koblingspunkt rykker sig ned mod bunden..
Redaktør: Moderatorer
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
koblingspunkt rykker sig ned mod bunden..
Prøver lige igen - det kan være i garvede gutter kan se noget logisk i problemet - jeg kan simpelthen ikke..
Mit koblingspunkt rykker sig ned mod bunden af pedalen - efter en hel dags kørsel har koblingspunktet rykket sig fra toppen af pedalen til bunden af pedalen ( jeg kan godt koble ud, men ligeså snart jeg letter foden bare 5mm kobler den fuldt ind ).
Koblingskablet er skiftet - der er hverken hydraulisk træk eller noget - helt almindelig stålwire..
Det er blevet værre efter jeg har skiftet til et nyt koblingskabel af en eller anden grund - det gamle var originalt, det nye er af mærket "Viking" - dvs det går stærkere med at koblingspunktet ryger nedad..
Kablet sidder fast i et beslag med 2 skruer i brandvæggen, og går ind til pedalen derfra.
Jeg har været lidt kreativ i word for at se om det kan hjælpe nogle af jer til at gennemskue en logisk sammenhæng - for jeg kan godt nok ikke.
Det skal siges at selve koblingen har set bedre dage - den er slidt og den knirker.. Knirkelyden har altid været der i den tid jeg har kørt den ( snart et år )... Er det kabel-relateret, eller er det en slidt koblings symptomer der narrer mig?
Mit koblingspunkt rykker sig ned mod bunden af pedalen - efter en hel dags kørsel har koblingspunktet rykket sig fra toppen af pedalen til bunden af pedalen ( jeg kan godt koble ud, men ligeså snart jeg letter foden bare 5mm kobler den fuldt ind ).
Koblingskablet er skiftet - der er hverken hydraulisk træk eller noget - helt almindelig stålwire..
Det er blevet værre efter jeg har skiftet til et nyt koblingskabel af en eller anden grund - det gamle var originalt, det nye er af mærket "Viking" - dvs det går stærkere med at koblingspunktet ryger nedad..
Kablet sidder fast i et beslag med 2 skruer i brandvæggen, og går ind til pedalen derfra.
Jeg har været lidt kreativ i word for at se om det kan hjælpe nogle af jer til at gennemskue en logisk sammenhæng - for jeg kan godt nok ikke.
Det skal siges at selve koblingen har set bedre dage - den er slidt og den knirker.. Knirkelyden har altid været der i den tid jeg har kørt den ( snart et år )... Er det kabel-relateret, eller er det en slidt koblings symptomer der narrer mig?
- Vedhæftede filer
-
- Koblingskabel.jpg (100.93 KiB) Vist 5532 gange
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
det er en gammel Daihatsu fra 1993 - vogntøjet har trillet 300.000km 
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
Yugo Turbo:
ja det er også min ide - de sidste 2 dage har jeg målt afstanden fra denne og til et fast punkt.. nu må vi se...
ja det er også min ide - de sidste 2 dage har jeg målt afstanden fra denne og til et fast punkt.. nu må vi se...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
a
så fik den ny kobling... det kørte i 14 dage, så døde motoren ( knækket tandrem, bukket 2 ventiler og en plejlstang ), så jeg købte en brugt motor fra forhandler..
den kom så uden svinghjul og diverse..
jeg tog det gamle svinghjul og hev af, rensede boltene for olie og noget hårdt stads ( måske gammel låseolie?? )..
Rensede anlægsfladen på bagsiden af svinghjulet, anlægsfladen på motoren.. på med svinghjulet.. lidt låseolie på alle boltene..
Svinghjulet er ikke spændt efter bogen, men bare på kryds ( 6 bolte ) og med en trykluftnøgle, hvor den har fået 20-25 sekunder på hver bolt til slut, stadig på kryds..
På med koblingen ( samme kobling har kørt på samme svinghjul, så det burde være fint ikke? ), spænde trykfoden på kryds med de 12mm bolte der holder den ind mod svinghjulet.. huskede at centrere koblingspladen.. og vende den korrekt.. til sidst spænde de små 12mm bolte med luftnøglen.. bare lige en smule på hver, for at sikre at de sidder fast..
Lade det hele stå et par dage, og så i med motoren osv..
Hvad er gået galt i ovenstående procedure? For nu ryster skidtet igen, når jeg sætter igang ved lave rpm ( over 2000 er der intet rysteri )...
Kan i hjælpe? Jeg gider snart ik skrue mere på den skide
dai-pis-hatsu
den kom så uden svinghjul og diverse..
jeg tog det gamle svinghjul og hev af, rensede boltene for olie og noget hårdt stads ( måske gammel låseolie?? )..
Rensede anlægsfladen på bagsiden af svinghjulet, anlægsfladen på motoren.. på med svinghjulet.. lidt låseolie på alle boltene..
Svinghjulet er ikke spændt efter bogen, men bare på kryds ( 6 bolte ) og med en trykluftnøgle, hvor den har fået 20-25 sekunder på hver bolt til slut, stadig på kryds..
På med koblingen ( samme kobling har kørt på samme svinghjul, så det burde være fint ikke? ), spænde trykfoden på kryds med de 12mm bolte der holder den ind mod svinghjulet.. huskede at centrere koblingspladen.. og vende den korrekt.. til sidst spænde de små 12mm bolte med luftnøglen.. bare lige en smule på hver, for at sikre at de sidder fast..
Lade det hele stå et par dage, og så i med motoren osv..
Hvad er gået galt i ovenstående procedure? For nu ryster skidtet igen, når jeg sætter igang ved lave rpm ( over 2000 er der intet rysteri )...
Kan i hjælpe? Jeg gider snart ik skrue mere på den skide
dai-pis-hatsu
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
Brisse
- Mester Medlem
- Indlæg: 504
- Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
- Geografisk sted: Stevns
- Kontakt:


