Sporing eller stabillisatorbøs??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

Sporing eller stabillisatorbøs??

#1 Indlæg af s@g »

Min dyt har lige fået nyt gummi på alurullerne, 205/50-15, nu vinterdækkene sku i hi. Det ryster forbandet i rattet ved acceleration 80-100km/t samt ved jævn hast omkr 80. Så kommer mit spørgsmål. Er det sporingen det er galt med eller er det stabillisatorbøsne, der jo ikk er for holdbare på en Ford Sierra?? Der er ingenting når jeg bremser og heller ikke fra 0-80 og 100+km/t.

På forhånd tak!!
Martin R
Senior Medlem
Indlæg: 256
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Sporing eller stabillisatorbøs??

#2 Indlæg af Martin R »

s@g skrev:Min dyt har lige fået nyt gummi på alurullerne, 205/50-15, nu vinterdækkene sku i hi. Det ryster forbandet i rattet ved acceleration 80-100km/t samt ved jævn hast omkr 80. Så kommer mit spørgsmål. Er det sporingen det er galt med eller er det stabillisatorbøsne, der jo ikk er for holdbare på en Ford Sierra?? Der er ingenting når jeg bremser og heller ikke fra 0-80 og 100+km/t.

På forhånd tak!!


Skift af hjul burde ikk ændre noget somhelts, så enten kan de være de ikk er afbalanceret ordentlig, eller måske noget snavs på nav/skiverne der gør det, så start evt med at rense navene fulstændig for rust, hvis ikk der hjælper så få hjulene ombalanceret...

Dine bøsninger i undervognen kan vel godt være slidt, men alt skal jo bare tjekkes efter eller skiftes inden en evt sporing..
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Re: Sporing eller stabillisatorbøs??

#3 Indlæg af 2fat2fly »

s@g skrev:Min dyt har lige fået nyt gummi på alurullerne, 205/50-15, nu vinterdækkene sku i hi. Det ryster forbandet i rattet ved acceleration 80-100km/t samt ved jævn hast omkr 80. Så kommer mit spørgsmål. Er det sporingen det er galt med eller er det stabillisatorbøsne, der jo ikk er for holdbare på en Ford Sierra?? Der er ingenting når jeg bremser og heller ikke fra 0-80 og 100+km/t.

På forhånd tak!!

Har lade mig fortælle at hvis den ryster fra 0-60 er det skæve dæk/fælg, og hvis den gør det fra 60 og op efter er det afvejningen.
Havde selv en Kadett engang de er neget følsomme med afvejningen, det eneste der hjalp var af afveje hjulene mens de satte på bilen det er lidt dyrere men virker godt.
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#4 Indlæg af s@g »

Der var en svag rysten, osse omkr 80, da den havde vinterhjulene på, det er derfor jeg ikke mistænker hjulene for at forårsage det.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#5 Indlæg af Transitfar »

s@g skrev:Der var en svag rysten, osse omkr 80, da den havde vinterhjulene på, det er derfor jeg ikke mistænker hjulene for at forårsage det.

Nu er det jo ret almindeligt, at netop vinterhjulene er ude af balance pga. sand/mudder, småsten, tabte vægtklodser osv.....
En rysten lige omkring 80 Km/t indikerer helt klart ubalance, så 4 x hjulafvejning er starten på at løse det problem.

Et skævt/defekt hjul synes jeg, man mærker bedst ved 25-35 Km/t, stille og roligt ned ad bakke.
Et skævt/defekt hjul vil også få bilen til ryste underligt ved andre hastigheder.
Hvad siger dem, som har leveret/afbalanceret dækkene??? En prøvetur kan de nok lokkes med på.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Danny Salling
Mester Medlem
Indlæg: 931
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af Danny Salling »

Kan også være dine "ringe" til dine alufælge der er mindre gode. Mine var total dårlige efter bare én sæson, men det viste sig så senere også at mine krængningsstabalisatore samt de andre bøsninger ved hjulene var færdige, så det kan måske være i mit tilfælde at det var grunden til mine "ringe" døde. Efter jeg skiftede "ringene" var der intet(skiftede i første omgang kun "ringe")
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#7 Indlæg af s@g »

Danny Salling skrev:Kan også være dine "ringe" til dine alufælge der er mindre gode.


Som jeg skrev var der osse lidt med vinterhjulene på og der er ingen "ringe" på Ford RS fælge. Ikke hva jeg har observeret.

Men ellers tak for de mange svar. :wink:
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#8 Indlæg af s@g »

Har lige skiftet stabilisatorbøs idag. Det ene af de gamle sad omvendt, så bærearmen blev trykket ½cm bagud. Nu er der ingen rystelser mer. 8)
Besvar