Høj lyd ved helt bestemt ladetryk
Redaktør: Moderatorer
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Høj lyd ved helt bestemt ladetryk
Hejsa folkens
Her er lige en tråd jeg har kopieret fra Saabklubdanmark.dk få at få lidt ekstra input:
Der er opstået et temmeligt irriterende problem i mit problembarn af en Saab NG900.
Ved et helt bestemt ladetryk opstår der en lavfrekvent lyd som bedst kan sammenlignes med når man kører på rumlestriberne i siden af motorvejen. Lyden kan IKKE ignoreres og er faktisk så høj at den kan fysisk mærkes i hele chassiet. Jeg har ikke fået sat mit ladetryksur til, men lyden opstår ca 2 mm før ladetryksmåleren i instrumentbrættet går fra grønt og over til gult område. Lyden kan ikke frembringes med mindre bilen kører med nøjagtigt det ladetryk og opstår hver gang man passerer det.
Fejlen opstod i forbindelse med at jeg lavede flere forskellige ting på bilen:
Havde alle trykrør af bilen for at skifte intercooler og pudse rørene
Skiftede luftfilter på bilen til et kæmpe åbent brianfilter
Satte subwoofere i bilen (Troede i lang tid det var dem der var noget galt med)
Jeg har også en anden fejl på bilen som muligvis kan have sammenhæng med det: Når bilen får fuld skrald igennem et gear står ladetrykket og svinger som om der en lille elastik i ladetryksmåleren nærmest så den ikke kan komme derop hvor den gerne vil. Jeg har også et problem med at holde GLT og bilen blev målt til at have skræmmende få hk her i går. (Den havde 185 og skulle gerne have 210-230)
Der er lavet følgende ved bilen:
Udstødning, kat og bagud
Filter
Ladetrykket er hævet via styresystemet (1,2 bar burde den køre med)
Helt ny kobling
Nu er min frygt så at det er turboen der er ved at sige farvel? Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et gæt på hvad der kunne være galt?
På forhånd tak - Ydegaard
Her er lige en tråd jeg har kopieret fra Saabklubdanmark.dk få at få lidt ekstra input:
Der er opstået et temmeligt irriterende problem i mit problembarn af en Saab NG900.
Ved et helt bestemt ladetryk opstår der en lavfrekvent lyd som bedst kan sammenlignes med når man kører på rumlestriberne i siden af motorvejen. Lyden kan IKKE ignoreres og er faktisk så høj at den kan fysisk mærkes i hele chassiet. Jeg har ikke fået sat mit ladetryksur til, men lyden opstår ca 2 mm før ladetryksmåleren i instrumentbrættet går fra grønt og over til gult område. Lyden kan ikke frembringes med mindre bilen kører med nøjagtigt det ladetryk og opstår hver gang man passerer det.
Fejlen opstod i forbindelse med at jeg lavede flere forskellige ting på bilen:
Havde alle trykrør af bilen for at skifte intercooler og pudse rørene
Skiftede luftfilter på bilen til et kæmpe åbent brianfilter
Satte subwoofere i bilen (Troede i lang tid det var dem der var noget galt med)
Jeg har også en anden fejl på bilen som muligvis kan have sammenhæng med det: Når bilen får fuld skrald igennem et gear står ladetrykket og svinger som om der en lille elastik i ladetryksmåleren nærmest så den ikke kan komme derop hvor den gerne vil. Jeg har også et problem med at holde GLT og bilen blev målt til at have skræmmende få hk her i går. (Den havde 185 og skulle gerne have 210-230)
Der er lavet følgende ved bilen:
Udstødning, kat og bagud
Filter
Ladetrykket er hævet via styresystemet (1,2 bar burde den køre med)
Helt ny kobling
Nu er min frygt så at det er turboen der er ved at sige farvel? Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har et gæt på hvad der kunne være galt?
På forhånd tak - Ydegaard
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Det lyder som en mulighed. Det er bare lidt mærkeligt når det kun kommer ved et helt specifikt tryk? Burde det ikke være der hele tiden, evt bare højere eller lavere eller med en anderledes frekvens hvis det var fordi der var kontakt?
Hvis man sætter en prop i indsugningen går motoren da bare ud? Er ikke sikker på jeg forstår?
Hvis man sætter en prop i indsugningen går motoren da bare ud? Er ikke sikker på jeg forstår?
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Lars den kræver lidt nærmere forklaring den der.
For at tjekke trykrør ic osv. for utætheder har saab lavet et værktøj der spændes fast på turbo'ens indsugningsside hvorefter der pustes luft i systemet til det har nået et bestemt tryk. (fx. 1,5 bar.)
heldigvis kan dette værktøj nemt duplikeres.
Klik på linket nederst for nærmere information.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
For at tjekke trykrør ic osv. for utætheder har saab lavet et værktøj der spændes fast på turbo'ens indsugningsside hvorefter der pustes luft i systemet til det har nået et bestemt tryk. (fx. 1,5 bar.)
heldigvis kan dette værktøj nemt duplikeres.
Klik på linket nederst for nærmere information.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Fri bane fuld hane! 
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Så er der lidt nyt.
Jeg har monteret en crossflow intercooler, og det lader ikke til at gavne noget. pga af filteret kunne man høre en sugelyd fra filteret når man trådte speederen ned, men nu hvor jeg har sat ny intercooler på kan man bare høre hvordan luften FISER ud af systemet. Den er ca ligeså tæt som en si, og jeg er pludselig blevet i tvivl om hvorvidt den var tæt før jeg skiftede intercooler. Skal man kunne høre lyden af luft der fiser igennem systemet? Filteret lukker så meget lyd ud at den recirkulerende BOV kan høres pænt tydeligt, så man bør vel kunne høre når turboen arbejder?
Når jeg finder utætheden, hvordan tætner jeg den så? Alle spændebånd er strammet grundigt!
Jeg har monteret en crossflow intercooler, og det lader ikke til at gavne noget. pga af filteret kunne man høre en sugelyd fra filteret når man trådte speederen ned, men nu hvor jeg har sat ny intercooler på kan man bare høre hvordan luften FISER ud af systemet. Den er ca ligeså tæt som en si, og jeg er pludselig blevet i tvivl om hvorvidt den var tæt før jeg skiftede intercooler. Skal man kunne høre lyden af luft der fiser igennem systemet? Filteret lukker så meget lyd ud at den recirkulerende BOV kan høres pænt tydeligt, så man bør vel kunne høre når turboen arbejder?
Når jeg finder utætheden, hvordan tætner jeg den så? Alle spændebånd er strammet grundigt!
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Ydegaard
- Junior Medlem
- Indlæg: 80
- Tilmeldt: 11 apr 2009, 21:26
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt: