2 og 3 (begge skal af, ellers går det den anden vej) og hør om den stadig banker. Her skal så abstraheres for den kun kører på 2 cylindre. Som sagt blot en tanke.
Besvar