Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 14:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
det er cosworth der lavede den maskine i samarbejde med ford. så ingen lotus ting her. den du tænker på er nok den meget indvilkede (mange kæder og dibedutter) 1,6 der ligger i en lotus cortina(8v). 16V maskiner er så vidt jeg husker noget cosworth(inden de blev opkøbt) havde på deres samvittighed. og da de fik succes så begyndte 16V eventyret for alle virksomheder.


Cossie stod for toppen på BDA'eren ja - og det er ganske rigtigt at det var en 16V. Jeg kan forstå at du tænkte på sammenhængen med DOHC layout OG 16V. Personligt var jeg egentligt bare ude i selve ideen med DOHC-layoutet.

Det ændrer dog ikke på historien om at netop den 8V DOHC-maskine som Lotus forsynede Ford med, gjorde Ford temmeligt konkurrencedygtig, men også tog noget af glansen fra Ford og pegede den over mod Lotus. Det blev startskuddet til at Ford skulle lave deres egen kværn der kunne tage over => BDA (belt driven series A til dem der ikke måtte vide det). At det så i øvrigt gik hen og blev en helt pæn succes tjener jo kun Ford til ære :-).
Lotus-kværnen (TC - Twin Cam) fandtes i øvrigt også i Escort Mk I - og den hed faktisk også RS1600 som den senere BDA-udgave også hed (trods at BDA'eren er på lige under 2 liter - det er noget weird noget :-)).

Citat:
at der så senere er kommet 5V/cyl maskiner mon ikke det er noget ferarri/VW/toyota noget.


Det foresvæver mig at jeg en gang har læst om at det faktisk var Yamaha der var først med det - vist nok på en motorcykelkværn. Måske endda den med de ovale stempler?

Min pointe er sådan set bare at det hele jo bare er videreudviklinger af hinandens ideer eller noget taget fra mere avancerede brancher - som f.eks. flyindustrien. De ping-ponger frem og tilbage mellem hinanden med at få gode ideer, videreudvikle og forfine dem, osv.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 16:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wildert skrev:
møffe skrev:
det er cosworth der lavede den maskine i samarbejde med ford. så ingen lotus ting her. den du tænker på er nok den meget indvilkede (mange kæder og dibedutter) 1,6 der ligger i en lotus cortina(8v). 16V maskiner er så vidt jeg husker noget cosworth(inden de blev opkøbt) havde på deres samvittighed. og da de fik succes så begyndte 16V eventyret for alle virksomheder.


Cossie stod for toppen på BDA'eren ja - og det er ganske rigtigt at det var en 16V. Jeg kan forstå at du tænkte på sammenhængen med DOHC layout OG 16V. Personligt var jeg egentligt bare ude i selve ideen med DOHC-layoutet.

Det ændrer dog ikke på historien om at netop den 8V DOHC-maskine som Lotus forsynede Ford med, gjorde Ford temmeligt konkurrencedygtig, men også tog noget af glansen fra Ford og pegede den over mod Lotus. Det blev startskuddet til at Ford skulle lave deres egen kværn der kunne tage over => BDA (belt driven series A til dem der ikke måtte vide det). At det så i øvrigt gik hen og blev en helt pæn succes tjener jo kun Ford til ære :-).
Lotus-kværnen (TC - Twin Cam) fandtes i øvrigt også i Escort Mk I - og den hed faktisk også RS1600 som den senere BDA-udgave også hed (trods at BDA'eren er på lige under 2 liter - det er noget weird noget :-)).

Citat:
at der så senere er kommet 5V/cyl maskiner mon ikke det er noget ferarri/VW/toyota noget.


Det foresvæver mig at jeg en gang har læst om at det faktisk var Yamaha der var først med det - vist nok på en motorcykelkværn. Måske endda den med de ovale stempler?

