Diesotto-motor > Spændende læsning
Redaktør: Moderatorer
- bjarne9800
- Medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 21 aug 2008, 09:06
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Diesotto-motor > Spændende læsning
Kom lige forbi ingeniøren: http://ing.dk/artikel/120615-hvor-langt ... otto-motor
Hvor mange af jer havde lige hørt om diesotto motoren? dvs. kombination af diesel og otto motor-princip, drevet kun af benzin og med variabel kompression .. Jeg synes det lyder noget teoretisk, men merceders må åbenbart have lavet nogle prototyper som virker.
Hvor mange af jer havde lige hørt om diesotto motoren? dvs. kombination af diesel og otto motor-princip, drevet kun af benzin og med variabel kompression .. Jeg synes det lyder noget teoretisk, men merceders må åbenbart have lavet nogle prototyper som virker.
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Diesotto-motor > Spændende læsning
bjarne9800 skrev:.... variabel kompression ...
Har Saab da vist tidligere arbejdet meget med og med et vis held, kan huske noget med en brændstof økonomisk prototype motor på 1,6L med 225hk!
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
lqs skrev:held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
MVH søren
mener det var en del af blokken i forhold til krumtappen..
men kan jo huske forkert.
mazda kommer nu med en 14:1 komp benz motor.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
Tja, den vippede topstykke incl cylinderdelen af blokken. Mit gæt er at en af grundene til at det aldrig er blevet færdigt udviklet er at GM sagde det gider vi ikke bruge penge på. De har jo vundet priser for selve designet og har også haft kørende biler. Fra man får en så radikal en ide til man har en produktionsmoden motor er 10år vist ikke så lang tid endda, for en lille fattig fabrik som Saab. Se i dag køber selv de store bilmærker jo bare motorer af hinanden, simpelthen fordi komplet udvikling af en sådan er sindsygt dyt. Der skal sælges en frygteligt masse eksemplarer bagefter før det begynder at give overskud.
Der står lidt om Saab SVC her: www.autozine.org/technical_school/engin ... gine_4.htm ...2.8 bars ladetryk i en standard motor!
edit: Jep Wiki giver mig ret. Da GM overtog Saab var SVC motoren et af de projekter der blev lagt død: "The SVC project was shelved by General Motors, when it took over Saab Automobile, due to cost."
Senest rettet af Westmus 22 jul 2011, 23:03, rettet i alt 2 gange.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Sjov tanke:
Ændre kompression på kørende motor....
Er det reelt ikke det der sker konstant på en gasspjældsudstyret motor, eller en motor med turbo, eller variabel knasttiming?
Så er vi fremme ved at statisk kompressionsforhold ikke rigtigt betyder noget, men at det dynamiske lidt bedre afspejler hvad der sker i virkeligheden.
Tanken om at kunne regulere hele pivtøjet, altså geometrisk bestemt kompression, dynamisk kompression, knasttiming og luftdensitet er da spændende, men nok i virkeligheden ikke enkelt nok til serieproduktion.
Ændre kompression på kørende motor....
Er det reelt ikke det der sker konstant på en gasspjældsudstyret motor, eller en motor med turbo, eller variabel knasttiming?
Så er vi fremme ved at statisk kompressionsforhold ikke rigtigt betyder noget, men at det dynamiske lidt bedre afspejler hvad der sker i virkeligheden.
Tanken om at kunne regulere hele pivtøjet, altså geometrisk bestemt kompression, dynamisk kompression, knasttiming og luftdensitet er da spændende, men nok i virkeligheden ikke enkelt nok til serieproduktion.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro