Udstødningsmanifold.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
icon19990
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 13 sep 2011, 09:29
Geografisk sted: Østjylland

Udstødningsmanifold.

#1 Indlæg af icon19990 »

Jeg går og laver udstødningsmanifold for tiden, men er stødt på et ret stort problem. Kan ikk rigtigt få bukket det rør jeg har bestilt, så mit spørgsmål er om det kan gå at man svejser et Ø38 rør sammen med et Ø1.5", også lave en glat overgang indvendigt. Ved godt det ikk er optimalt, men ville det komme til at virke, som det skal eller hvordan?
Ø38 er indvendigt mål på røret, og Ø1.5" er udvendigt mål, så faktisk kan rørende gå ind i hinanden.
Det kommer til at sidde ca 37mm fra selve flangen som går ind på topstykket.

Hvis det ikk er til at forstå, så skriv endelig, så kan jeg prøve at uddybe mere. :)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

masser af manifolde er lavet på den måde. der kan endda være ret store fordele forbundet hermed. det mindste rør (altså Ø) skal sidde tættest på topstykket. evt søg på reverse flow.
MVH søren
icon19990
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 13 sep 2011, 09:29
Geografisk sted: Østjylland

#3 Indlæg af icon19990 »

Se det lydet godt. :)
Så vil jeg bare lave en glat overgang fra topstykket og ud.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

ja fra topstykket og ud i rør. men der hvor det tykkere rør går udenpå det første, behøver der ikke være en glat overgang, tværtom.... hvis altså det er beregnet rigtigt så det gavner.
prøv at læs om emnet, det er faktisk ret spændende.
MVH søren
icon19990
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 13 sep 2011, 09:29
Geografisk sted: Østjylland

#5 Indlæg af icon19990 »

Det vil jeg da lige gøre. :)
Tak for hjælpen.
Ved du evt os om det gør noget, at udstødningen går nedad først også går op bagefter?
Så den knækker ned af ved flangen til topstykket, også går 90 grader op ca 25mm længere henne?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#6 Indlæg af møffe »

lqs skrev:ja fra topstykket og ud i rør. men der hvor det tykkere rør går udenpå det første, behøver der ikke være en glat overgang, tværtom.... hvis altså det er beregnet rigtigt så det gavner.
prøv at læs om emnet, det er faktisk ret spændende.
MVH søren


bare for at spørge, hvordan tjekker man om det er beregnet korrekt? laver man 100 manifolde med en lille variabel individuelt og så tester dem alle på et rullefelt for at se om der er en målbar forskel ?
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#7 Indlæg af møffe »

icon19990 skrev:Det vil jeg da lige gøre. :)
Tak for hjælpen.
Ved du evt os om det gør noget, at udstødningen går nedad først også går op bagefter?
Så den knækker ned af ved flangen til topstykket, også går 90 grader op ca 25mm længere henne?


hvor meget effekt jager du og til hvilken motor?

jeg syntes jeg har set meget "klyn" gennem tiderne, men de virkede alle efter hensigten på hver deres måde.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#8 Indlæg af grydesvamp »

Endnu en gut der nu skal ud og ha sig en bog af A.Graham.Bell.. Forced induction tuning.

deri finder du mere eller mindre svar på "alt" hvad angår turbo motore manifolde, rørføring, både udstødning,og trykrør. Opbygning af ic'er for mest flow, illustrationer af hvordan tingene laves og IKKE laves.. + teori der understøtter alt herom, bla valg af turbo ud fra a/r forhold osv..


den koster omkring 300kr og jeg vil ikke undvære min, den er guld! fik den i julegave af de gamle og så gik den juleferie.. ;)


mht din rør-i-rør manifold er det også illusteret i bogen meget fint tegnet med tværsnit, mål og hvordan man udregner det hele ;)
Fri bane fuld hane! :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

prøv at søg på ANTI reverse flow i stedet!
icon19990
Junior Medlem
Indlæg: 48
Tilmeldt: 13 sep 2011, 09:29
Geografisk sted: Østjylland

#10 Indlæg af icon19990 »

Jamen den bog vil jeg da så lige se på, og har læst lidt om det anti reveres som i os snakker om.
Det drejer sig om en Audi S8 motor, som jeg har bygget turbo over på.
Mht HK, så regner jeg bare med en 6-700. Gider ikk høre noget om at den ikk holder, for det ved man ikk før man har prøvet. :)
Men hvis nogen har en god ide til hvordan jeg optimere ind og udstødnings manifolde, så lytter jeg meget gerne.
Uploader løbende billeder på BG, og der kan nok komme billeder, da jeg har mulighed for at lave flere, så jeg kan lave dem til folk efter deres mål og deres data. :)
Besvar