Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 15:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

skassa skrev:
Hvis enten dig, eller tuneren havde haft den her, var det ikke sket.

den er endda ganske billig

http://www.phormula.co.uk/KnockAnalyserPro.aspx

Den havde ikke reddet denne motor.

Det er jo tale om een af de største nedsmeltninger i PowerForums historie, og det der er ikke nogen 5sek skade.
Sandsynligvist er der tale om adskillige træk med fuld knald og voldsom tændingsbanken.

Som de stempler ser ud, så er det ligegyldigt hvad de var lavet af. Med den slags ødelæggelse kan selv de fineste smedede stempler kun trække pinen en smule ud. (Nogle af de personer på PF der har mest effekt kører med std stempler...!)
Jakob har ret i sammenligningen med smedede, kontra støbte stempler ofte kun trækker den uundgåelige destruktion en smule ud.

Tændingsbanken er ikke usædvanlig v. indsugningsventilerne, men afhænger meget af hvor hurtig motoren brænder.

Uanset hvad, så har motoren på dette tidspunkt fået tæsk i gennem længere tid(relativt), hvor man totalt har ignoreret alle advarsler. Kunne se ud som om den har været kørt ekstremt magert, og samtidigt fået ubamhjertig klø. Se bla hvordan erosionen er nået meget langt ned af stemplet.

Hvordan har plejllejer, og krydspindlejer det?

Det kunne måske være fint for helheden at du tog billeder af alting, altså, Stempel1 fra alle vinkler, krydspind, plejllejer, hovedlejer osv for nr2, osv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Virkelig ærgelig situation, når man afleverer sin bil og håber på at få den tilbage i en bedre stand end den afleveres...
Håber virkeligt du finder en løsning, man skulle næsten tro bilen var kørt ind uden brug af wideband-sonde... :shock:
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
punkt 1.
fyr din bror som teknisk og mekanisk rådgiver.
Hårdt sagt ja men jeg er selv udannet inden som mekaniker, og der er nogen jeg ikke vil tiltro at skifte en pære på min bil, selvom de har papir på at de kan reparerer en.
punkt 2.
Gør det selv.
DVS små skridt af gangen indtil man lærer hvordan det hænger sammem, kombineret med en masse læsning.
Eller betal dig fra det hele og bestil en færdig pakke, hvor du bare drejer nøglen.
punkt 3
lær først og fremmest hvordan tændings banken lyder, og slip speederen når det forekommer.
punkt 4
en 20 graders retadering af tændingen, giver normalt ikke stempel skader, men brændte udstødnings ventiler, og en nedsmeltet turbine på turboen, og det giver dit billed bevis ikke ligefrem præg af.
men derimod at den har tændingsbanket sig selv til destruktion over en længere periode, og igen jeg er ikke ekspert.

Men jeg mener at det giver mening
Guruen modtager en motor fra sin mekanikker, der har lavet en fejl, og har retaderet tændingen 20 grader. Er det korrekt læst?
Han retter fejlen, og begynder at hæve effekten, og dermed belastningen på stemplerne, og så siger et eller flere bang..
Guru fatter intet da han har kørt flere motorer ind af denne type, uden problemer, men her sagde det bang
Guru giver straks skylden på brugeren af bilen, som straks giver skylden tilbage til guruen, da det var hans grund map den blev tilkørt på.

Face it uanset hvor mange billeder du viser, og hvor mange vidner du har på at den kørte fint inden rep, og justering så har du ikke en knage du kan hænge din hat på
Igen en amatør betraktning ud fra de givne oplysninger

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

"Den havde ikke reddet denne motor. "

Nej ikke hvis man kan overse en lampe der lyser en i hovedet, samtidig med at den hyler,

Overser man det, ja så kan alt ske!

Titel:
Moderator

skassa skrev:
"Den havde ikke reddet denne motor. "

Nej ikke hvis man kan overse en lampe der lyser en i hovedet, samtidig med at den hyler,

Overser man det, ja så kan alt ske!

Det jeg mener er:(jeg tror godt du ved hvad jeg mener?)

Hvis man overser samtlige de faresignaler der kommer før det går så galt, hvorfor skulle man så se lampen? Eller hyleren?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Danmark
*GG*.. jamen jeg hører hvad i siger...

Men forstå mig nu ret....

Jeg har i diverse indlæg lagt hovedet på blokken og fortalt historien som JEG har oplevet den... jeg VED hvordan jeg har kørt i bilen... og jeg VED at jeg ikke har tæsket livet ud af den...
det er muligt jeg er amatør mht at skrue selv... men jeg er ikke idiot ...trods alt.. *GG*..
som der var en der skrev på Toyota extreme så "lugtede det langt væk af at jeg prøvede at tørre aben af på andre og jeg selv skulle ha taget livet af motoren"...
som jeg ser det ville det være bilforum-mæssigt selvmord at ligge tingene ud som jeg NU har valgt at gøre.. uden at vide at jeg rent faktisk har noget at have det i!?... eller hvad??...
og jeg mener slet ikke der kan herske nogen som helst tvivl om at MS montøren ikke selv spiller med helt så åbne kort.... han har sjovt nok ikke kommenteret et eneste indlæg.... hvorfor??... fordi han ved jeg har ret??...
det mener jeg jo!... han er mere end velkommen til at argumentere for det modsatte...
jeg vil bare ha dialog og en bil der kan køre... han vil ignorer problemet og slette det fra sin hukommelse....

