Kompressions test.

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

Kompressions test.

#1 Indlæg af klyfax »

Hej PP....

Nu lavede jeg lige en kompressions test på min turbo starlet.
Den vidste lige omkring 9 bar, plus minus 0.2 bar.
Kompression hedder 8:1

Er det som det skal være, eller skal den være meget højere?

Grunden til det spørgsmål er at mig og Finn blev lidt i tvivl nu, og Finn siger at Egons AE86 laver 17bar på sug... Så syntes jeg jo lige pludslig at 9 bar lyder af lidt...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

Re: Kompressions test.

#2 Indlæg af Ravnen »

klyfax skrev:Hej PP....

Nu lavede jeg lige en kompressions test på min turbo starlet.
Den vidste lige omkring 9 bar, plus minus 0.2 bar.
Kompression hedder 8:1

Er det som det skal være, eller skal den være meget højere?

Grunden til det spørgsmål er at mig og Finn blev lidt i tvivl nu, og Finn siger at Egons AE86 laver 17bar på sug... Så syntes jeg jo lige pludslig at 9 bar lyder af lidt...


Sålænge alle cylindere er ens er det en god ting men 9 lyder lige i underkanten, er motoren varm når i tager testen, og er alle tændrør taget ud?
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#3 Indlæg af klyfax »

Olie og Vand var i drift temp, alle tændrør lå på bordet...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Hvordan står knastakslerne, er indsugningsknasten retaderet, eller meget vild?
Lav en lækage måling, den siger mere end en usikker kompressionstest.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#5 Indlæg af klyfax »

285 graders knast, orig. der er slebet... Ingen mulighed for timing af knasten...

Har siddet og kigget min gamle lærebog igennem for at finde et regne stykke til at udregne kompressionen. Men det findes selvfølgelig ikke da knasten også har noget og sige... Havde jeg sku ik lige tænkt over ;-)
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#6 Indlæg af ae86 »

klyfax skrev:285 graders knast, orig. der er slebet... Ingen mulighed for timing af knasten...

Har siddet og kigget min gamle lærebog igennem for at finde et regne stykke til at udregne kompressionen. Men det findes selvfølgelig ikke da knasten også har noget og sige... Havde jeg sku ik lige tænkt over ;-)


Der findes et nemt regnestykke til statisk men ikke dynamisk som er det du har målt
Alex_Reedtz
Senior Medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Geografisk sted: Juelsminde

#7 Indlæg af Alex_Reedtz »

Jeg synes det lyder meget fornuftigt, ikke noget at være bange for der. Især det at alle 4 cylindre er ens bekræfter det...
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#8 Indlæg af mh »

Alex_Reedtz skrev:Jeg synes det lyder meget fornuftigt, ikke noget at være bange for der. Især det at alle 4 cylindre er ens bekræfter det...


Ja syntes heller ikke det lyder alarmerende husk fuldt åbent gasspjæld...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#9 Indlæg af klyfax »

Gasspjældet var så lukket under testen.

Det lykkes engang for min kammerat at finde data på 1300 turbo motor på nettet, så jeg vil da lige prøve og se om jeg kan finde på 1.5 turbo motoren på nettet, og se hvad standard er...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Med lukket gasspjæld :shock:
Og en knast der lukker indsugningen senere end standart, og man ikke ved om den står helt korrekt.
Så ser tallene meget rimelige ud, det er forskellen der tæller imellem de enkelte cylindre, Og her er praktisk talt ingen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar