ny freon i aircon ?
Redaktør: Moderatorer
-
hsahirf
- Junior Medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 25 okt 2003, 09:44
- Geografisk sted: copenhagen
ny freon i aircon ?
Hej,
Jeg har hørt at man kan få skiftet freon'et i sin aircondition, og at dette skulle kunne hjælpe hvis aircon ikke er særlig effektiv længere (bilen er fra 95).
Er der nogen der ved noget om dette, og evt. hvor man får gjort sådan noget henne? (kbh/sjælland)
Jeg har hørt at man kan få skiftet freon'et i sin aircondition, og at dette skulle kunne hjælpe hvis aircon ikke er særlig effektiv længere (bilen er fra 95).
Er der nogen der ved noget om dette, og evt. hvor man får gjort sådan noget henne? (kbh/sjælland)
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det hjælper ikke at "skifte" kølemidlet (freon´et) i din aircondition.
Men kør ned til din lokale "Køl og El" eller hvad de nu kalder sig (IKKE autokølermanden!!, men ham som servicerer køleanlæg hos bageren/slagteren/tankstationen) og bed ham om lige at kigge på anlægget.
Typisk er anlægget utæt, og UDOVER rep. af utætheden skal aircon-manden typisk have 5-600 kr for en genopfyldning.
Hvis anlægget ikke er utæt, skal det almindeligvis bare efterfyldes, men spørg om prisen!!
Men kør ned til din lokale "Køl og El" eller hvad de nu kalder sig (IKKE autokølermanden!!, men ham som servicerer køleanlæg hos bageren/slagteren/tankstationen) og bed ham om lige at kigge på anlægget.
Typisk er anlægget utæt, og UDOVER rep. af utætheden skal aircon-manden typisk have 5-600 kr for en genopfyldning.
Hvis anlægget ikke er utæt, skal det almindeligvis bare efterfyldes, men spørg om prisen!!
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
Det er meget vigtigt at der er den rigtige mængde køle middel på, for meget køler det ikke ordenlig , og fore lidt kølere den heler ikke ordenlig( helre lidt for lidt end for meget = max25g. )
De fleste autoriserede værksteder kan klare den opgave, med at tømme/fylde og kontrolere.
De fleste autoriserede værksteder kan klare den opgave, med at tømme/fylde og kontrolere.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- myg tuning
- Junior Medlem
- Indlæg: 67
- Tilmeldt: 26 feb 2004, 11:52
- Geografisk sted: nordjylland
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Lars E skrev:Det er meget vigtigt at der er den rigtige mængde køle middel på, for meget køler det ikke ordenlig , og fore lidt kølere den heler ikke ordenlig( helre lidt for lidt end for meget = max25g
Fuldstændig korrekt.
Derfor gælder det at:
Erfaren vært er god at gæste.....
"køl&El", som har 15 års erfaring.
Eller XXX-autoservice, med en enkelt nyuddannet.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- Thomas.
- Medlem
- Indlæg: 148
- Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
- Geografisk sted: Danmark
Det bedste er nok at køre på et aut. bilværksted hvor de har en maskine til det. Så tapper de det gamle væske af, tryktester anlæget, fylder nyt væske på + de også kommer en lille smule olie og sporevæske i dit anlæg. Ved ikke om alle "alm." kølefirmaer fylder olie og og sporevæske i?! Det gør vores lokale her over nemlig ikke..
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Og så er der lige den der med prisen....
En kølemontør behøver ikke en "idiotsikker" maskine til 30-40.000 kroner, samt at han har uddannelsen i forvejen og erfaringen.
Husk at spørge om prisen er INKLUSIV kølemiddel.....
En kølemontør behøver ikke en "idiotsikker" maskine til 30-40.000 kroner, samt at han har uddannelsen i forvejen og erfaringen.
Husk at spørge om prisen er INKLUSIV kølemiddel.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Hvis du sender den ned til den lokale, så sørg lige for at vide på forhånd hvor mange gram kølemiddel der skal i....
Ved ikke om det kan slås op i din manual eller på nettet... Tvivler bare på at en gut der laver køleskabe tilfældigvis har en liste liggende hvor der er data med LIGE netop DIN bil.....
Ved ikke om det kan slås op i din manual eller på nettet... Tvivler bare på at en gut der laver køleskabe tilfældigvis har en liste liggende hvor der er data med LIGE netop DIN bil.....
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Et A/C anlæg i en bil er overfyldt fra fabrikkens side, da de skal kompencere for den lille udsivning der er fra systemet. De har et varemærke at beskytte, og så går det ikke at bilen skal til A/C service en gang om året.
EN kølemand har som transitfar nævner en stor erfaring, og div. kurser.
Dette bevirker at han ikke behøver at kende mængden, da han bruger trykket på højtryk og lavtrykssiden, til at finde den optimale mængde som tit er halvdelen af den oplyste mængde. Fordelen ved tette er en forbedret køle evne, og at indkoblingen af kompressoren bilver umærkelig, dette betyder at anlægget bruger mindre effekt.
Ulempen er at den temligt sikkert skal til service en gang om året pga. oven nævnte udsivning.
MVH
Morten
EN kølemand har som transitfar nævner en stor erfaring, og div. kurser.
Dette bevirker at han ikke behøver at kende mængden, da han bruger trykket på højtryk og lavtrykssiden, til at finde den optimale mængde som tit er halvdelen af den oplyste mængde. Fordelen ved tette er en forbedret køle evne, og at indkoblingen af kompressoren bilver umærkelig, dette betyder at anlægget bruger mindre effekt.
Ulempen er at den temligt sikkert skal til service en gang om året pga. oven nævnte udsivning.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
Et A/C anlæg i en bil er overfyldt fra fabrikkens side, da de skal kompencere for den lille udsivning der er fra systemet. De har et varemærke at beskytte, og så går det ikke at bilen skal til A/C service en gang om året.
Rjaa... Det vidste jeg sgu ikke... Men alle er her vel for at blive beriget med lærdom..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov