Kræfter i en diesel pumpe

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#11 Indlæg af klyfax »

møffe skrev:HA i de her tider med foderpriser der er steget 50-80% er de sq nok vilige til at pantsætte deres 8530 JD med 5furet A-plov.


Det kun dem med ØF dyr... De kan ik tjene penge. En gris sælges til 8 kr kiloet, men du propper for 10 kr foder per kilo. Så de har det lidt svært...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#12 Indlæg af møffe »

klyfax skrev:
møffe skrev:HA i de her tider med foderpriser der er steget 50-80% er de sq nok vilige til at pantsætte deres 8530 JD med 5furet A-plov.


Det kun dem med ØF dyr... De kan ik tjene penge. En gris sælges til 8 kr kiloet, men du propper for 10 kr foder per kilo. Så de har det lidt svært...
kan kun sige TUDEPRINSER (arbejder godt nok med gryntedyr) men kan ikke have ondt af dem. nu har de igennem mange år haft en OK økonomi og købt større og større maskiner uden at have fokus på gode stalde og miljø. så mon ikke det er fortjent.

om ikke andet så er det de dårlige år vi bliver bedre til at passe og tilpasse alt omkring dyrene.

kan det sværre ikke have ondt af bønder der har store 300hk traktore for at dyrke 300ha med en 4M såmaskine og 20T gyllevogn. hvilket efterhånden er mere reglen frem for undtagelsen.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#13 Indlæg af wukshady »

møffe skrev:kan kun sige TUDEPRINSER (arbejder godt nok med gryntedyr) men kan ikke have ondt af dem. nu har de igennem mange år haft en OK økonomi og købt større og større maskiner uden at have fokus på gode stalde og miljø. så mon ikke det er fortjent.

om ikke andet så er det de dårlige år vi bliver bedre til at passe og tilpasse alt omkring dyrene.

kan det sværre ikke have ondt af bønder der har store 300hk traktore for at dyrke 300ha med en 4M såmaskine og 20T gyllevogn. hvilket efterhånden er mere reglen frem for undtagelsen.


WORD... :damn:


Til Andy: Tror egentlig osse vi snakkede om det, da du testkørte min pumpe. At den går lidt træls sådan en pumpe... Men hvem andre end dingo-folkene giver sig til at lave sådan et forsøg... :D
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#14 Indlæg af xxblade »

ja, det er jo "Logik" at det tager effekt at forstøve så stor en mængde ved 250 bar.....

spørgsmåler er jo vel i virkeligheden om det kan lade sig gøre at producere de 250 bar billigere på en anden måde ???
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#15 Indlæg af Andy »

Ja det 250 bar er ingen problem og lave billigere, men problemet er og styre mængden og mængden i forhold til omd. så precist som en brændstofpumpe gør..
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#16 Indlæg af ae86 »

Hvor meget effekt bruger VW's bil Pumpedyse teknik ???

de levere da et sted mellem 1700-1800 bar :shock: (ved ikke om den lige som common rail går helt op til 2000bar)

det kan da ikke være en faktor 7-8 stk (i forhold til dine 60hk og 250bar)

for så ryger der da en minimum 60hk*7 ~ 420 hk og det kan jeg ikke rigtigt få til at passe ...

men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#17 Indlæg af Andy »

Helt rigtigt det er mængden det komme an på..

Et gæt på hvor meget en 1,9 tdi skal have vil være ca. 35-40 cm3..

Noget af en forskel...mod de 900+ cm3 til træk..

Andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

ae86 skrev:men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..


:damn:

Ja, mon ikke det også har noget med mængden at gøre...:-)

Regnestykket er ikke så helvedes avanceret.

Pumpen giver xx ml pr rpm, men giver jo kun på yy grader, og ved zzz bar tryk.

Så for at krydre det hele lidt, så skal man lige huske at det ikke er dysens åbningstryk, men det tryk pumpen leverer der skal medregnes, og det ligger temmeligt meget over dysens åbningstryk. Slet ikke særligt nemt at regne på, men stødbelastningerne er alvorlige på disse pumper.
Og så blev det lige besværligt :-)

Hvis man blindt regner det som en gemen hydraulikpumpe, så er det meget beskeden effekt der skal til, (plæneklipperniveau!) men regnes det mere rigtigt passer det bedre med at de faktisk kan knække selv store aksler, m.v. for at slæbe den pumpe.

Undrer mig lidt over at ingen har sat et lille svinghjul på pumpeakslen endnu... :idea:

Nogen af traktortrækfolkene der har tænkt over hvilke indsprøjtningsvinkel de har på forreste, kontra bagerste cylinder?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#19 Indlæg af Andy »

Det er blevet lavet nogle målinger på peak trykket det var omkring 1400-1600 bar!!!!!!

Nogen af traktortrækfolkene der har tænkt over hvilke indsprøjtningsvinkel de har på forreste, kontra bagerste cylinder?


Mener du at akslen vrider sig??

Det mener jeg ikke den kan da der jo ikke er noget i bagenden af akslen den skal trække, den skal jo "bare" løfte rulleløfteren..og kun 1 ad gangen..

Akslen i de store pumper er Ø 35 mm på det svageste punkt..

Andy
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#20 Indlæg af VAG mekaniker »

ae86 skrev:Hvor meget effekt bruger VW's bil Pumpedyse teknik ???

de levere da et sted mellem 1700-1800 bar :shock: (ved ikke om den lige som common rail går helt op til 2000bar)

det kan da ikke være en faktor 7-8 stk (i forhold til dine 60hk og 250bar)

for så ryger der da en minimum 60hk*7 ~ 420 hk og det kan jeg ikke rigtigt få til at passe ...

men det kan sikkert have noget med brændstof mængden at gøre, hvis bilen skal have tilsvarende mindre brændstof..


Jeg har ikke styr på hvor meget effekt en pumpedyse den bruger MEN den er trukket af en ret bred tandrem som strækker sig da en del når pumpen skal lave lidt over 2000bar!! Tandhjul på krumtappen har 2 tænder som er lidt "længere" for ikke at slide remmen op alt for hurtigt, for at kompensere for dette "stræk".
Nok derfor at de laaaaannnnggggsomt går over til commenrial hvor remmen kan holde ca dobbelt så langt.... jo, der bliver brugt mange kræfter på at mase brændstof sammen :!:
v/h Peter
Besvar