Debat: Transport til og fra løb i DK
Redaktør: Moderatorer
-
Excess
- Senior Medlem
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
Debat: Transport til og fra løb i DK
Ja sidder her og læser at fx. Enduro løb på MC'ere kan få prøveplader på deres cykler uden afgift til og fra løb.
http://www.dmusport.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=5252&Itemid=14
Kunne det ikke være en ide at prøve på at få en lignende løsning for dem som skal til og fra 402M Løb og Trackdays?
Selvfølgelig kan en fuldblodsracer uden lys/lygter osv, ikke men bilerne skal selvfølgelig igennem et form for motorsports syn for at få prøveplader på.
Hvad siger i?
Og en anden ting hvad gør jer som ikke har en bil med afgift fx. bruger i trailer??
Mvh Jon
http://www.dmusport.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=5252&Itemid=14
Kunne det ikke være en ide at prøve på at få en lignende løsning for dem som skal til og fra 402M Løb og Trackdays?
Selvfølgelig kan en fuldblodsracer uden lys/lygter osv, ikke men bilerne skal selvfølgelig igennem et form for motorsports syn for at få prøveplader på.
Hvad siger i?
Og en anden ting hvad gør jer som ikke har en bil med afgift fx. bruger i trailer??
Mvh Jon
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Uden at vide hvad enduro løb er, sidestiller de afgiftfritagelsen med Rally i artikklen, og i rallysporten må bilerne IKKE køre til og fra løb på prøveplader, de må KUN bruges under løb - så selv om bilen er uden afgift kan den deltage i løb, men må stadig ikke køre på vejen (straffen er op til 2 års licens indragelse og 10.000kr i bøde) - så stort set alle køre på trailer
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
-
Excess
- Senior Medlem
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
zky skrev:Uden at vide hvad enduro løb er, sidestiller de afgiftfritagelsen med Rally i artikklen, og i rallysporten må bilerne IKKE køre til og fra løb på prøveplader, de må KUN bruges under løb - så selv om bilen er uden afgift kan den deltage i løb, men må stadig ikke køre på vejen (straffen er op til 2 års licens indragelse og 10.000kr i bøde) - så stort set alle køre på trailer
Kan godt se din pointe, Min antagelse byggede på Citat:
Efter 10 års lobbyarbejde er det lykkedes for enduro-sportens repræsentant Henrik Løvenskjold i samarbejde med Danmarks Motor Union (DMU) at få fritaget sportens idrætsudøvere fra at skulle betale MC-registreringsafgift på deres sportsudstyr, når de benytter udstyret ved transportstrækninger.
Men jeg tolker det nok forkert
-
Excess
- Senior Medlem
- Indlæg: 334
- Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20
http://www.kac-motorsport.dk/doc/regler1.pdf
5. Betingelser for kørsel med bilen.
Bilen må alene anvendes til motorløb på lukkede baner eller til et af politiet godkendt motorløb på
afspærret vej, og til kørsel i sådanne arrangementer samt til og fra disse arrangementer. Derudover
tillades kørsel til og fra udstillinger, hvor bilen skal vises frem, samt kørsel i forbindelse med syn
hos statens bilinspektion, kørsel til og fra værksted, samt afprøvning efter reparation (højst 20 km.
fra ejer eller reperatør). Bilen må således ikke anvendes til almindelig privat personkørsel, uanset
det forsat fremgår af registreringsattesten, at køretøjets anvendelse er privat personkørsel.
Under kørsel skal medbringes en kopi af denne meddelelse, en kopi af bilens registreringsattesten,
samt blanketten, der fortæller om de udførte ændringer. Disse ting vises på forlangende fra Politiet.
Det er Færdselsstyrelsens intention, at disse biler beregnet for motorløb på et tidspunkt skal forsynes
med særlige nummerplader. Færselsstyrelsen arbejder hermed, og ændrede regler vil derfor kunne
træde i kraft i forbindelse med en senere ændring af registreringsbekendtgørelsen,
Det skal også bemærkes, at vilkår for kørsel med videre vil kunne ændres, såfremt erfaringer viser,
at dette er nødvendigt.
5. Betingelser for kørsel med bilen.
Bilen må alene anvendes til motorløb på lukkede baner eller til et af politiet godkendt motorløb på
afspærret vej, og til kørsel i sådanne arrangementer samt til og fra disse arrangementer. Derudover
tillades kørsel til og fra udstillinger, hvor bilen skal vises frem, samt kørsel i forbindelse med syn
hos statens bilinspektion, kørsel til og fra værksted, samt afprøvning efter reparation (højst 20 km.
fra ejer eller reperatør). Bilen må således ikke anvendes til almindelig privat personkørsel, uanset
det forsat fremgår af registreringsattesten, at køretøjets anvendelse er privat personkørsel.