Min pointe er sådan set bare at det hele jo bare er videreudviklinger af hinandens ideer eller noget taget fra mere avancerede brancher - som f.eks. flyindustrien. De ping-ponger frem og tilbage mellem hinanden med at få gode ideer, videreudvikle og forfine dem, osv.


der er vist den gamle RS1800 der kom efter RS1600.. det er på gyngende grund jeg husker det, jg er ikke helt gammel nok. har en kammi der har en 1.3 stødstang der har kørt race i en RS BDA med syg mange hk (og han gjorde det da de var relativt nye..i 84) han kan sådan noget på fingerspidserne.. men det ændre ikke på at TC maskinerne fra toyota har samme tolerancer og mål som en bda maskine. eftersigende er der heller ikke mange forskelle på det ydre. i bund og grund er det en geni streg.. det er eftersigende en af de bedste motore til dato.

det var også den motor der endte i RS1700T og derefter RS200 som en 1,87 og til sidst i 21 modeller af RS200 evo (give or take)

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 17:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
der er vist den gamle RS1800 der kom efter RS1600.. det er på gyngende grund jeg husker det, jg er ikke helt gammel nok. har en kammi der har en 1.3 stødstang der har kørt race i en RS BDA med syg mange hk (og han gjorde det da de var relativt nye..i 84) han kan sådan noget på fingerspidserne.. men det ændre ikke på at TC maskinerne fra toyota har samme tolerancer og mål som en bda maskine. eftersigende er der heller ikke mange forskelle på det ydre. i bund og grund er det en geni streg.. det er eftersigende en af de bedste motore til dato.

det var også den motor der endte i RS1700T og derefter RS200 som en 1,87 og til sidst i 21 modeller af RS200 evo (give or take)


Jeg gik også selv lige lidt i selvsving over emnet :-).
Hvis man nu lige skal tro de par sider på nettet jeg lige ku' falde over, så skulle det være noget med at BDA'eren var en 1600 der som blok kunne gå op til 2000 ccm. Men den blev åbenbart som sådan ikke udviklet til Escort Mk I - den fandt bare vej hertil.
BD'erne kom der så flere versioner af - helt til BDG eller mere - forskellige videreudviklinger, versioner og kubikstørrelser åbenbart.
Jeg kan ikke helt udlede om den fandt vej til RS1600 som BDA i 2000 ccm. eller som BD-noget-andet der mest var kendt som 2000 ccm.... lidt weird...

Men ja, RS200 så også sin version af BD :-).

Lettere nørdet :D

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 18:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wildert skrev:
møffe skrev:
der er vist den gamle RS1800 der kom efter RS1600.. det er på gyngende grund jeg husker det, jg er ikke helt gammel nok. har en kammi der har en 1.3 stødstang der har kørt race i en RS BDA med syg mange hk (og han gjorde det da de var relativt nye..i 84) han kan sådan noget på fingerspidserne.. men det ændre ikke på at TC maskinerne fra toyota har samme tolerancer og mål som en bda maskine. eftersigende er der heller ikke mange forskelle på det ydre. i bund og grund er det en geni streg.. det er eftersigende en af de bedste motore til dato.

det var også den motor der endte i RS1700T og derefter RS200 som en 1,87 og til sidst i 21 modeller af RS200 evo (give or take)


Jeg gik også selv lige lidt i selvsving over emnet :-).
Hvis man nu lige skal tro de par sider på nettet jeg lige ku' falde over, så skulle det være noget med at BDA'eren var en 1600 der som blok kunne gå op til 2000 ccm. Men den blev åbenbart som sådan ikke udviklet til Escort Mk I - den fandt bare vej hertil.
BD'erne kom der så flere versioner af - helt til BDG eller mere - forskellige videreudviklinger, versioner og kubikstørrelser åbenbart.
Jeg kan ikke helt udlede om den fandt vej til RS1600 som BDA i 2000 ccm. eller som BD-noget-andet der mest var kendt som 2000 ccm.... lidt weird...

Men ja, RS200 så også sin version af BD :-).

Lettere nørdet :D
det er under ingen omstændigheder nørdet at kunne sin super GR.B ABC.. og RS200 var/og er i min verden den fedeste af dem alle. den fik detsværre aldrig lov til at vise sit fulde potentiale. som sagt var der en EVO model. den havde en 2,1l motor. sådan en havde den hurtigste 0-100 tid i gennem mange år. mener det var 2,1sek ca.

ved godt der var 205 T16 ..div lancia modeller etc. men RS200 er bare så flot.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 19:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ah - der er jeg mere til f.eks. Lancia Stratos - at den så var tæt på umulig at håndtere angiveligt trods en lidt "svag" motor (tidligt i Grp. B) er så en anden snak. Den var mig bekendt aldrig en vild success (som RS200 i sagens natur heller ikke blev), men designet er unikt så det vil noget.
RS200 har mange af de samme elementer, men der er for meget genbrug af Sierra-dele over den efter min mening (ikke så underligt med en homologation special i 200 eksemplarer).

