Placering af sensor og olietemperatur
Redaktør: Moderatorer
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
Placering af sensor og olietemperatur
Hej drenge.
Jeg har en standard vdo-sensor sidden i olie-bundproppen, den måler olie-temperaturen.
Er der andre der kører med lignende opsætninger?
Hvor finder i det mest korrekt at måle temperaturen på olien?
I bundkaret får jeg ikke tempereaturen op på mere end 50grader, medmindre det er 30grader udenfor, og jeg kører frisk motorvejskørsel.
Hvad siger panelet?
Daniel.
Jeg har en standard vdo-sensor sidden i olie-bundproppen, den måler olie-temperaturen.
Er der andre der kører med lignende opsætninger?
Hvor finder i det mest korrekt at måle temperaturen på olien?
I bundkaret får jeg ikke tempereaturen op på mere end 50grader, medmindre det er 30grader udenfor, og jeg kører frisk motorvejskørsel.
Hvad siger panelet?
Daniel.
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.
MVH
Morten
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Jeppe 205 GTI
- Junior Medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 30 nov 2006, 12:01
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.
MVH
Morten
Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- Saab-Daniel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1275
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
- Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
klyfax skrev:Morten VJ skrev:Jeg vilde foretrække i banjobolten til returslangen fra olie køleren,
Således vil du altid få temperaturen på olien der pumpes ind i motoren.
MVH
Morten
Hvis man så ikke har olie køler på, hvor er så bedst? Er det så bedst at købe sådan en sandwich så man kan måle olietemp fra filter af?
Ja det vil jeg mene.
Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.
Måske er det flueknepperi, men hvis jeg skal måle noget så vil jeg helst måle rigtigt.
Og ikke noget varm olie der er plasket ned i bundkarret der bliver kølet af fartvinden.
Men hellere den olie der suges op af oliepumpen, der derefter varmer/pumper den op for at presse den rundt i smørekanalerne.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Morten VJ skrev:Spørg dig selv hvilken temperatur er vi interesseret i at måle.
Temperaturen i bundkarret,
eller den temperatur der skal smøre motoren.
Kan godt følge begge tankegange, men på den anden side har fabrikkernes ingenører vel også en eller anden fornuftig grund til at de ALTID (tror jeg da) sætter sensoren i bundkaret.
Spørgsmålet er vel om det ikke er oliens generelle temperatur man er mest interesseret i? For selv om man måske pumper olien ind i motoren med en fint lav temperatur, så er det måske vigtigere at overvåge at olien ikke hurtigt nedbrydes fordi den i bundkaret ligger og koger med 150 grader? Hvis olien i bundkaret har en acceptabel temperatur, må vi jo også automatisk være ude over bekymringen om hvor varmt det der pumpes rundt er!
En moderne olie at god kvalitet har mig bekendt ikke særlige problemer med at smøre ok selv om temperaturen er meget høj. Men det mere skumle er vel at nedbrydningen af olien accelerere voldsomt når den kommer over 110-120 grader. Hvilket vist også er grunden til at man på racere skifter efter hvert løb. Ja det var bare mine tanker.
Er det ikke også noget med at olien egenligt helst skal være omkring/godt 100 grader ved normal driftstemperatur? Hvis den er under får man ikke kogt den kondens der automatisk samles væk og motoren smøres så delvist af vand. Ses som mayonnaise under ventildækslet eller folk oplever pludselig på en langtur at bilen bruger ekstra olie = al det opsamlede kondens pga for mange korte ture får tid til at fordampe. Rent smøreteknisk er det vel også noget skidt for motoren hvis olien er for kold = tyk.
-
Slavteren
- Mester Medlem
- Indlæg: 1320
- Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
- Geografisk sted: Maribo
- Kontakt:
når man sætter den i overfladen på bundkaret skulle man jo gerne måle temperaturen på den olie der netop har været igennem motoren, altså den højeste temp? selvfølgelig vil den være lav i bunden af bundkaret, da den kolde olie jo flyder nedad. ved det er røvdårligt formuleret..
i en turbo opsætning er det vel også meget rart at måle temp på den olie der har været igennem møllen for at holde øje med om den kokser lejerne til?
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Slavteren skrev:når man sætter den i overfladen på bundkaret...
Spørgsmålet kan vel så være hvordan man finder den. For oliestanden synker vel i bundkaret, når motoren går for fuld regulator i forhold til ved stilstand. Alt olien der bliver pumpet op og rundt i systemet skal jo lige have tid til at finde tilbage i bundkaret igen og samtidigt suger oliepumpen jo stadigt for fuld kraft. Plus tage vi så lige oliens fordeling i bundkaret når bilen flytter sig kraftigt i en eller anden retning, accelerer, bremser, svinger.. så bliver det da rigtigt indviklet.
Forøvrigt et interressant emner da monteringen af en føler, selv er et af mine kommende projekter.