tøver når den er kold.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

tøver når den er kold.

#1 Indlæg af tonnilerche »

Daihatsuen skaber sig :(

Den har over længere tid tøvet en "bitte smule" når motoren var helt kold, og man accelerede lige efter man havde skiftet gear - hvis man gav meget lidt gas var det ikke til at mærke - men bare halv pedal var nok til at man kunne mærke det.

I dag gjorde den det så kraftigere end nogensinde ( startede den i eftermiddags, så solen har stået og bagt lidt på den inden ) - det føles som om den motorbremsede i 1,5-2 sekunder, lige efter jeg lagde den i 3. gear.

Når den er kørt varm er der ingen problemer.

Har aktiveret "diagnose" på den, hvor den tjekker at diverse følere ikke er kortsluttet/helt afbrudt - det gav intet resultat.

Jeg tror ikke det er tændkabler eller tændrør da:
1) Tændrør er rimelig nye - de har kørt 25.000km ca.
2) Tændkabler er gamle, men har haft fundet de bedste ud af 3-4 bundter ved at måle ohms modstand igennem dem - holder man hånden hen over tændkabel fra spolen til fordeleren kilder det i hånden, men da problemet ikke er tilstede når den er varm så ville jeg vel udelukke dem ikke?

Diverse vakuum-slanger har jeg tjekket op på - de er aldrig skiftet, men har ikke kørt ret meget, og er ikke revnede nogle steder overhovedet - de er af ret god kvalitet originalt.

Jeg har for nylig haft AIT-føleren ( luft temp føler ) ude af indsugningen for lige at rense den - den var møget godt ind i olie.


***

Motor er lavet af alu, samt er indsugningen. Kan det være falsk luft? Når den så langsomt bliver varm, så stopper problemet, og metal udvider sig jo når det bliver varmt?

Benzinfilter er rimelig friskt.

Luftfilter er gammelt K&N indsatsfilter - jeg har fornylig vasket det, da det var fuld af diverse fluer, barnevogne og volvo'er :mrgreen:


Jo mere gas jeg giver, jo tydeligere er det at mærke at den tøver.

Det er ikke altid den tøver lige efter et gearskifte.

Jeg kører dagligt på Vpower 97 fra Shell for at udelukke at det kunne være dårlig benzin.


Fejlfinding har aldrig rigtig været min stærke side, så jeg håber i kan komme med nogle tips jeg kan bruge :)

Mvh Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
Mark J
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18

Re: tøver når den er kold.

#2 Indlæg af Mark J »

tonnilerche skrev:Daihatsuen skaber sig :(

Den har over længere tid tøvet en "bitte smule" når motoren var helt kold, og man accelerede lige efter man havde skiftet gear - hvis man gav meget lidt gas var det ikke til at mærke - men bare halv pedal var nok til at man kunne mærke det.

I dag gjorde den det så kraftigere end nogensinde ( startede den i eftermiddags, så solen har stået og bagt lidt på den inden ) - det føles som om den motorbremsede i 1,5-2 sekunder, lige efter jeg lagde den i 3. gear.

Når den er kørt varm er der ingen problemer.

Har aktiveret "diagnose" på den, hvor den tjekker at diverse følere ikke er kortsluttet/helt afbrudt - det gav intet resultat.

Jeg tror ikke det er tændkabler eller tændrør da:
1) Tændrør er rimelig nye - de har kørt 25.000km ca.
2) Tændkabler er gamle, men har haft fundet de bedste ud af 3-4 bundter ved at måle ohms modstand igennem dem - holder man hånden hen over tændkabel fra spolen til fordeleren kilder det i hånden, men da problemet ikke er tilstede når den er varm så ville jeg vel udelukke dem ikke?

Diverse vakuum-slanger har jeg tjekket op på - de er aldrig skiftet, men har ikke kørt ret meget, og er ikke revnede nogle steder overhovedet - de er af ret god kvalitet originalt.

Jeg har for nylig haft AIT-føleren ( luft temp føler ) ude af indsugningen for lige at rense den - den var møget godt ind i olie.


***

Motor er lavet af alu, samt er indsugningen. Kan det være falsk luft? Når den så langsomt bliver varm, så stopper problemet, og metal udvider sig jo når det bliver varmt?

Benzinfilter er rimelig friskt.

Luftfilter er gammelt K&N indsatsfilter - jeg har fornylig vasket det, da det var fuld af diverse fluer, barnevogne og volvo'er :mrgreen:


Jo mere gas jeg giver, jo tydeligere er det at mærke at den tøver.

Det er ikke altid den tøver lige efter et gearskifte.

Jeg kører dagligt på Vpower 97 fra Shell for at udelukke at det kunne være dårlig benzin.


Fejlfinding har aldrig rigtig været min stærke side, så jeg håber i kan komme med nogle tips jeg kan bruge :)

Mvh Tonni.


Uden at jeg vil til at spille klog for anden gang, kunne det godt lide som om den ikke får benzin nok.. altså at den vil have noget mere..

er det en kabu model ?
Jeg har ikke benzin i blodt & lattergas i hjernen, kan bare godt lidt biler, motor & fart :D
kbonde
Medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 02 mar 2005, 16:06
Geografisk sted: Nord

#3 Indlæg af kbonde »

Jeg ved ikke om de firebenede daihatsuerer også kører med koldstartsdyse. Den kunne godt være en mulighed
Brugeravatar
JBO
Mester Medlem
Indlæg: 668
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Lolland, Danmarks "Californien"
Kontakt:

#4 Indlæg af JBO »

Måske kølevandstempsensoren til motorstyringen er defekt. Så den tror motoren er varm hele tiden og derved får for lidt benzin når den er kold.
Jonas Olsen

Alt ka lade sig gør, det "umulige" tager bare lidt længer tid...
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#5 Indlæg af tonnilerche »

det er en EFi model med lambdasonde, 4 dyser, ingen "koldstartsdyse", men en on-off føler der giver mere benzin når den er kold ( altså et program i styringen ).

Jeg tror ikke det er koldstartsføleren - når den er død, og den tror at motoren er "varm" konstant, så plejer den ikke at kunne starte uden man giver gas samtidig.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#6 Indlæg af tonnilerche »

Hmm..

Hvis jeg nu ville undersøge benzintrykket når den laver det her tøven sjov.

Så er det jo bare et trykur ind på benzinlinjen.

Men SKAL det være et man køber til 400kr til "benzin" eller ka jeg bare nappe et helt almindeligt vvs manometer til 50kr fra jem&fusk?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

Lambda tallet ville nok være lækkert at vide under processen...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#8 Indlæg af tonnilerche »

klyfax skrev:Lambda tallet ville nok være lækkert at vide under processen...


Hmm.. Når sonden at reagere så hurtigt? Altså, ifølge motormanualen skal den regulere 5 gange i sekundet, men kan man stole på det?


Når du siger lambda-tal, så kan jeg vel bare måle på lambdasonden ikke? Med et multimeter.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
michael f
Medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 26 jul 2005, 03:55
Geografisk sted: kalundborg

#9 Indlæg af michael f »

kører den med map sensor eller luftmassemåler?
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#10 Indlæg af tonnilerche »

michael f skrev:kører den med map sensor eller luftmassemåler?


Den kører med MAP-sensor.

Jeg har tænkt på at teste den, men det kræver jeg har adgang til en dims der kan lave vakuum, og holde dette vakuum.

Og jeg tror ikke at mit tankespind med en støvsuger, nogle slanger, et vakuum-ur og en rulle gaffa er holdbar :mrgreen: :mrgreen:
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Besvar