Når folk siger "bagtøj med 90% spær" hvad er denne %-sats så udtryk for? Ingen tvivl om at jo højere % jo mere låser den, indtil 100% hvor den er helt fast. Men hvordan bliver de andre værdier udregnet?
Jeg tænker selv lidt i følgende baner: Ved xx %, så kan én aksel, aldrig kommer under xx % af den andens hastighed. Men det er jo sikkert forkert
Når det ene hjul kører x% hurtigere end det andet slår spæringen til. Man kan tit høre det på en 4x4 hvis den drejer helt i yderstilling kan man mærke spæringen tar ved.
Ville dette ikke også virke omvendt så? Altså ved fx 0% spær, så kan det ikke over føres mere power til ét hjul end til et andet = fast aksel? Eller har jeg misforstået dig?
sådan som jeg har forstået det vil et 90% spær gøre, at det hjul der står dårligst bliver "aktiveret" når det fx kører 100 omd/min i forhold og det andet kører 90 omd. På den måde er forskellen mellem hastigheden på de trækkende hjul mindre jo større spærprocenten er
Det kan forklares meget simpelt, et 25% spær tillader at der er 75% foreskel på hjulenes hastighed. Så jo det er omvendt, et 100% spær tillader at der 0% foreskel