JA jeg er farvet af det er min bil... ja jeg er bitter over at uanset hvem der er skurken, så har jeg spildt en hovedrenovering.. og kan nu starte forfra...
jeg ved ikke med jer... men jeg kender sq ikke nogen "normale" mennesker der kan hive den slags penge op af lommen 2 gange ......

SUK... ja ja ok.... nu har jeg taget en tudekiks.. *G*..
men forstå lige hvad det er jeg mener og hvor jeg står lige PT...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

4 stempler og en honing, hvis cylinderne ikke er revet meget.
Resten af motoren bør være ok da den jo kun har kørt 5000 forsiktige km :|

Monter kun turbinehuset, og blænd det af.
Så kan du stille og roligt tilkøre motoren uden tryk.
Imens du lærer at justere MS.
Hertil skal bruges en WB løsning, og en tændingsbankeforstærker som denne
http://www.powerpage.dk/tuning_turbo_5o ... ensor.aspx
Høre bøfferne kan erstattes med en tragt.
Lær hvordan tændings banken lyder.
lidt banken lyder som småsten kastet på en rude.
Stærk banken lyder som en 200 kg. smed er ved at smadre din motor med sin hammer.
Undgå begge lyde :!:

MVH

Morten

Titel:
Nyt Medlem

Geografisk sted: Danmark
Morten VJ skrev:

Hmm... bliver jo nød til at spørge om du ikke har kigget på billederne?...
hvad med resterne af stemplerne?... de kunne ikke tænkes at ligge rundt omkring i motoren?.. oliepumpen F.eks?.. ...for slet ikke at tale om turboen, topstykket, ventiler osv osv....

din "tone" og dine sikkert venligt mente anvisninger om hvordan man indkører en MS kan jeg ikke bruge til noget Morten.. *S*..
Du får det til at lyde som om du selv ville proppe 4 nye stempler i og så ellers bare " hit the road" efter sådan en omgang her??...
i så fald tror jeg ikke der er ret mange herinde der er i tvivl om hvor langt du ville nå...

come on, be real... *S*..
jeg ved JEG prøver!...

Og mht indlægget her.....
Jeg har i løbet af hele dagen igår fået RIGTIG meget positiv respons på dette indlæg.. både her på nettet og på telefonen.. og tak for det!!
folk har sendt billeder af noget af hans andet arbejde... osv osv.... og lad mig bare sige...
jeg er desværre ikke et enkeltstående tilfælde!!...
Jeg er bare nået dertil hvor jeg egentlig er lidt ligeglad med konsekvensen og de verbale øretæver der OGSÅ er fulgt med indlægget!!

Mvh
Thomas

Titel:
Mester Medlem

mit bedste råd..
køb en standard bil. skift den hver andet år! så får du MÅSKE noget der kan leve op til dine krav..... sandsynligvis bliver prisen en anden...
som det er nu, poster du billeder af dele, der ligner noget en idiot har kørt bundgas med over lang tid.
hvad er det egentlig du vil opnå? prøv at skrive et beløb på... altså hvad du reelt har betalt for de her ting, som du påberåber dig en eller anden form for garanti på.
hvis man ikke kan tage sådan en oplevelse, bør man efter min bedste mening holde sig fra tunede biler. tuningsverdenen er fuld af lignende historier, som regel er der MINDST to udgaver af samme historie!
kedelig historie, sådan er livet, se på det som en erfaring, kom videre!
MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

bogie skrev:
Morten VJ skrev:

Hmm... bliver jo nød til at spørge om du ikke har kigget på billederne?...
hvad med resterne af stemplerne?... de kunne ikke tænkes at ligge rundt omkring i motoren?.. oliepumpen F.eks?.. ...for slet ikke at tale om turboen, topstykket, ventiler osv osv....

din "tone" og dine sikkert venligt mente anvisninger om hvordan man indkører en MS kan jeg ikke bruge til noget Morten.. *S*..
Du får det til at lyde som om du selv ville proppe 4 nye stempler i og så ellers bare " hit the road" efter sådan en omgang her??...
i så fald tror jeg ikke der er ret mange herinde der er i tvivl om hvor langt du ville nå...

come on, be real... *S*..
jeg ved JEG prøver!...

Og mht indlægget her.....
Jeg har i løbet af hele dagen igår fået RIGTIG meget positiv respons på dette indlæg.. både her på nettet og på telefonen.. og tak for det!!
folk har sendt billeder af noget af hans andet arbejde... osv osv.... og lad mig bare sige...
jeg er desværre ikke et enkeltstående tilfælde!!...
Jeg er bare nået dertil hvor jeg egentlig er lidt ligeglad med konsekvensen og de verbale øretæver der OGSÅ er fulgt med indlægget!!

Mvh
Thomas

Har du da glemt at montere oliefiltret, dimsen der skal fjerne fremmedlegmer fra motorolien :?:

Men self. en komplet adskillelse og kontrol er da påkrævet, og egentlig simpel logik.
Men det koster højest et paknings sæt, lidt tid + vand og sæbe.
Og det vil jeg ikke lige kalde en hovedrenovering.

Indkøringen med MS og ny motor, er kun lagt til da du åbenbart har haft lidt problemer med sort røg, og tændingsbanken at dømme efter dine stempler.
Søren er mindre diplomatisk og snakker om en beget tung højrefod.
Uden at tænke på konsekvenserne.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time