Side 1 af 2

Motor ånder meget

: 26 maj 2009, 17:09
af Jakobsen
Hej

Er der nogle motor guru'er der kan fortælle hvis en motor ånder kraftig igennem bundkar's ventilation og ud af olie påfyldningen i top dækslet når man tager låget ?

Det skal siges det er en Volvo B23ET med tryk på

: 26 maj 2009, 17:29
af Runesm
Slidte stempelringe

: 26 maj 2009, 17:40
af Jakobsen
Er det det eneste der kan skylde dette ? det kom på min motor ca 13km efter jeg havde fået den på vejen ? det er en ældre motor jeg har skiftet lejre i og lavet top på. forstår bare ik hvorfor den pludselig begynder at ænde kraftig ?

Skal ha taget en kompressions test. og evt prøve at efterspænde toppen. ved ik om den skal efterspændes på sådan en volvo b23et motor.

: 26 maj 2009, 18:27
af HenrikGM
Anders-S13 skrev:

Skal ha taget en kompressions test. og evt prøve at efterspænde toppen. ved ik om den skal efterspændes på sådan en volvo b23et motor.


Så tror jeg du skal lade være.... :idea:


Tændingsbanken og knækkede stempelringe/brækket ringland. Eller samlet forkert.

Stempelringe bliver ikke pludseligt slidt.

: 26 maj 2009, 19:39
af Jakobsen
tror næppe den har knækket nogle ringe. den går urtolig fint i motoren og lyder utrolig sund. så det tror jeg ikke på skulle være sket. der er intet at se i olien.

motoren er samlet rigtig. det eneste der kan være en svepser kan være tilspænding af toppen. selv om den er kørt i moment og med grader osv. ved ik om den skal efterspændes når den har været startet

.

: 26 maj 2009, 23:06
af BANDIT
Du trykker ikke i en udluftning vel :lusket: eller er det hele std

: 03 jun 2009, 16:04
af Jakobsen
Comp test viser lidt over 8.5 ?? Aner ikke om det er godt. men så vidt jeg husker går de fra 0 - 12 ik ?

: 03 jun 2009, 16:56
af HenrikGM
Anders-S13 skrev:tror næppe den har knækket nogle ringe. den går urtolig fint i motoren og lyder utrolig sund. så det tror jeg ikke på skulle være sket. der er intet at se i olien.

motoren er samlet rigtig. det eneste der kan være en svepser kan være tilspænding af toppen. selv om den er kørt i moment og med grader osv. ved ik om den skal efterspændes når den har været startet


Altså du har en motor der ånder meget, men motoren går utroligt godt, har ikke knækket stempelringe, og er samlet rigtigt.... :popcorn:

Jeg går ud fra der faktisk er et problem et sted, eller?

: 03 jun 2009, 19:45
af Jakobsen
jeg aner ikke hvad der kan være galt. men hvis der er knækket en ring eller 2 så ville den da ikke klare den comp test som den gør nu ? Eller er jeg forkert på den ? aner intet om comp test :(

Men det er da muligt der er smadret stempel ringe og olie ring det tør jeg ik sige. der sidder et b20 bundkar og en høj tryks olie pumpe.

Jeg må vel bare tage stempler ud og se hvad fejlen er.

: 03 jun 2009, 20:17
af Morten VJ
Anders-S13 skrev:jeg aner ikke hvad der kan være galt. men hvis der er knækket en ring eller 2 så ville den da ikke klare den comp test som den gør nu ? Eller er jeg forkert på den ? aner intet om comp test :(

Men det er da muligt der er smadret stempel ringe og olie ring det tør jeg ik sige. der sidder et b20 bundkar og en høj tryks olie pumpe.

Jeg må vel bare tage stempler ud og se hvad fejlen er.


Hvorfor.
den kører godt!!!

Sålænge kompressins testen viser ens værdier for alle cylindre.
Så skal man ikke hænge sig i absolutte tal.

Bruger den da meget olie??

De motorer plejer at ånde ud af olipåfyldnings dækslet, når man tager låget af.

Har du egentlig et problem ???

MVH

Morten