Fordele og udlemper ved lettere svinghjul?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

Fordele og udlemper ved lettere svinghjul?

#1 Indlæg af JerrilD »

Som topic siger. Hvad er der fordele og udlemper ved at montere et lettere svinghjul?
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
Brugeravatar
bp.gass
Medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 19 feb 2007, 14:56

#2 Indlæg af bp.gass »

Fordelen ved at montere lettere svinghjul er at man nedsætter den roterende masse der skal slæbes rundt af motoren og det giver bedre speeder respons...

Ulempen ved at montere lettere svinghjul er at det kan blive svært at sætte igang da man ikke vængere har den roterende masse til at sætte hjulene igang...

Det er med at finde en mellemvej alt efter hvilken kørestil man har og om bilen bliver brugt på bane eller i traffikken...

Jeg har til min Nissan S13 ca18det, et 5,5 kg svinghjul til at ligge og det er til ren banekørsel. Originalt kører den med et svinghjul på 13 kg...
Hvis ting skal gøres rigtigt, så gør det selv...
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#3 Indlæg af møffe »

køre med 2wd svinghjul på min sierra. det vejer 7,5 kg kontra det std 12,5kg 4x4 svinghjul. det ændrede ikke det store. og den er lige så nem at sætte igang som med org svinghjul.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

Jeg synes at have hørt noget med trækkraften blir påvirket? Eller er det bare fis?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

Re: a

#5 Indlæg af luske »

tonnilerche skrev:Jeg synes at have hørt noget med trækkraften blir påvirket? Eller er det bare fis?


fis i en måling måske men IRL skal der nok trædes lidt hårdere for at bestige en længere bakke i 5 gear end man gjorde før letningen

MVH Luske
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#6 Indlæg af Slavteren »

min er blevet en smule mere besværlig af at starte, nok til dels hjulpet på vej af en lidt opstrammet kobling.

ikke at den er blevet rigtig besværlig, men der er kontant aftegning hvis nålen lander under 8-900 omdrejninger, så slukker den bare 8)

mener det er lettet ca 2 kg.
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

Tror næppe speederen skal trykkes længere ned over en længere bakke, så er det altså ikke opsparet energi i svinghjulet der længere har noget at sige.

Som sådan er det igangsætning der kræver tilvænning synes jeg.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#8 Indlæg af Mads B (dk) »

Billede
please
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 07 dec 2009, 12:54

#9 Indlæg af please »

du får hurtigere speeder responce og mere omd. villighed.

minus er at du mister noget moment. det mærkede jeg tydeligt i min bil når man kører 3-4 mand kontra med std svinghjul
Mvh
Ludvig

106 sug (solgt)
106 maxi (solgt)
nu med BMW E91
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

...

#10 Indlæg af BANDIT »

Det er da bare den her du skal have i :mrgreen:
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
Besvar