Import af tunet bil

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Bjarki
Medlem
Indlæg: 145
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

Import af tunet bil

#1 Indlæg af Bjarki »

Hvordan er reglerne hvis man køber en bil i Tyskland, som f.eks. har et eftermonteret turbokit, og den er godkendt i Tyskland. Skal SBI så ikke også godkende den pga. EU lovgivningen?

Ifølge EU lovgivningen skal en vare der er godkendt i et EU land også godkendes i et andet. Der er selvfølgelig nogle undtagelser, men kan ikke finde nogen der skulle være i vejen.

Ville bare mene at hvis TÜV hat godkendt det i Tyskland så kan SBI ikke gøre noget.

Nogen der ved noget om emnet?
Gæst

#2 Indlæg af Gæst »

Så vidt jeg ved, så hvis det er TUV godkendt, så skal de også godkende det herhjemme.......
Men der kan være nogle punkter hvor vores regler er højere en TUV godkendelsen. F.eks lygte højden, når man sænker bilen.......
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#3 Indlæg af lqs »

det er rigtigt ! nu er det bare ikke alt man ser i blade mm. der så også er godkendt i tyskland selv om det måske fremgår af teksten i samme blad!
Brugeravatar
Bjarki
Medlem
Indlæg: 145
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København

#4 Indlæg af Bjarki »

Dvs. at en bil, som SBI normalt ville kræve at se immisionsrapport på kan blive godkendt hvis den er importeret fra Tyskland og er godkendt der?
Gæst

#5 Indlæg af Gæst »

Det er ihvert fald det jeg har fået at vide hos SBI at jeg skal gør ved min (polo 2 med eftermonteret turbo) hvis de skulle have nogen mulighed for at syne den. Enten det eller en tur forbi DTI (dansk teknologisk institut) men det er ca 3 gange dyrere end hos tüv.
Som det også er nævnt er der afvigelser i dansk lovgivning, det være sig eks. lygtehøjde og sporvidde, det er nærmest kun tyskere der må sætte de der volds hjul på sammen med 40 mm sporvidde forøgere, den går ikke her hjemme selv om du har tüv på det.
Besvar