Audi Quattro Sport er også for mig noget helt særligt. Den er ikke specielt flot egentligt - men den er bare symbolet på det helt umanerligt sindssyge ved Grp. B. - den er indbegrebet af hvor gale de var i knoppen den gang :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 19:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Wildert skrev:
Ah - der er jeg mere til f.eks. Lancia Stratos - at den så var tæt på umulig at håndtere angiveligt trods en lidt "svag" motor (tidligt i Grp. B) er så en anden snak. Den var mig bekendt aldrig en vild success (som RS200 i sagens natur heller ikke blev), men designet er unikt så det vil noget.
RS200 har mange af de samme elementer, men der er for meget genbrug af Sierra-dele over den efter min mening (ikke så underligt med en homologation special i 200 eksemplarer).

Audi Quattro Sport er også for mig noget helt særligt. Den er ikke specielt flot egentligt - men den er bare symbolet på det helt umanerligt sindssyge ved Grp. B. - den er indbegrebet af hvor gale de var i knoppen den gang :-).
nu har jeg 2 sierra cosworth 4x4 og en GT så jeg kan ikke se problemet i genbruget af dele.. LOL...

ang audi.. tjaa. de er ved at blive opgivet den dag idag pga de er for dyre at holde kørende (private folk der bruger dem ) motor etc er lækre sager. men kan det ikke købes for penge så er det ikke sjovt mere. eftersigende koster en BDA motor ca 100-120k at renovere.. om det er mange penge. for mig JA.. men en alm prosche 6cylindret koster vist det samme(har jeg læst et eller andet sted)

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 aug 2007, 21:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
ang audi.. tjaa. de er ved at blive opgivet den dag idag pga de er for dyre at holde kørende (private folk der bruger dem ) motor etc er lækre sager. men kan det ikke købes for penge så er det ikke sjovt mere. eftersigende koster en BDA motor ca 100-120k at renovere.. om det er mange penge. for mig JA.. men en alm prosche 6cylindret koster vist det samme(har jeg læst et eller andet sted)


Nu er det ikke fordi jeg forsøger at sætte den op på en piedestal som både folkelig, fornuftig, all round og alle mulige andre positive egenskaber. Nærmest tværtimod - den er for mig som sagt indbegrebet af alt hvad der var fascinerende ved Grp. B: De var syge i knoppen :D

Hvis den var jordnær så ville magien totalt forsvinde - selvom den stadig havde alle de mange kræfter og evner...

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2007, 11:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
møffe skrev:
Wildert skrev:
møffe skrev:
man skal vel bare kikke på en DBA maskine og kikke på toyotas TwinCam maskine... fords/cosworts kom først...


Du mener vel en BDA ik'? Men skulle vi så ikke kigge på hvor Ford "fik" ideen fra? Lotus havde immervæk forsynet Ford med DOHC-kværne i årevis inden Ford mente det blev et problem for dem at det var en Lotus-kværn der vandt de forskellige racerløb for dem :-).

Hvor Lotus evt. har fået deres inspiration fra ved jeg ikke - men det er vel for såvidt også pænt ligegyldigt - der er næppe en bilfabrikant der i nyere tid er kommet først med en eller anden ide - de fleste flyvemaskiner har allerede omkring WW1 haft meget af den teknologi som vi i bilsammenhæng stadig betragter som en smule avanceret og banebrydende idag.
"RETTET" har nok brugt for meget tid på Den-Blå-Avis :grr: det er cosworth der lavede den maskine i samarbejde med ford. så ingen lotus ting her. den du tænker på er nok den meget indvilkede (mange kæder og dibedutter) 1,6 der ligger i en lotus cortina(8v). 16V maskiner er så vidt jeg husker noget cosworth(inden de blev opkøbt) havde på deres samvittighed. og da de fik succes så begyndte 16V eventyret for alle virksomheder. at der så senere er kommet 5V/cyl maskiner mon ikke det er noget ferarri/VW/toyota noget.


