Bremseforsøg...

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Bremseforsøg...

#1 Indlæg af HenrikGM »

Prøver lige pt at køre med sandblæste bremseskiver.

Hvorfor...?

Havde et sæt ret nye bremser der var delvist ødelagte af rust, og har dårlig erfaring med at klodserne ikke kan holde skiverne rene når først der er lidt rust.

Det kan løses ved at slibe skiverne op igen, men kan det også løses ved at fjerne rusten ved sandblæsning...?
(Nu er det ikke nogen industriel sandblæsning vi snakker om, med de overfladespændinger der følger med)

I samme go, fik klodserne lige en tur også. Det "åbner" overfladen fint på klodserne, umiddelbart ser det lovende ud.

Lad os se hvad synsmanden siger om det på bremsefeltet....

Ideen er at gøre det samme som slibningen, dvs lige fjerne toplaget, så sandblæsningen skal være fint for at få det til at lykkes.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#2 Indlæg af grydesvamp »

Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt.

Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre !

Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber.
Fri bane fuld hane! :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

grydesvamp skrev:Mht bremseklodsser er der et gammelt trick der virker ret godt.

Find et stykke værkstedsgulv der ikke er malet, dvs fin plan beton. frem med klodssen og slib mod gulvet, jeg har endnu ikke fundet andre metoder til at friske gamle klodsser op med der er bedre !

Skiverne plejer at få med en roterende stålbørste på en vinkelsliber.


På klodserne kan du bruge en bred fil med smergellærred korn40 eller 60. Lidt håndværk kan rette selv en skæv klods på den måde, og ja, de bliver fine.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

rillede skiver holder klodserne rene. dejlig og bekvemt.

ellers så er det bare kørestilen der skal holde det kørende. relativt hårde korte opbremsninger så det ikke bliver for varmt og lidt fremadrettet tankegang i trafikken hjælper også på levetiden.

min fiesta har kørt 144000km på de orginale klodser og skiver. regner med de nemt klare de 150000km efter jeg tjekkede klodserne for en 3 uger siden. og bilen bliver da brugt.

jeg har tidligere bare rettet gamle klodser af med en vinkelsliber. det tager lidt tid så er klodsen slidt plan med skiven igen..

:grin:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#5 Indlæg af Runesm »

Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#6 Indlæg af møffe »

Runesm skrev:Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.


generelt er det en fejl i mine øjne at alle biler i golf/focus størrelse og under har skiver i bag. HR&FRU dk køre ikke nok km og bruger ikke deres bil nok til sådan noget.

den næste DK pakke skulle indeholde valget mellem skiver/tromler i bag.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Til bagbremserne på nyere biler,
Der bruger vi en fiberslibeskive til vinkelsliberern.
Nye biler bremser generelt ikke meget på baghjulene.
Og hvis den er let så bliver problemet bare større, med fastgroede klodser, og rustne skiver.
Volvoen har sjovt nok ikke det problem! og det er selvom den sammenlignes med biler i samme vægtklasse.
Klodserne renset med et bredt stykke sandpapur, korn 8o og nedefter.
Det lægges på en plan flade, og klodsen bevæges over papiret.
Hvis rustangrebet på skiven er for stort, så er der kun en vej tilbage afdrejning, eller byt til nyt.

Jeg plejer gerne at anbefale at man laver nogle hårde nedbremsninger med jævne mellemrum.
For at motionere bagbremserne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#8 Indlæg af needspeed »

Runesm skrev:Det er noget jeg tit gør, bremseskiverne bag på de nyere yaris'er er for store til at hr og fru danmark kan holde dem rene. Næsten hver eneste eftersyn har de brug for at få ryddet kanten og blæst klodserne.

Virker ganske fint, overfladen skal dog helst slides til inden længe på skiven, da der ellers hurtigt kan komme rust i den sandblæste del.



De Yaris´er er satme også ringe med de bagbremser. :damn:
Enten hænger de eller så er ruster det væk for folk.
Tromler er vejen frem i bag. Ihvertfald i DK.
Større biler har dog ikke samme problem.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Besvar