xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Ronnie Pedersen

xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

#1 Indlæg af Ronnie Pedersen »

Hey

Når folk siger "bagtøj med 90% spær" hvad er denne %-sats så udtryk for? Ingen tvivl om at jo højere % jo mere låser den, indtil 100% hvor den er helt fast. Men hvordan bliver de andre værdier udregnet?

Jeg tænker selv lidt i følgende baner: Ved xx %, så kan én aksel, aldrig kommer under xx % af den andens hastighed. Men det er jo sikkert forkert :-|

Anyone?
Gert

Re: xx %'s spær på diff. Hvad er % udtryk for?

#2 Indlæg af Gert »

Når det ene hjul kører x% hurtigere end det andet slår spæringen til.
Man kan tit høre det på en 4x4 hvis den drejer helt i yderstilling kan man mærke spæringen tar ved.
Ronnie Pedersen

#3 Indlæg af Ronnie Pedersen »

Jammen er dette ikke den omvendte verden så? I så fald ville et 100% spær jo være max åbent, og ikke fast?
Hell

#4 Indlæg af Hell »

Nej 100% spær er 100% LÅST!
Ronnie Pedersen

#5 Indlæg af Ronnie Pedersen »

Netop... så der må være en anden forklaring.
Jan
Senior Medlem
Kontakt:

#6 Indlæg af Jan »

Som jeg har fået det fortalt, så ved f.eks. 25% spær, så kan der overføres 25% mere kraft til det ene hjul i forhold til det andet.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
Ronnie Pedersen

#7 Indlæg af Ronnie Pedersen »

Ville dette ikke også virke omvendt så? Altså ved fx 0% spær, så kan det ikke over føres mere power til ét hjul end til et andet = fast aksel? Eller har jeg misforstået dig?
stefan

#8 Indlæg af stefan »

sådan som jeg har forstået det vil et 90% spær gøre, at det hjul der står dårligst bliver "aktiveret" når det fx kører 100 omd/min i forhold og det andet kører 90 omd. På den måde er forskellen mellem hastigheden på de trækkende hjul mindre jo større spærprocenten er
Ronnie Pedersen

#9 Indlæg af Ronnie Pedersen »

Ok, lidt ala min egen første tanke - men bare at %en er møntet på det hurtigste hjul.
Lasse

#10 Indlæg af Lasse »

Det kan forklares meget simpelt, et 25% spær tillader at der er 75% foreskel på hjulenes hastighed. Så jo det er omvendt, et 100% spær tillader at der 0% foreskel :-P

mvh Lasse
Besvar