ZeroLag - bedre end antilag?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

ZeroLag - bedre end antilag?

#1 Indlæg af Runesm »

Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#3 Indlæg af TB206HDI »

HenrikGM skrev:Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#4 Indlæg af Runesm »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


http://www.s2forum.com/forum/showthread ... post657427

Du bruger reelt set turboen som gasturbine i sig selv. Man tager ladeluft, tilsætter lidt ekstra guf undervejs, og blæser det ind direkte før turboen, for enden af udstødningsmanifolden fx.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


Har tænkt tanken lidt længere. Hvad nu hvis man helt fjernede motorens forbindelse til turboladeren...

Monter en stor turbo i bagagerummet sammen med et turbinebrændkammer og brug overskudsluften til ladeluft. Motoren kunne køres på open headers, have stort overlap og god skylning/køling med 4bar+ ladetryk, helt uden modtryk og tryktab fra hverken intercooler eller andet.

Fin til drag, men knap så godt til gaden :-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

HenrikGM skrev:Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Det var prodrive der lavede det.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

HenrikGM skrev:
TB206HDI skrev:
HenrikGM skrev:Der var en artikkel i et fagblad for 4-5 år siden omkring dette.
Closed loop turbine speed control tror jeg det hed. Der var også eksempler på "std" biler der havde det, også WRC biler vistnok.

Har futtet lidt rundt med at måle RPM på turbo og logge det i MS, men jeg render stille og roligt tør for indgange efterhånden.


Så man monterer en gasturbine pre turbo og styrer den i closed loop vha. omdrejninger på turboen og eventuelt ladetryk?

Det er sq smart... :)


Har tænkt tanken lidt længere. Hvad nu hvis man helt fjernede motorens forbindelse til turboladeren...

Monter en stor turbo i bagagerummet sammen med et turbinebrændkammer og brug overskudsluften til ladeluft. Motoren kunne køres på open headers, have stort overlap og god skylning/køling med 4bar+ ladetryk, helt uden modtryk og tryktab fra hverken intercooler eller andet.

Fin til drag, men knap så godt til gaden :-)


Du er langt bag efter Henrik
her er et eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=11687nVdzdk

Et andet var de samme der tilbage i 60-70'erne satte en turbine på et bagtøj ... de lavede også en kompressor der var trukket af "raket brændstof"
Besvar