koblingspunkt rykker sig ned mod bunden..

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

koblingspunkt rykker sig ned mod bunden..

#1 Indlæg af tonnilerche »

Prøver lige igen - det kan være i garvede gutter kan se noget logisk i problemet - jeg kan simpelthen ikke..


Mit koblingspunkt rykker sig ned mod bunden af pedalen - efter en hel dags kørsel har koblingspunktet rykket sig fra toppen af pedalen til bunden af pedalen ( jeg kan godt koble ud, men ligeså snart jeg letter foden bare 5mm kobler den fuldt ind ).


Koblingskablet er skiftet - der er hverken hydraulisk træk eller noget - helt almindelig stålwire..

Det er blevet værre efter jeg har skiftet til et nyt koblingskabel af en eller anden grund - det gamle var originalt, det nye er af mærket "Viking" - dvs det går stærkere med at koblingspunktet ryger nedad..


Kablet sidder fast i et beslag med 2 skruer i brandvæggen, og går ind til pedalen derfra.

Jeg har været lidt kreativ i word for at se om det kan hjælpe nogle af jer til at gennemskue en logisk sammenhæng - for jeg kan godt nok ikke.




Det skal siges at selve koblingen har set bedre dage - den er slidt og den knirker.. Knirkelyden har altid været der i den tid jeg har kørt den ( snart et år )... Er det kabel-relateret, eller er det en slidt koblings symptomer der narrer mig?
Vedhæftede filer
Koblingskabel.jpg
Koblingskabel.jpg (100.93 KiB) Vist 5537 gange
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
svan
Senior Medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43

#2 Indlæg af svan »

hvad er det for en vogn?

svan
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#3 Indlæg af JPP »

Et eller andet sted er der noget der gir sig. Mærk op på de forskellige dele og se hvor tingene rykker sig.
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#4 Indlæg af tonnilerche »

det er en gammel Daihatsu fra 1993 - vogntøjet har trillet 300.000km :)
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#5 Indlæg af Yugo Turbo »

armen der rykkes i kan godt bliver træt og bukke/dreje rundt på akslen på fiatterne når det går højt, måske det er noget lignende. der er vel en aksel den arm sidder på. hvis ikke den sidder fast nok der vil den vel ku dreje på akslen når du bruger den
Brap brap brap...
Billede
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#6 Indlæg af tonnilerche »

Yugo Turbo:

ja det er også min ide - de sidste 2 dage har jeg målt afstanden fra denne og til et fast punkt.. nu må vi se...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#7 Indlæg af tonnilerche »

så fik den ny kobling... det kørte i 14 dage, så døde motoren ( knækket tandrem, bukket 2 ventiler og en plejlstang ), så jeg købte en brugt motor fra forhandler..

den kom så uden svinghjul og diverse..


jeg tog det gamle svinghjul og hev af, rensede boltene for olie og noget hårdt stads ( måske gammel låseolie?? )..

Rensede anlægsfladen på bagsiden af svinghjulet, anlægsfladen på motoren.. på med svinghjulet.. lidt låseolie på alle boltene..

Svinghjulet er ikke spændt efter bogen, men bare på kryds ( 6 bolte ) og med en trykluftnøgle, hvor den har fået 20-25 sekunder på hver bolt til slut, stadig på kryds..

På med koblingen ( samme kobling har kørt på samme svinghjul, så det burde være fint ikke? ), spænde trykfoden på kryds med de 12mm bolte der holder den ind mod svinghjulet.. huskede at centrere koblingspladen.. og vende den korrekt.. til sidst spænde de små 12mm bolte med luftnøglen.. bare lige en smule på hver, for at sikre at de sidder fast..

Lade det hele stå et par dage, og så i med motoren osv..


Hvad er gået galt i ovenstående procedure? For nu ryster skidtet igen, når jeg sætter igang ved lave rpm ( over 2000 er der intet rysteri )...

Kan i hjælpe? Jeg gider snart ik skrue mere på den skide
dai-pis-hatsu :damn:
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
david
Mester Medlem
Indlæg: 502
Tilmeldt: 13 jan 2004, 10:46
Geografisk sted: 9000

#8 Indlæg af david »

20-25 sek på hver bolt... Så er de da hvist også spændt :shock:
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#9 Indlæg af Brisse »

Skæv anlægsflade på svinghjulet?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#10 Indlæg af klyfax »

Brisse skrev:Skæv anlægsflade på svinghjulet?


Eller smadret kobling.

Og så tror jeg faktisk ik der kan være flere problemer :-)
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar