Yamaha turbo

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Yamaha turbo

#1 Indlæg af K-FINN »

Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
syncroGT
Senior Medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 19 okt 2006, 21:13
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland

Re: Yamaha turbo

#2 Indlæg af syncroGT »

Supra MK4 skrev:http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Squ lidt sejt lavet syntes jeg...


tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

Re: Yamaha turbo

#3 Indlæg af K-FINN »

syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=52173

Squ lidt sejt lavet syntes jeg...


tja, gad vide hvad det er for en motor, er da ikke og håbe det er en normal 2-takt, for det kan da ikke komme til og virke særlig godt.
Men er de ikke også lavet med noget dreje ventil..? ved ikke hvordan den type motor virker, om trykladning vil have nogen gavnlig effekt der?


Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: Yamaha turbo

#4 Indlæg af Westmus »

Supra MK4 skrev:Jo man kunne få nogle drejeventil motorer, men jeg ved heller ikke hvordan de virkede...

De motorer var fra første halvdel af 70'erne. Så sidder der en skive nede på krumbassen med en udskæring som er ventilen og udskæringen er så åben ventil. De nyere havde en envejs membranventil samme sted som så åbnede når motoren sugede. Kæft det er mange år siden man skruede i sådan noget teknik. :D

Yamaha drejeventil: http://www.thansen.dk/showdrawing.asp?i=104XXXXX.GIF
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Havde selv sådan en, bare kun med almindelig membran...
Helvede den gik godt, selv ikke den mest tunet Everton kunne følge med...
Det var squ tider HEHE
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#6 Indlæg af JPP »

Drejeventilmotoren var i de tidligere udgaver. Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end egentlig fordel når kigges på membranens åbning/lukkemønster.

Den virkede ved at der sad en sort skive monteret på krumtappen som kørte helt op af væggen indtil til "karburatorkammeret". På denne skive var lavet hul som matchede indsugningsflangehullet indtil karboratoren. Dvs. den kørte med krumtappen rundt og åbnede efter samme princip som indsugning direkte i en skyllekanal. Jeg kan forestille mig den blev udskiftet pga issues med tæthed mv.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Kan huske knejterne på tanken påstod den kunne tage flere rpm.
Det hjalp dem dog ikke særlig meget :-)
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#8 Indlæg af Westmus »

JakobM skrev: Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end.......

Totalt høj grillbar status at kunne sige man kørte med drejeventilsmotor!

..og endeligt en 3 skyller cylinder. En 2-skyller var totalt nederen! :D
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#9 Indlæg af JPP »

Supra MK4 skrev:Havde selv sådan en, bare kun med almindelig membran...
Helvede den gik godt, selv ikke den mest tunet Everton kunne følge med...
Det var squ tider HEHE


Ja, det var squ tider.
Havde selv to stk. Den første med guf fra "grænsen". Bl.a. den oplagte 16hk udstødning 16mm karborator, 60mm 3skyller, planet top, hævet udstødningskanal osv osv. Havde også et 12.8 tun lmed 24mm karborator direkte i 3 skyllekanal SAMMEN med karboratorindsug i krumtappen. Her fulgte "OEM" et todelt benzinfordelerrør med. Ja, det var squ tider 8)

Har tit tænkt på at det kunne være sjovt at voldtune sådan et dyr igen. Så skulle der elektronisk tænding og brændsel på. Over skulderen med svinghjulet. Dertil en enkelt dyse frithængende i et ordentlig horn på membranen i karburatorhuset. Det kunne være sjovt at prøve :tooth:
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#10 Indlæg af K-FINN »

Westmus skrev:
JakobM skrev: Den var en ganske eftertraktet model fremfor membranen. Jeg tror dog mere det var et modefænomen end.......

Totalt høj grillbar status at kunne sige man kørte med drejeventilsmotor!

..og endeligt en 3 skyller cylinder. En 2-skyller var totalt nederen! :D


Hehe grillbar status..
Og havde du så 3 skyller, OG "vindue" i stempel, så var du en karl..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Besvar