starter op på 2/3 cylindre.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

starter op på 2/3 cylindre.

#1 Indlæg af tonnilerche »

Min møgkasse laver l*rt i den igen :damn:




Daihatsu Charade 1600cc

multipoint indsprøjt med lambdasonde, map-føler, AIT, tps osv.

tænding er almindelig strømfordeler/rotor der kører på knasten - gnist laves af tændspole.



******




Når den har holdt natten over starter den op på 2/3 cylindre - efter et par sekunder ( 3-4 sekunder ) hopper den op på alle 4.


Jeg har skiftet tændkabler ( til nogle universale nogle man indstillinger i længden ) - samt målt ohm på dem - de er inde for grænsen.

Jeg har skiftet tændrør.

Jeg har skiftet rotor.

Jeg har skiftet strømfordeler-dæksel ( til et andet brugt et for at se om karakteristikken ændrer sig - gjorde den ik ).


Jeg har undersøgt om en af dyserne evt skulle lække:
Dvs jeg har haft slukket for benzinpumpen imens motoren kørte, ladet den gå ud og holdt stille natten over ( dvs der har ikke været tryk på benzin-tilførslen når den har holdt stille ).

Den sluger ikke umiddelbart noget kølervæske ( i tilfælde af at toppakningen skulle lække en smule ned i en af cylindrene ). Der er kølervæske op til toppen af køleren, lige under kølerdækslet.

Jeg har haft sprøjtet med en vandforstøver ned over strømfordeleren for at tjekke om den var utæt nogle steder, imens motoren kørte.



Og nu er jeg nået dertil hvor jeg ikke rigtig har flere idéer...

Har i nogle? :up:


Tonni.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#2 Indlæg af møffe »

lokaliser hvilke cylindre der giver problemer, stop motoren, hiv røret op. er den våd så prøv med dysserens. har lige haft noget ligne på sierraen.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#3 Indlæg af tonnilerche »

møffe skrev:lokaliser hvilke cylindre der giver problemer, stop motoren, hiv røret op. er den våd så prøv med dysserens. har lige haft noget ligne på sierraen.



Så plan som følger ville være at:

starte den op og få den til at køre de her 2-3 sekunder på 2/3 cylindre.. stoppe motoren inden den hopper over på 4 cylindre.


hive alle rør op og se hvilke der er våde - og så prøve med en gang injektor-rens ?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: a

#4 Indlæg af møffe »

tonnilerche skrev:
møffe skrev:lokaliser hvilke cylindre der giver problemer, stop motoren, hiv røret op. er den våd så prøv med dysserens. har lige haft noget ligne på sierraen.



Så plan som følger ville være at:

starte den op og få den til at køre de her 2-3 sekunder på 2/3 cylindre.. stoppe motoren inden den hopper over på 4 cylindre.


hive alle rør op og se hvilke der er våde - og så prøve med en gang injektor-rens ?
bare prøv. det kan være du er heldig at finde fejlen. min stoppede med at lave det stunt efter den fik noget rensevæske i tanken, og har sjovt nok kørt problem fri siden. så nu slipper jeg for at hive røret af cyl 2 1 gang om ugen ca. for at tøre den, og starte bilen igen.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#5 Indlæg af tonnilerche »

ellers - hvad med en gang rigtig ultralyds-rens?


det kan vel ikke koste mange hundrede kroner?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: a

#6 Indlæg af møffe »

tonnilerche skrev:ellers - hvad med en gang rigtig ultralyds-rens?


det kan vel ikke koste mange hundrede kroner?
ingen ide. undre mig faktisk at ingen andre er komme med forslag?
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#7 Indlæg af johan o r »

det kan også være der er en anelse dårligere kompression på den ene cylinder.

Du kan lave en kompressions test, men det kan også oftest også høres ved at tørne motoren uden tændkabler og med dyssestik afmonteret, når du tørner, skal der være en præcis og ens pulserende lyd, heletiden.

Og tak for en rigtig go fejlbeskrivelse :wink:
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#8 Indlæg af JPP »

Jeg ville lige lave en kompressionstest
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#9 Indlæg af tonnilerche »

så er den lavet - den er lavet på varm motor - 12,0-12,5 på alle 4 cyller..


mon jeg burde have lavet den på kold motor, når det er der problemet er?


Jeg måtte køre for at låne udstyret, derfor på varm motor.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#10 Indlæg af JPP »

Så er det jo ikke kompressionen

Har du tryk på pumpen ved start? Kan du lade den køre lidt inden du drejer helt for at sikre/afprøve om der er tryk?

Har du skiftet tændrør

Hvad sagde tændrørene ved opstartstest ved 2-3 cyl. var en af dem våde?

Mvh Jakob
Besvar