lambdasonde 1 ledning -> 4 ledninger.
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
lambdasonde 1 ledning -> 4 ledninger.
Jeg render og laver lidt fejlfinding for tiden på daisutskoen, og i den forbindelse ville jeg skifte lambdasonden til en frisk ( den har aldrig set en ny sonde i de 200.000km/15 år den har været i live ).
Samtidig kører jeg relativt korte ture for tiden, så bilen kører praktisk talt 8-9 på literen ( selvfølgelig fordi sonden ikke er ordentlig varm og derfor kører den på koldprogram/nødprogram ).
Og så faldt jeg over en tråd på nettet med en MX5 - hvor de anbefaler at man udskifter fra en 1-lednings til en 4-lednings - pga opgradering til bananmanifold hvor sonden sidder længere væk og dermed ikke bliver så varm.
Så skulle der være noget i vejen for at købe en universal sonde med 3/4 ledninger og slutte til?
Så vidt jeg ved er dem med 3 ledninger: En til signal, en til stel ( så den ikke tager stel gennem motorblokken ) og en til 12v opvarmning ( så sonden er oppe i varme i løbet af 30-60 sekunder ).
Dem med 4 ledninger er vist til dobbelt strøm tilførsel ( altså dobbelt varmekreds ) http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Nogle tanker på dette?
Så vidt jeg ved kører min bil ikke med en speciel type sonde - den regulerer mellem 0.1 og 1v ifølge motor-manualen.
Samtidig kører jeg relativt korte ture for tiden, så bilen kører praktisk talt 8-9 på literen ( selvfølgelig fordi sonden ikke er ordentlig varm og derfor kører den på koldprogram/nødprogram ).
Og så faldt jeg over en tråd på nettet med en MX5 - hvor de anbefaler at man udskifter fra en 1-lednings til en 4-lednings - pga opgradering til bananmanifold hvor sonden sidder længere væk og dermed ikke bliver så varm.
Så skulle der være noget i vejen for at købe en universal sonde med 3/4 ledninger og slutte til?
Så vidt jeg ved er dem med 3 ledninger: En til signal, en til stel ( så den ikke tager stel gennem motorblokken ) og en til 12v opvarmning ( så sonden er oppe i varme i løbet af 30-60 sekunder ).
Dem med 4 ledninger er vist til dobbelt strøm tilførsel ( altså dobbelt varmekreds ) http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Nogle tanker på dette?
Så vidt jeg ved kører min bil ikke med en speciel type sonde - den regulerer mellem 0.1 og 1v ifølge motor-manualen.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
JerrilD skrev:Jeg har en sonde liggende med 4 ledninger. Den kan du få billig. Skriv en pb hvis du er interesseret.
Hej - er det bare en universal sonde?
Skal lige finde ud af om det er ligemeget med 3 eller 4 ledninger inden jeg siger ja til noget
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
JerrilD skrev:Jep købte den som en universal lambda.
Lyder super godt - hvis du stadig har ledningsoversigten til den så kunne jeg være interesseret
Det er noget med en til stel, en til signal, og to til varmekredsen ( 12v og stel )
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- JerrilD
- Mester Medlem
- Indlæg: 1354
- Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
- Geografisk sted: Fredericia C
tonnilerche skrev:JerrilD skrev:Jep købte den som en universal lambda.
Lyder super godt - hvis du stadig har ledningsoversigten til den så kunne jeg være interesseret
Det er noget med en til stel, en til signal, og to til varmekredsen ( 12v og stel )
Ledningsoversigten har jeg ikke fået med. Farverne er 2 hvide ledninger og en sort og en grå ledning.

SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Du ohmer lige banditten på de to ens-farvede ledninger og på de to andre.
Varmekredsen ohmer oftest mellem 10 og 20 ohm.
Mindes de 2 ens-farvede er varmekredsen, plus/minus er ligemeget hvordan de vender, og så er der signal stel som nok er sort, og signal som er hvid. Det er et næsten et rent gæt, men det er noget i den retning.
Hvis din bil kører originalt med 1 ledning så høvler du den hvide derpå, den sorte finder du en solid stel på motorblokken eller den fælles ledning på motorblokken, ligeledes med en af de grå, og den anden blå skal ha' en 12v fra en ignition-kilde, gerne med et arbejdsrelæ og en sikring.
Så har du dit på det tørre.
Varmekredsen ohmer oftest mellem 10 og 20 ohm.
Mindes de 2 ens-farvede er varmekredsen, plus/minus er ligemeget hvordan de vender, og så er der signal stel som nok er sort, og signal som er hvid. Det er et næsten et rent gæt, men det er noget i den retning.
Hvis din bil kører originalt med 1 ledning så høvler du den hvide derpå, den sorte finder du en solid stel på motorblokken eller den fælles ledning på motorblokken, ligeledes med en af de grå, og den anden blå skal ha' en 12v fra en ignition-kilde, gerne med et arbejdsrelæ og en sikring.
Så har du dit på det tørre.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Alex_Reedtz
- Senior Medlem
- Indlæg: 293
- Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
- Geografisk sted: Juelsminde
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
jep, det var nemlig også min idé at ohme de to hvide og se hvad den sagde. 12 ohm = 1 ampere, så der ville jeg nok smide en sikring ind imellem et sted. Måske et relæ, hvem ved hvad man kan finde på af løjer
Men det kunne godt blive en idé..
JerriD har du et tlf nummer man ka ringe og skræmme livet af dig på?
Men det kunne godt blive en idé..
JerriD har du et tlf nummer man ka ringe og skræmme livet af dig på?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
martin306xsi
- Mester Medlem
- Indlæg: 633
- Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
- Geografisk sted: Roskilde