Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 jun 2025, 13:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Som manger herinde ligger op til, så skal du benytte dig af den løsning der passer dig bedst.

Både med hensyn til pengepung, og sevfølgelig også til holdning.

Med holdning mener jeg om du er klar til at en tuner ligger og skampryler dit kæreste eje på offentlig vej, og bryder samtlige færdselsregler, eller om du bare er bange for at han skal sætte den i næste sving og totalskade øsen.

Måske du har det bedre med at bilen står relativt sikkert på et rullefelt, hvor du selv kan følge med i hele processen.

Nu har jeg fået tunet biler på begge måder (har aldrig gjort det selv - dertil har jeg ikke de rette evner) og jeg kan ikke sige hvilken en af metoderne der er bedst.

Hos RH har jeg fået chippet to biler - og det er som altid hyggeligt, og man kan følge med i processen. Og så en okay ydelse de leverer.

På den anden måde når det foregå på vejen, er det lidt ligesom at stille sin bil hos mekanikern. "Kom igen om fire- fem timer" - og så ellers fået slået ventetiden ihjel.

Da det typisk er en dyr affære at få chippet sin bil ind - og jeg ikke har erfaret at den ene eller anden metode er bedre end den anden - vil mit udgangspunkt for det meste altid være økonomisk. Sagt på en anden måde - jeg ville vælge den billigeste metode.

Blot mit lille besyv!

Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!

Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

De dårlige ting jeg har hørt om RH har været omkring "meget" tunede biler der kører af helvede til når de er kolde og når til dels ved almindelig kørsel - Det er typisk for en rullefelts chiptuning, på en bil hvor der er kommet større dyser i.

De dårlige ting jeg har hørt om Turbomotor har hovedsageligt handlet om den efterfølgende support. Har der været noget galt eller lignende har han været total afvisende, hvis han overhovedet har taget telefonen.

HUSK! Det er kun hvad jeg har læst mig til på forummer igennem tiden - Ingen personlig erfaring!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Havneren skrev:
Rullefelt er næsten godt til at vise hvor meget effekt din motor har, men er ud over dette ikke meget bevendt til det ene eller det andet.

Til os der ikke lige har en lukket bane uden fartgrænser, er det nu i mine øjne gavnligt at indkøre fuldlast på felt af hensyn til hastigheder.

Kørbarhed - være sig dellast, mellemomdrejninger og finjustering, mener jeg er bedre at lave med en bredbåndssonde i røven på bilen på en øde motorvej.

Titel:
Nyt Medlem

Min egen Vectra A med c20ne motor som køre med org. motorstyring blev kørt ind til turbo med større dyser og yder nu 163hk og 243nm ved 0,45-0,50bar tryk.

det er både godt og skidt!

indkøring skete til dels på vejen men først på rullen.

mit indtryk for processen er at man mere eller mindre er nød til at "grov" justere på rullen, finde ud af hvor tæt man kan komme på det korrekte tændings tidspunkt og blandingsforhold til ladetrykket / kompr. forholdet.

Da de grover træk var lavet og bilen kørte uden problemer på rullen kørte jeg den ud på vejen hvor programøren var med til at justere.

tændingsbanken opstod så igen og der skulle yderlig justeres. .

forskellen på rullen og vejen er jo at hvis man ikke køre rullen med modstand opføre bilen sig jo ikke som om der er dødvægt fra bilen og vindmodsatnd, og det giver jo en helt annden belastning på motoren!

hvis jeg ellers havde haft tid og overskud til det ville jeg nok have valgt en Megasquirt motorstyring. men det med bare og justere selv er ikke nemt, der er mange parametre man skal sætte sig ind i.

Det korte af det lange er, jeg ville vælge en monteringsløsning med Megasquirt fra Turbomotor hvor han køre bilen ind og montere boksen. men vil ikke anbefale du bare selv justeres løs hvis du ikke har grundlæggende kompetencer for formålet :D

# Glemte vist at skrive at dette skete hos Viborg Autoteknik til en fair pris, vist en vigtig detalje!

Men bare så man kunne få en forståelse for processen...

Senest rettet af MortenSkals 23 dec 2007, 15:33, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Havneren skrev:
De dårlige ting jeg har hørt om Turbomotor har hovedsageligt handlet om den efterfølgende support. Har der været noget galt eller lignende har han været total afvisende, hvis han overhovedet har taget telefonen.

