Jeg har en ven med en starlet, der har fået en motor fra gadbjerg. Den danner konstant slam, så meget at vi en gang har skiftet toppakningen da den blev ved med at trykke vandet ud af køleren og vi derfor troede pakningen var gået.
Det bevirker også at det er nul kabinevarme, og at motoren overopheder ved konstant fart over ca 120.
grunden til at jeg mistænker slam er at efter vi havde skiftet toppakningen skyllede vi varmeapparatet igennem, og derefter virkede varmen i et stykke tid igen.
den øverste køleslange bliver stenhård når man holder den højt i omdrejninger, og den nederste bliver en smule flad, som om køleren er stoppet.
hvordan i alverden skal vi få sådan noget skyllet ud af systemet? En haveslange virker lidt i underkanten.
beklager evt stavefejl, er skrevet på mobilen
slam i kølesystemet
Redaktør: Moderatorer
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
slam i kølesystemet
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
- JerrilD
- Mester Medlem
- Indlæg: 1354
- Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
- Geografisk sted: Fredericia C
-
Lars PH
- Mester Medlem
- Indlæg: 568
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07
har prøvet på en gummiged hvor en vand olie køler var sprunget og fyldet køler systemet med olie. der brugte vi vaske pulver (til tøj vask) det virkede ganske godt om det er hårdt for alu eller pakninger ved jeg ikke men det virker fint motoren kørte vi var og skiftede vandet med pulver i et par gange
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Jeg frygter lidt at tricket med vaskepulveret måske er lidt for hårdt ved motoren - men nu er jeg så heller ikke særlig bekendt med brugen af vaskepulver
westmus - motorrens, altså sådan et almindeligt bilplejeprodukt på sprøjteflaske?
jerrild - skriver mig lige den der bag øret
westmus - motorrens, altså sådan et almindeligt bilplejeprodukt på sprøjteflaske?
jerrild - skriver mig lige den der bag øret
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Runesm skrev:westmus - motorrens, altså sådan et almindeligt bilplejeprodukt på sprøjteflaske?
Det fåes jo også i alm beholdere, f.eks:
www.thansen.dk/product.asp?c=4709063691 ... 2027215949
Fidusen med motorrens er vel at det netop er beregnet til at opløse olie, snavs og lignende uden at skade andet. Det er vel ca at tømme systemet for kølervæske, fylde sådan en liter her i istedet og så vand for resten. Køreturen er så for at få godt gang i cirkulationen og varme generelt plejer aldrig at skade rengøring af noget det er fedtet, tværtimod.
Når man skyller systemet med vandslangen, er det sikkert en fidus at forsøge at gøre det modsat af normal cirkulations retning. I håbet om at større fastsiddende urenheder så ryger tilbage samme vej som de kom.
Der er i øvrigt normalt noget mere tryk på vandet i vandhanen, end der er i et kølersystem. En 2-3 gange eller noget i den stil.
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
Westmus skrev:Runesm skrev:westmus - motorrens, altså sådan et almindeligt bilplejeprodukt på sprøjteflaske?
Det fåes jo også i alm beholdere, f.eks:
www.thansen.dk/product.asp?c=4709063691 ... 2027215949
Fidusen med motorrens er vel at det netop er beregnet til at opløse olie, snavs og lignende uden at skade andet. Det er vel ca at tømme systemet for kølervæske, fylde sådan en liter her i istedet og så vand for resten. Køreturen er så for at få godt gang i cirkulationen og varme generelt plejer aldrig at skade rengøring af noget det er fedtet, tværtimod.
Når man skyller systemet med vandslangen, er det sikkert en fidus at forsøge at gøre det modsat af normal cirkulations retning. I håbet om at større fastsiddende urenheder så ryger tilbage samme vej som de kom.
Der er i øvrigt normalt noget mere tryk på vandet i vandhanen, end der er i et kølersystem. En 2-3 gange eller noget i den stil.
Okay - tager det også rust-slam?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Hvis du går ned i bunden og læser det ret lange indlæg der så er der en guide til at gøre det med eddikesyre.
Og ellers kan du købe noget specielt til det. Jeg har lige haft gjort det på min hvor vandet var så møgrustent at se på så det lignede en bil der havde stået ude i 30 år på en græsmark. Før kunne jeg lige få udslag på varmenålen og stort set ingen varme, nu kommer der varme i kabinen så is kan komme af på indersiden.
EDIT: Link skal altid huskes...
http://www.smallblock.dk/modules/newbb_ ... 1&start=21
Indlægget starter ca 1/3 del nede. Selve guiden kommer ca ½ nede på siden.
Og ellers kan du købe noget specielt til det. Jeg har lige haft gjort det på min hvor vandet var så møgrustent at se på så det lignede en bil der havde stået ude i 30 år på en græsmark. Før kunne jeg lige få udslag på varmenålen og stort set ingen varme, nu kommer der varme i kabinen så is kan komme af på indersiden.
EDIT: Link skal altid huskes...
http://www.smallblock.dk/modules/newbb_ ... 1&start=21
Indlægget starter ca 1/3 del nede. Selve guiden kommer ca ½ nede på siden.