Min egen Vectra A med c20ne motor som køre med org. motorstyring blev kørt ind til turbo med større dyser og yder nu 163hk og 243nm ved 0,45-0,50bar tryk.
det er både godt og skidt!
indkøring skete til dels på vejen men først på rullen.
mit indtryk for processen er at man mere eller mindre er nød til at "grov" justere på rullen, finde ud af hvor tæt man kan komme på det korrekte tændings tidspunkt og blandingsforhold til ladetrykket / kompr. forholdet.
Da de grover træk var lavet og bilen kørte uden problemer på rullen kørte jeg den ud på vejen hvor programøren var med til at justere.
tændingsbanken opstod så igen og der skulle yderlig justeres. .
forskellen på rullen og vejen er jo at hvis man ikke køre rullen med modstand opføre bilen sig jo ikke som om der er dødvægt fra bilen og vindmodsatnd, og det giver jo en helt annden belastning på motoren!
hvis jeg ellers havde haft tid og overskud til det ville jeg nok have valgt en Megasquirt motorstyring. men det med bare og justere selv er ikke nemt, der er mange parametre man skal sætte sig ind i.
Det korte af det lange er, jeg ville vælge en monteringsløsning med Megasquirt fra Turbomotor hvor han køre bilen ind og montere boksen. men vil ikke anbefale du bare selv justeres løs hvis du ikke har grundlæggende kompetencer for formålet
# Glemte vist at skrive at dette skete hos Viborg Autoteknik til en fair pris, vist en vigtig detalje!
Men bare så man kunne få en forståelse for processen...