HSJ skrev:
Den er født med turbo fra fabrikken....

Det kan jeg forsikre dig for at det IKKE er.
Volvo 240Turbo er med en B21ET motor, dvs 2,1liter, og mekanisk bensinindsprøjtning. Sidste aftapning kom sommeren -84.
Den bil du sælger er født som sugemotor, med en B230(sikkert en A-motor).
Bilen har så fået EFTERMONTERET et turbokit, bestående bla af volvos trykkarburator. Intercooleren er uoriginal, men oprindeligt fulgte der een med sættet. Bla er stempler enten skiftet, eller neddrejet(årgangsbestemt) som en del af dette kit.
Volvos sæt til eftermontering har et tolddokument der bekræfter at eftermonteringen af turbo "ikker medfører forøget afgift, uanset effektforøgelsen". I dokumentet opgives effektforøgelsen til "over 40%".
Samtidigt findes der et dokument der siger ok for 220hk i den karrosse.
Bilen er født med 104, 109, 112, eller 116hk altafhængig af hvad der står i manualen(!!), og kan således lovligt øges til 220hk, eller sagt med andre ord +100% effektforøgelse.
Enkelte af disse er lavet af forhandleren "i prisen", men kun som eftermontering. T&S accepterede IKKE at bilen blev opmonteret som "ny", så derfor har de alle kørt m,indst 2500km før turbosættet blev monteret, ihvertfald officielt.
I store træk kan denne bil synes med hvilken somhelst turbomotor der ikke yder mere end 220hk, og ikke dumper på CO til syn.
Den originale 240Turbo har det på samme måde, dog kan det næsten ikke lade sig gøre at få så meget CO at den KAN dumpe....
Alt i alt en meget interessant bil for en tryktuner der gerne vil være i fred for politiet....
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!