Placering af sensor og olietemperatur

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

Placering af sensor og olietemperatur

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hej drenge.
Jeg har en standard vdo-sensor sidden i olie-bundproppen, den måler olie-temperaturen.
Er der andre der kører med lignende opsætninger?
Hvor finder i det mest korrekt at måle temperaturen på olien?
I bundkaret får jeg ikke tempereaturen op på mere end 50grader, medmindre det er 30grader udenfor, og jeg kører frisk motorvejskørsel.
Hvad siger panelet?
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

På vinterbilen sidder den også i bundkaret, der kommer olien op på 60 grader hvis man køre stille og roligt. Og det tager ikke mange øjeblikke at få den op på 110 grader når den for gas.
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Jeppe 205 GTI
Junior Medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01

#4 Indlæg af Jeppe 205 GTI »

Standard sidder olietemp.føleren på en Peugeot 306 GTI i bundkarret, på forsiden af motoren - som vist på billedet. Så vidt jeg husker sidder den ligesådan på en 205 GTI, dog blot på bagsiden af bundkarret :)
Vedhæftede filer
DSCN8926_pil.jpg
DSCN8926_pil.jpg (214.32 KiB) Vist 5593 gange
Mvh. Jeppe
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

Morten VJ skrev:Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten


Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#6 Indlæg af Saab-Daniel »

Ja, det er en go ide med sensoren i returen...
Jeg smider en ny termostat i olie-filter konsollen, den skal først åbne ved 75 grader, er ræd for den sidder lidt åben hele tiden...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

klyfax skrev:
Morten VJ skrev:Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.

MVH

Morten


Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?


Ja det vil jeg mene.

Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.
Måske er det flueknepperi, men hvis jeg skal måle noget så vil jeg helst måle rigtigt.
Og ikke noget varm olie der er plasket ned i bundkarret der bliver kølet af fartvinden.

Men hellere den olie der suges op af oliepumpen, der derefter varmer/pumper den op for at presse den rundt i smørekanalerne.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#8 Indlæg af Westmus »

Morten VJ skrev:Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.

Kan godt følge begge tankegange, men på den anden side har fabrikkernes ingenører vel også en eller anden fornuftig grund til at de ALTID (tror jeg da) sætter sensoren i bundkaret.

Spørgsmålet er vel om det ikke er oliens generelle temperatur man er mest interesseret i? For selv om man måske pumper olien ind i motoren med en fint lav temperatur, så er det måske vigtigere at overvåge at olien ikke hurtigt nedbrydes fordi den i bundkaret ligger og koger med 150 grader? Hvis olien i bundkaret har en acceptabel temperatur, må vi jo også automatisk være ude over bekymringen om hvor varmt det der pumpes rundt er!
En moderne olie at god kvalitet har mig bekendt ikke særlige problemer med at smøre ok selv om temperaturen er meget høj. Men det mere skumle er vel at nedbrydningen af olien accelerere voldsomt når den kommer over 110-120 grader. Hvilket vist også er grunden til at man på racere skifter efter hvert løb. Ja det var bare mine tanker. :)

Er det ikke også noget med at olien egenligt helst skal være omkring/godt 100 grader ved normal driftstemperatur? Hvis den er under får man ikke kogt den kondens der automatisk samles væk og motoren smøres så delvist af vand. Ses som mayonnaise under ventildækslet eller folk oplever pludselig på en langtur at bilen bruger ekstra olie = al det opsamlede kondens pga for mange korte ture får tid til at fordampe. Rent smøreteknisk er det vel også noget skidt for motoren hvis olien er for kold = tyk.
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#9 Indlæg af Slavteren »

når man sætter den i overfladen på bundkaret skulle man jo gerne måle temperaturen på den olie der netop har været igennem motoren, altså den højeste temp? selvfølgelig vil den være lav i bunden af bundkaret, da den kolde olie jo flyder nedad. ved det er røvdårligt formuleret.. :oops: i en turbo opsætning er det vel også meget rart at måle temp på den olie der har været igennem møllen for at holde øje med om den kokser lejerne til?
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#10 Indlæg af Westmus »

Slavteren skrev:når man sætter den i overfladen på bundkaret...

Spørgsmålet kan vel så være hvordan man finder den. For oliestanden synker vel i bundkaret, når motoren går for fuld regulator i forhold til ved stilstand. Alt olien der bliver pumpet op og rundt i systemet skal jo lige have tid til at finde tilbage i bundkaret igen og samtidigt suger oliepumpen jo stadigt for fuld kraft. Plus tage vi så lige oliens fordeling i bundkaret når bilen flytter sig kraftigt i en eller anden retning, accelerer, bremser, svinger.. så bliver det da rigtigt indviklet.

Forøvrigt et interressant emner da monteringen af en føler, selv er et af mine kommende projekter. :)
Besvar