Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 00:10

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 21:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HSJ skrev:
Den er født med turbo fra fabrikken.... :rock:


Det kan jeg forsikre dig for at det IKKE er. :!:

Volvo 240Turbo er med en B21ET motor, dvs 2,1liter, og mekanisk bensinindsprøjtning. Sidste aftapning kom sommeren -84.

Den bil du sælger er født som sugemotor, med en B230(sikkert en A-motor).
Bilen har så fået EFTERMONTERET et turbokit, bestående bla af volvos trykkarburator. Intercooleren er uoriginal, men oprindeligt fulgte der een med sættet. Bla er stempler enten skiftet, eller neddrejet(årgangsbestemt) som en del af dette kit.

Volvos sæt til eftermontering har et tolddokument der bekræfter at eftermonteringen af turbo "ikker medfører forøget afgift, uanset effektforøgelsen". I dokumentet opgives effektforøgelsen til "over 40%".
Samtidigt findes der et dokument der siger ok for 220hk i den karrosse.

Bilen er født med 104, 109, 112, eller 116hk altafhængig af hvad der står i manualen(!!), og kan således lovligt øges til 220hk, eller sagt med andre ord +100% effektforøgelse.

Enkelte af disse er lavet af forhandleren "i prisen", men kun som eftermontering. T&S accepterede IKKE at bilen blev opmonteret som "ny", så derfor har de alle kørt m,indst 2500km før turbosættet blev monteret, ihvertfald officielt.

I store træk kan denne bil synes med hvilken somhelst turbomotor der ikke yder mere end 220hk, og ikke dumper på CO til syn.

Den originale 240Turbo har det på samme måde, dog kan det næsten ikke lade sig gøre at få så meget CO at den KAN dumpe....

Alt i alt en meget interessant bil for en tryktuner der gerne vil være i fred for politiet....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jun 2008, 22:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2006, 17:21
Indlæg: 130
Geografisk sted: Odense
HenrikGM skrev:
HSJ skrev:
Den er født med turbo fra fabrikken.... :rock:


Det kan jeg forsikre dig for at det IKKE er. :!:

Volvo 240Turbo er med en B21ET motor, dvs 2,1liter, og mekanisk bensinindsprøjtning. Sidste aftapning kom sommeren -84.

Den bil du sælger er født som sugemotor, med en B230(sikkert en A-motor).
Bilen har så fået EFTERMONTERET et turbokit, bestående bla af volvos trykkarburator. Intercooleren er uoriginal, men oprindeligt fulgte der een med sættet. Bla er stempler enten skiftet, eller neddrejet(årgangsbestemt) som en del af dette kit.

Volvos sæt til eftermontering har et tolddokument der bekræfter at eftermonteringen af turbo "ikker medfører forøget afgift, uanset effektforøgelsen". I dokumentet opgives effektforøgelsen til "over 40%".
Samtidigt findes der et dokument der siger ok for 220hk i den karrosse.

Bilen er født med 104, 109, 112, eller 116hk altafhængig af hvad der står i manualen(!!), og kan således lovligt øges til 220hk, eller sagt med andre ord +100% effektforøgelse.

Enkelte af disse er lavet af forhandleren "i prisen", men kun som eftermontering. T&S accepterede IKKE at bilen blev opmonteret som "ny", så derfor har de alle kørt m,indst 2500km før turbosættet blev monteret, ihvertfald officielt.

I store træk kan denne bil synes med hvilken somhelst turbomotor der ikke yder mere end 220hk, og ikke dumper på CO til syn.

Den originale 240Turbo har det på samme måde, dog kan det næsten ikke lade sig gøre at få så meget CO at den KAN dumpe....

Alt i alt en meget interessant bil for en tryktuner der gerne vil være i fred for politiet....


Så meget ved Jeg ikke om Volvo'er.. :reading: Men da Jeg bestilte stumper ved Autohuset Vestergaard, var den da reg. som 240 Turbo med 143hk/231nm på stelnr. :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2008, 13:09 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HSJ skrev:
[Så meget ved Jeg ikke om Volvo'er.. :reading: Men da Jeg bestilte stumper ved Autohuset Vestergaard, var den da reg. som 240 Turbo med 143hk/231nm på stelnr. :wink:


dvs det faktisk står i papirerne på bilen at den er med turbo, og endda med ydelse.
Ikke så tit man ser eftermonterede turbosæt skrevet i papirerne med ydelse!

Håber du får den solgt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jun 2008, 19:29 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2006, 17:21
Indlæg: 130
Geografisk sted: Odense
HenrikGM skrev:
HSJ skrev:
[Så meget ved Jeg ikke om Volvo'er.. :reading: Men da Jeg bestilte stumper ved Autohuset Vestergaard, var den da reg. som 240 Turbo med 143hk/231nm på stelnr. :wink:


dvs det faktisk står i papirerne på bilen at den er med turbo, og endda med ydelse.
Ikke så tit man ser eftermonterede turbosæt skrevet i papirerne med ydelse!

Håber du får den solgt.


Nej, jeg siger IKKE at det står i papirene, men at Volvo ud fra stelnr. kan sige at det er en B230AT... :up:

På opfordring laver jeg det om til : HBO 10000 Dkr


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2008, 06:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er du ikke kommet til at trykke for mange gange på den der O knap?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jun 2008, 16:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2006, 17:21
Indlæg: 130
Geografisk sted: Odense
He he.. :lol: Nej, det er vist billigt nok, en 960'er kunne i sin tid koste 3 gange så meget.... :shock:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jun 2008, 13:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Henrik - yderst spændene læsning! Har du noget link gemt til disse dokumenter?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2008, 23:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2006, 17:21
Indlæg: 130
Geografisk sted: Odense
Så må Jeg jo sænke mindsteprisen til 8000,-.... :cry: :cry: Den er faktisk ret fin...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 jul 2008, 21:02 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
HSJ skrev:
Så må Jeg jo sænke mindsteprisen til 8000,-.... :cry: :cry: Den er faktisk ret fin...

Er der træk på den ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 jul 2008, 22:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 jun 2006, 17:21
Indlæg: 130
Geografisk sted: Odense
Jep... der er træk på :up:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team