Under kørsel skal medbringes en kopi af denne meddelelse, en kopi af bilens registreringsattesten,
samt blanketten, der fortæller om de udførte ændringer. Disse ting vises på forlangende fra Politiet.
Det er Færdselsstyrelsens intention, at disse biler beregnet for motorløb på et tidspunkt skal forsynes
med særlige nummerplader. Færselsstyrelsen arbejder hermed, og ændrede regler vil derfor kunne
træde i kraft i forbindelse med en senere ændring af registreringsbekendtgørelsen,
Det skal også bemærkes, at vilkår for kørsel med videre vil kunne ændres, såfremt erfaringer viser,
at dette er nødvendigt.
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:
Excess skrev:Efter 10 års lobbyarbejde er det lykkedes for enduro-sportens repræsentant Henrik Løvenskjold i samarbejde med Danmarks Motor Union (DMU) at få fritaget sportens idrætsudøvere fra at skulle betale MC-registreringsafgift på deres sportsudstyr, når de benytter udstyret ved transportstrækninger.
Men jeg tolker det nok forkert
Er transportstrækninger ikke den strækning man kører mellem prøver eller fra prøve start/mål til serviceplads. Tror ikke det har noget at gører med kørsel fra hjem til løb og tilbage igen.
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Dasu.dk :
http://www.dasu.dk/c/document_library/g ... upId=14981
Regler:
I forbindelse med afgiftsfritagelse af rallybiler i Danmark, er det jfr. SKAT gældende bekendtgørel-se om registrering af køretøjer aftalt med Skatteministeriet, at følgende DASU regler for anvendel-se af rallybilerne er gældende:
1.
Rallybiler, der ikke er indregistrerede, må kun benyttes under motorløb, der afvikles i over-ensstemmelse med DASU reglement 3 ”Reglement for rallysport i Danmark” og som er godkendt af DASU og Politiet.
2.
Bilernes konstruktive ændringer skal være godkendt af DASU ved et rallysyn og bilerne skal efterfølgende være synet inden for de seneste 2 år af en synsvirksomhed med en di-spensationspåtegning til motorsportsbrug i synsattesten. Herudover skal bilen have en DA-SU vognbog.
3.
Bilen skal være forsynet med prøvemærker af selvklæbende plastfolie, jf. gældende regi-streringsbekendtgørelse. Prøvemærkerne skal være gyldige under hele motorløbet.
4.
Startkort for det enkelte motorløb skal medføres i bilen og fremvises på forlangende.
5.
Bilen må kun føres af personer, der er i besiddelse af en DASU licens af permanent karak-ter (ikke endagslicenser).
6.
Bilerne må kun køre den af løbsledelsen anviste løbsrute fra trailerparkering til trailerparke-ring, som er beskrevet i rutebogen og eventuelle slutinstruktioner og bulletiner.
7.
Bilerne skal transporteres på trailer eller tilsvarende til og fra løbet
http://www.dasu.dk/c/document_library/g ... upId=14981
Regler:
I forbindelse med afgiftsfritagelse af rallybiler i Danmark, er det jfr. SKAT gældende bekendtgørel-se om registrering af køretøjer aftalt med Skatteministeriet, at følgende DASU regler for anvendel-se af rallybilerne er gældende:
1.
Rallybiler, der ikke er indregistrerede, må kun benyttes under motorløb, der afvikles i over-ensstemmelse med DASU reglement 3 ”Reglement for rallysport i Danmark” og som er godkendt af DASU og Politiet.
2.
Bilernes konstruktive ændringer skal være godkendt af DASU ved et rallysyn og bilerne skal efterfølgende være synet inden for de seneste 2 år af en synsvirksomhed med en di-spensationspåtegning til motorsportsbrug i synsattesten. Herudover skal bilen have en DA-SU vognbog.
3.
Bilen skal være forsynet med prøvemærker af selvklæbende plastfolie, jf. gældende regi-streringsbekendtgørelse. Prøvemærkerne skal være gyldige under hele motorløbet.
4.
Startkort for det enkelte motorløb skal medføres i bilen og fremvises på forlangende.
5.
Bilen må kun føres af personer, der er i besiddelse af en DASU licens af permanent karak-ter (ikke endagslicenser).
6.
Bilerne må kun køre den af løbsledelsen anviste løbsrute fra trailerparkering til trailerparke-ring, som er beskrevet i rutebogen og eventuelle slutinstruktioner og bulletiner.
7.
Bilerne skal transporteres på trailer eller tilsvarende til og fra løbet
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
lqs skrev:lige en ting mere om rallysyn. biler til accelerationsløb (dragrace) kan IKKE rallysynes.
det med lovlige klisterprøveplader til streetracebiler TROR jeg ikke kommer til at ske.
MVH søren
kommer det ikke an på hvordan man vender og drejer den ?? så længe man opfylder kravene til rallysyn så kan bilen vel bruges til streetrace uden de store problemer ??
eller tolker jeg dit synspunkt forkert ?
MVH Luske
