Motor ånder meget

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

Motor ånder meget

#1 Indlæg af Jakobsen »

Hej

Er der nogle motor guru'er der kan fortælle hvis en motor ånder kraftig igennem bundkar's ventilation og ud af olie påfyldningen i top dækslet når man tager låget ?

Det skal siges det er en Volvo B23ET med tryk på
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

Slidte stempelringe
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#3 Indlæg af Jakobsen »

Er det det eneste der kan skylde dette ? det kom på min motor ca 13km efter jeg havde fået den på vejen ? det er en ældre motor jeg har skiftet lejre i og lavet top på. forstår bare ik hvorfor den pludselig begynder at ænde kraftig ?

Skal ha taget en kompressions test. og evt prøve at efterspænde toppen. ved ik om den skal efterspændes på sådan en volvo b23et motor.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Anders-S13 skrev:

Skal ha taget en kompressions test. og evt prøve at efterspænde toppen. ved ik om den skal efterspændes på sådan en volvo b23et motor.


Så tror jeg du skal lade være.... :idea:


Tændingsbanken og knækkede stempelringe/brækket ringland. Eller samlet forkert.

Stempelringe bliver ikke pludseligt slidt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#5 Indlæg af Jakobsen »

tror næppe den har knækket nogle ringe. den går urtolig fint i motoren og lyder utrolig sund. så det tror jeg ikke på skulle være sket. der er intet at se i olien.

motoren er samlet rigtig. det eneste der kan være en svepser kan være tilspænding af toppen. selv om den er kørt i moment og med grader osv. ved ik om den skal efterspændes når den har været startet
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

.

#6 Indlæg af BANDIT »

Du trykker ikke i en udluftning vel :lusket: eller er det hele std
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#7 Indlæg af Jakobsen »

Comp test viser lidt over 8.5 ?? Aner ikke om det er godt. men så vidt jeg husker går de fra 0 - 12 ik ?
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Anders-S13 skrev:tror næppe den har knækket nogle ringe. den går urtolig fint i motoren og lyder utrolig sund. så det tror jeg ikke på skulle være sket. der er intet at se i olien.

motoren er samlet rigtig. det eneste der kan være en svepser kan være tilspænding af toppen. selv om den er kørt i moment og med grader osv. ved ik om den skal efterspændes når den har været startet


Altså du har en motor der ånder meget, men motoren går utroligt godt, har ikke knækket stempelringe, og er samlet rigtigt.... :popcorn:

Jeg går ud fra der faktisk er et problem et sted, eller?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#9 Indlæg af Jakobsen »

jeg aner ikke hvad der kan være galt. men hvis der er knækket en ring eller 2 så ville den da ikke klare den comp test som den gør nu ? Eller er jeg forkert på den ? aner intet om comp test :(

Men det er da muligt der er smadret stempel ringe og olie ring det tør jeg ik sige. der sidder et b20 bundkar og en høj tryks olie pumpe.

Jeg må vel bare tage stempler ud og se hvad fejlen er.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Anders-S13 skrev:jeg aner ikke hvad der kan være galt. men hvis der er knækket en ring eller 2 så ville den da ikke klare den comp test som den gør nu ? Eller er jeg forkert på den ? aner intet om comp test :(

Men det er da muligt der er smadret stempel ringe og olie ring det tør jeg ik sige. der sidder et b20 bundkar og en høj tryks olie pumpe.

Jeg må vel bare tage stempler ud og se hvad fejlen er.


Hvorfor.
den kører godt!!!

Sålænge kompressins testen viser ens værdier for alle cylindre.
Så skal man ikke hænge sig i absolutte tal.

Bruger den da meget olie??

De motorer plejer at ånde ud af olipåfyldnings dækslet, når man tager låget af.

Har du egentlig et problem ???

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar