Montering af batteri-switch

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Montering af batteri-switch

#1 Indlæg af Jack »

Hey, har købt min bil af en englænder(tosse :up: ) der har monteret en batteri-switch, fint nok. Men hvis motoren er startet mens man drejer switchen køre motoren som intet var sket, regnede så ud det måtte være forbi generatoren laver strøm den køre videre selvom jeg cut'er til batteriet. Mit spørgsmål er så ville i give tændingslåsen strøm fra switchen, så motoren burde dø når man tager switchen? Eller er der andre tricks? Håber i forstår mit tågede spørgsmål :tooth:

Mvh Jack :rock:
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#2 Indlæg af Ravnen »

det er din tænding og benz.pumpe du skal afbryde samtidig...
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#3 Indlæg af Brisse »

Måske du skulle bruge sådan en her i stedet.
Den bryder både batteri og strøm til resten af nettet i bilen.

Billede

Har bl.a. set den her...
https://www.burtonpower.com/product_mai ... 14&PSet=98
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

du kan også spørge dig selv, om der egentlig er et formål med at have afbryderen? hvad den så end afbryder?
MVH søren
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Først og fremmest så bør det - hvis det skal være lavet rigtigt - være en rigtig 6-polet afbryder, som skal forbindes korrekt.

En 2-polet kan sådan set bruges, men fjerner lidt af formålet (kunne cutte batteriet helt ud med ét snuptag i tilfælde af kortslutning).
Du har selv oplevet problemet med at den kører videre, og du har fuldstændigt ret i årsagen - generatoren holder bilen kørende.
Du kan så vælge at kable det således at generatoren afbrydes. Det er bare ikke anbefalet, da det angiveligt kan give nogle ubehagelige spikes som man ikke lige har lyst til.
Insisterer man fortsat på at bruge en 2-polet, så kan det kables lidt anderledes. Oftest har man jo tykt kabel fra + til starter, og lidt tyndere videre fra starter til generator (+ hvad der nu går ud fra batteriets plus til f.eks. inde i bilen).
Dette kan splittes op, så man ikke forbinder generatoren med starteren (og videre gennem afbryderen til batteriet), men derimod forbinder generatoren direkte - på sit eget kabel - til plussen på batteriet, udenom afbryderen.
Forsyning fra plussen på batteriet til starter og internt i bilen skal så over afbryderen.

Det vil virke ved at man afbryder starteren og også tænding, benzinpumpe, etc. da man fjerner forsyningen til det interne net i bilen. Problemet med spiken fjernes da generatoren stadig kan levere denne direkte i batteriet (som er ret god til at modtage sådan en).

Problemet med denne løsning er at man stadig har et kabel mellem batteri og generator som IKKE kan afbrydes med afbryderen. Så den sikkerhed for at man hurtigt kan afbryde en kortslutning, som er formålet med sådan en afbryder, den fjernes delvist.

De rigtige 6-polede afbrydere har den funktion at de både afbryder hovedstrømmen, har et separat kredsløb til at afbryde f.eks. motorstyring, benzinpumpe eller tænding (eller noget andet der med sikkerhed får motoren til at stoppe), og endnu et separat kredsløb der faktisk SLUTTER når alt andet afbrydes. Dette kredsløb leder spiken gennem en kraftig keramisk modstand ned i stel.

Lidt mere bøvlet at kable - men den rigtige løsning...
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#6 Indlæg af Jack »

Brisse skrev:Måske du skulle bruge sådan en her i stedet.
Den bryder både batteri og strøm til resten af nettet i bilen.

Billede

Har bl.a. set den her...
https://www.burtonpower.com/product_mai ... 14&PSet=98

Det er sådan en der er monteret:-)

LQS, bilen er til drift i SD-serien, så skal være der ifølge reglerne.

Wildert, lure lige lidt på det du skrev;-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

prøv at sæt et link ind til de regler. må den være af plastik? skal den virke mm...
MVH søren
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Jack skrev:Wildert, lure lige lidt på det du skrev;-)


Mja - det er lidt komplekst... og svært at forklare med hvorfor, osv.
Men hvis du kigger lidt på diagrammerne på disse links:

http://www.dazecoop.co.uk/15-06-2006/wi ... off-switch
http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/iko ... fia+cutout

så bliver det måske lidt nemmere at gennemskue.

@LQS: Hvis det er noget i nærheden af de regler som DASU formulerer (som er direkte fra FIA), så er det typisk noget med at kravet er at kontakten afbryder al forbindelse mellem batteriet og resten af bilens elektriske system.
Jeg kan ikke lige huske om det også er et krav at motoren rent faktisk skal stoppes - men det er om ikke andet end gavnlig sideeffekt :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Den spike Wildert omtler kan være meget lig 110volt vekselspænding indtil generatoren er nede i fart.

Har set en Hyundai med sådan en hovedafbryder på. Slog næsten alt elektrisk i bilen ihjel første gang man tog nødstoppet, så den virkede sådan set fint. Problemet kom først da den skulle startes igen :coffee:

Har selv prøvet det på en racerbil, hvor nødstoppet ville slå MS ud af spillet. Man skal altid have en plan med generatorstrømmen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Jack
Mester Medlem
Indlæg: 542
Tilmeldt: 11 mar 2004, 16:23
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

#10 Indlæg af Jack »

lqs skrev:prøv at sæt et link ind til de regler. må den være af plastik? skal den virke mm...
MVH søren


http://www.sdseries.eu/da/regler-og-reg ... glementer/

Stk 4.4 under pro regler forneden. Skal ikke køre pro(ikke første løb ihvertfald:-) ) men kan lige så godt lave det efter de pro regler, når der alligevel sidder en switch på bilen, hvis det bare er og lave lidt lednings arbejde.
Besvar