Nej selfølig ikke, det var heller ikke 2 tidligere Lotus folk der gik solo og stiftede Cosworth
Kode:
After only three years with Lotus, Duckworth, along with fellow Lotus employee Mike Costin, founded Cosworth  in 1958 (COStin and duckWORTH)


http://en.wikipedia.org/wiki/Cosworth
http://en.wikipedia.org/wiki/Keith_Duckworth
http://en.wikipedia.org/wiki/Cosworth_DFV



Kode:
In 1966 Colin Chapman (Lotus Cars founder and principal of Team Lotus) persuaded Ford to bankroll Keith Duckworth's design for a new lightweight Formula 1 engine. Cosworth received the order along with the £100,000 that Ford felt it adequate to spend on such an objective. The design merged two in-line four-cylinder FVA units (as used in 1.6 L form in Formula 2) into a single 90° V8 engine, thus creating a legend in its own right, the DFV (standing for "double four valve"). This engine and its derivatives were used for a quarter of a century, and it was the most successful in the history of Formula 1/Grand Prix motor racing. Winning 167 races in a career lasting over 20 years, it was the product that put Cosworth Engineering on the map. Although originally designed for Formula One, the engine has been modified to be used in a range of categories.


DFV'en var udgangspunktet da BDA'eren blev konstrueret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2007, 14:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Ravnen skrev:
Nu kunne vi jo prøve at invitere en toyota riskoger med 1000 fantastiske heste til at køre noget hillclimb, som de viste videoklip handlede om, og se om træerene gror ind i HKS himlen, eller om den smarte Københavner bag rettet "gror" ind i træerne..

Desuden henviste jeg ikke til videoerne fordi der var ved at blive lavet en verdensrekord (dem har Ford rigeligt af i forvejen), men fordi det er rart at se BTCC biler i action, efter min opfattelse de fedeste racerbiler der nogensinde har kørt.

Vader out


Regnede bare med vi på tværs af mærker gassede hinanden lidt, :?
Åbenbart ikke, så undskylder da hvis jeg har trådt på nogle ford tæer..


Rolig rolig, når Ravnen gasser så gasser han bare lidt hårdere, og så er der en masse der tror at det er alvor, og det eneste sted Ravnen mener det er alvor, bare lidt, er på de 402m.

Og desuden så hviler jeg i mig selv med mht. til mit bilvalg, det er der ingen der kan ændre på, hverken skriftligt, verbalt eller på nogle racerbaner, så gas du bare videre, lidt konkurence er der ingen der har taget skade af..

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 aug 2007, 15:45 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ravnen skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Ravnen skrev:
Nu kunne vi jo prøve at invitere en toyota riskoger med 1000 fantastiske heste til at køre noget hillclimb, som de viste videoklip handlede om, og se om træerene gror ind i HKS himlen, eller om den smarte Københavner bag rettet "gror" ind i træerne..

Desuden henviste jeg ikke til videoerne fordi der var ved at blive lavet en verdensrekord (dem har Ford rigeligt af i forvejen), men fordi det er rart at se BTCC biler i action, efter min opfattelse de fedeste racerbiler der nogensinde har kørt.

Vader out


Regnede bare med vi på tværs af mærker gassede hinanden lidt, :?
Åbenbart ikke, så undskylder da hvis jeg har trådt på nogle ford tæer..


Rolig rolig, når Ravnen gasser så gasser han bare lidt hårdere, og så er der en masse der tror at det er alvor, og det eneste sted Ravnen mener det er alvor, bare lidt, er på de 402m.

Og desuden så hviler jeg i mig selv med mht. til mit bilvalg, det er der ingen der kan ændre på, hverken skriftligt, verbalt eller på nogle racerbaner, så gas du bare videre, lidt konkurence er der ingen der har taget skade af..


Håbede jeg også på :tooth: , men CB har fortalt at din vader maske nogen gange klemmer LIIIIIIGE hård nok på hjernen, kunne jo være det var en af de gange....
:grin:

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team