HUSK! Det er kun hvad jeg har læst mig til på forummer igennem tiden - Ingen personlig erfaring!

Ja jeg har også læst meget om turbomotor, men kradser man lidt i overfladen ligger fejlen næsten aldrig hos turbomotor, men hos ejeren af bilen. (LÆS: Ejeren har pillet)

Men personligt kan jeg nok aldrig finde et sted på DK med så god support som turbomotor har leveret overfor mig. Ud af 6 biler ville han få 5 fra mig af. Det der trækker ned er hans lange tider hvis han skal lave noget for en. Har 2 gange fået lavet noget hos ham, og kan man klare ventetiden så er han at foretrække i mit hoved... Han for også lov til at køre min bil ind når den er lavet igen, uden tvivl.

RH Motorsport har jeg INGEN erfaringere med overhovedet...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem

duckstar skrev:
Havneren skrev:
Rullefelt er næsten godt til at vise hvor meget effekt din motor har, men er ud over dette ikke meget bevendt til det ene eller det andet.

Til os der ikke lige har en lukket bane uden fartgrænser, er det nu i mine øjne gavnligt at indkøre fuldlast på felt af hensyn til hastigheder.

Kørbarhed - være sig dellast, mellemomdrejninger og finjustering, mener jeg er bedre at lave med en bredbåndssonde i røven på bilen på en øde motorvej.

Jo... Til dels - MEN ahænger MEGET af rullefeltet. Er der bremse på feltet og bliver denne brugt rigtigt - Så ja! Et det et rent enerti felt og laver bilen en fornuftig effekt ER det ikke meget bevendt til fuldlast justering heller... Bilen er ganske enkelt ikke betastet hård nok i lang nok tid til at få et sandt billede af værdier og tændingsbanken.

Titel:
Mester Medlem

MortenSkals skrev:
Da de grover træk var lavet og bilen kørte uden problemer på rullen kørte jeg den ud på vejen hvor programøren var med til at justere.

tændingsbanken opstod så igen og der skulle yderlig justeres. .

forskellen på rullen og vejen er jo at hvis man ikke køre rullen med modstand opføre bilen sig jo ikke som om der er dødvægt fra bilen og vindmodsatnd, og det giver jo en helt annden belastning på motoren!

Ja... Det er nemlig helt rigtigt!

MEN turen på rullefeltet kan nu snildt hoppes over...

Der er dog biler jeg ikke havde TURDET at køre ind på vejen (Hjulspind 3/4 gear)- Ganske enkelt for farligt! Men dette er nok heller ikke længere gadebiler så -

Titel:
Mester Medlem

klyfax skrev:
Havneren skrev:

Ja jeg har også læst meget om turbomotor, men kradser man lidt i overfladen ligger fejlen næsten aldrig hos turbomotor, men hos ejeren af bilen. (LÆS: Ejeren har pillet)

Men personligt kan jeg nok aldrig finde et sted på DK med så god support som turbomotor har leveret overfor mig. Ud af 6 biler ville han få 5 fra mig af. Det der trækker ned er hans lange tider hvis han skal lave noget for en. Har 2 gange fået lavet noget hos ham, og kan man klare ventetiden så er han at foretrække i mit hoved... Han for også lov til at køre min bil ind når den er lavet igen, uden tvivl.

RH Motorsport har jeg INGEN erfaringere med overhovedet...

Ok... Personlig erfaring bør vel tælle højest.

Titel:
Nyt Medlem

Som den gamle skrue mekanikker gør når han skal have en gammel slæde til at gå jævn!

Så smider han lige en kop med kaffe på ventil dækslet og ser hvornår overfladen på kaffen er mest rolig.

Spøg til side!

Det er meget med erfaring at gøre, med hvad man er for go imod!

Men har da en ven er er ved at justere hans 20v Blacktop ind med Megasquirt i dette øjeblik.
For sen tænding og for mager blanding gav en total rødgløden manifold, ville dette være sket med mere erfaring eller er det bare lærepenge? - Godt spørgsmål.. 8)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hvis man ved hvilke afr-forhold man skal skyde efter i en given situation og overholder dette mens man mapper bilen, så burde sådan noget ikke kunne forekomme... Ikke hvis man holder ordentligt øje med AFR'et i det mindste, og gradvist skruer op for ladetrykket, hvis man kører med sådan noget :)
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 59 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time