selv skifte forrude.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

selv skifte forrude.

#1 Indlæg af tonnilerche »

Er der nogle gæve gutter herinde der har skiftet en limet forrude?

Den gamle møgspand dumpede på syn, på en masse blandede ting ( hvem pokker dumper en bil på servo fra en udstyrsmodel, og Apex 35mm fjedre?? ).

Nåmen - forruden var flækket 2 steder, så det var i overkanten til han ville slippe den igennem med betinget syn.



Jeg har fundet flere tråde på nettet ang selv at skifte den - nogle siger det godt kan lade sig gøre - andre siger man skal holde fingrene væk.. Men fakta er at jeg ikke giver 3000kr for at få skiftet en forrude, når jeg har adgang til to fine og hele ruder i 2 skrot-daihatsuer hos en ven. - Vi har lavet det meste af al bil selv, så en forrude skal ikke stoppe os..

Så gode ris og chips modtages meget gerne :mrgreen: Hvor får man fx fat i de der store 20cm diameter sugekopper? Med sådan to, BURDE det vel være til at løfte forruden ud af en gammel daisutsko uden den flækker ikke?

Har selvfølgelig også overvejet at skrotte spanden, men altså - hvad skal jeg så lave i fritiden? :tooth:
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

biltema har sugekobberne. more mig altid med at sætte dem på gulvet i aalborg når jeg er der.

mener at Thansen har sættet til at montere ruderne. ved ikke lige om det har grejet til at skære dem ud?
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Hp Ae86
Medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23 aug 2007, 21:45
Geografisk sted: Viborg

#3 Indlæg af Hp Ae86 »

kunne forstille mig den er limet i, ellers sidder den bare med lister, er den limet i skal du have noget piano tråd og 2 håndtag, så kan du skære ruden ud uden at risse eller noget :) og så tager det 5-10 min :)
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#4 Indlæg af martin høj »

Hey.nogle limsæt har snoren/vire til og skære den ud med.
Hvis det så bare er den ene gang du skal skifte rude så ville jeg bare sætte en fastholder tang/låsetang i hver ende og begynde og skære.
sørg for og bruge en del af snoren.ikke noget med og arbejde på et 10 cm område.så bliver snoren varm og vil knække.til og beskytte indstrument bord ville jeg bruge et stykke fra en sprinkler dung som du har skåret ud til og dække indstrument bord med så du ikke skærer i det.
og til sidst.tag ikke og skær alt gammel lim af karros.lad noget sidde tilbage.selvfølglig hvis der er rust eller lim er løs skal det væk.
er ikke expert i det vil jeg lige sige.men sådan har jeg gjort de gange jeg har prøvet.

hilsen Martin
Corolla Gti Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#5 Indlæg af møffe »

der er sq det hele i sættet ved Thansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=285 ... =689097206
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#6 Indlæg af martin høj »

møffe skrev:der er sq det hele i sættet ved Thansen http://www.thansen.dk/product.asp?c=285 ... =689097206

Ja det er det.Vil så bare lige sige sidst jeg var på røven og ikke havde så mange penge købte jeg hos thansen.Det produkt som de viser skulle være et kvalitets produkt.Det jeg fik var ikke det som de viser.
Store platugler.
Det var noget jeg ikke kan huske navnet på og har nok heller ikke villet huske det.Det var meget meget lang tid om og tørre.
Corolla Gti Turbo
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#7 Indlæg af tonnilerche »

okay - altså - limesættet kan man jo købe flere steder - også det piano-tråd.

det sværeste bliver vist at få den "nye" forrude ud af skrotbilen uden den flækker..

det var derfor jeg ville høre det med sugekopperne :D


Har man andre smarte tips og tricks? Eller bruger de professionelle også de der 2 x 20cm sugekopper når de løfter en rude på plads? Den vejer vel en 30-40kg sådan en rude.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#8 Indlæg af JerrilD »

2 sugekopper er nok.

Vi brugte to sugekopper når vi skiftede frontruder i turistbusser da jeg stod i lære... :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#9 Indlæg af Zorak »

Ikke så svært, prøvede det nede på skolen her tilsidst.. Bare husk udsugning/ventilation da den primer (mener den hedder carbon black) er helveds gigtig og kræft fremkaldene.
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#10 Indlæg af klyfax »

martin høj skrev:Hey.nogle limsæt har snoren/vire til og skære den ud med.
Hvis det så bare er den ene gang du skal skifte rude så ville jeg bare sætte en fastholder tang/låsetang i hver ende og begynde og skære.
sørg for og bruge en del af snoren.ikke noget med og arbejde på et 10 cm område.så bliver snoren varm og vil knække.til og beskytte indstrument bord ville jeg bruge et stykke fra en sprinkler dung som du har skåret ud til og dække indstrument bord med så du ikke skærer i det.
og til sidst.tag ikke og skær alt gammel lim af karros.lad noget sidde tilbage.selvfølglig hvis der er rust eller lim er løs skal det væk.
er ikke expert i det vil jeg lige sige.men sådan har jeg gjort de gange jeg har prøvet.

hilsen Martin


Kan tilføje at der skal være 1mm gammelt rudelim tilbage hele vejen rundt. Der hvor der er metal/lak, skal der males med primer inden liming, OG KUN DER.
Primer skal tørre HELT, i mens det tørre, sætter man malertape alle mulige steder for at holde ruden på plads mens den tørre.
Afrenses, både rude og bil, og en 5-10mm tyk pølle af rudelim ligges oven på den gamle lim. Nu har du ca. 5 mins til at sætte ruden rigtigt og klister den til med malertape. Dog skal du være opmærksom på at hvergang du rykker ruden, rykker du limen. Rykkes den for meget bliver den utæt og/eller du har smurt bilen ind i lim.

Køb noget kvali rudelim. Så er den køreklar til bykørsel efter 45 mins, og klar til kamp efter 2 timer. Sika fkes. Koster 400-500 kr, men det er noget bedre end de billige er min erfaring.
Rudelim er pisse svært at trykke ud af tuben, det er røv tykt. Giv tuben en tur i ovnen til den bliver 40 grader, eller læg den i solen en ½ times tid før brug.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar