R.I.P Scott Kalitta

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Jeg opfatter det nu ikke som en nedhøvling, og det er ikke ment sådan.

Som sagt vil jeg bare understrege at forskellen mellem helt og kvaj meget ofte er forskellen mellem held og uheld.

I tilfældet med dragracing så skal der en helt ekstrem lang bremsezone til hvis der skal afbremses 250km/t bil med feks en bevistløs chauffør så det går godt. Resultatet af det krav vil være meget få, eller ingen baner overhovedet, hverken i USA eller Europa.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#12 Indlæg af ae86 »

I en monstertruck har de en elektronik boks som officials kan aktivere hvis køren bliver slået bevidstløs eller på anden måde taber kontollen
den slukker så for trucken .. et ligende system kunne installeres på disse dragsters ..
det kunne så lukke ned for motoren samt udløse bremseskærmen ..
hvis man så tog e.g. 4 forskellige steder langs banen

1. i "kontroltårnet"
2. ved juletræet
3. halvejs nede af banen
4. for enden af banen

så var der 4 personer med fingeren på knappen (lige som de folk på et hangarskib der leder flyene ind) hvis en af dem så at køren midstede kontrol så var det bare at trykke på knappen

Den ene af knapperne kunne være erstattet af 2 laserstråler i hver vejbane, hvis en af bilerne svingede så meget ud at den kom til at skygge for strålen så cuttede systemet motoren

om det kunne virke i den virkelige verden eller præcis hvordan det skulle laves ved jeg ikke..

Eller hvad med et "airbag" system fra en almindelig bil, hvor airbagen var bremseskærmen samt motorcut.. hvis det bliver lavet rigtigt så vil det være ret lige glad med g påvirkningerne fra accelerationen men kun blive aktiveret ved unormale g påvirkninger (læs: rammer autoværnet) .. hvis der var for mange g under selve starten så kunne det laves så det først aktiverede 0,5sek efter starten
Exhume.dk
Senior Medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 02 okt 2007, 11:27
Geografisk sted: Midt i det mørke

#13 Indlæg af Exhume.dk »

Har da set de der vand beholdere, og i stort antal, gør de den forskel, at man ikke decelerere så voldsomt at man dør af det.

:reading: den bane(Old Bridge Township Raceway Park) i sig selv er kort (godt 1000 m. ifht. Google Earth) men ikke ender i noget farligt, i.e en jernbane, motorvej osv..så endnu mere mærkligt at man ikke tænker på sikkerheden ved disse uheld.

Det er set før ved bla. en Top Fuel'er som skred så voldsomt ud at køren blev slået bevidstløs af styrbøjlen og tog barrieren i "høj tomgang"..som i 200 Km/t. uden faldskærm da den af gode grunde jo ikke blev udløst.
kafir harbi
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#14 Indlæg af lqs »

nu skal i lige prøve at tænke på hvad det er for biler. en TF med 500kmt reagerer nok lidt anderledes, på en vandmur eller et net, end en gadebil med 100kmt! prøv at kig lidt på frontareal/tværsnit i det område hvor føreren er.
JØRN.... blev du fornærmet over HENRIKs indlæg? eller er det du skriver dine dybeste tanker? at det skulle være tilfældet fatter man svært. særligt efter at du har beskæftiget dig i så mange år med brandslukning!

MVH søren der synes det er helt ok at have en anden mening.

PS. ideen med fjern sluk.... skulle det betjenes via en HEMMELIG frekvens.... eller hvad? eneste måde at stoppe sådan en motor på er ved at lukke for brandstof.
Brugeravatar
Supra_Jorn
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 02 okt 2006, 11:38
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Kontakt:

#15 Indlæg af Supra_Jorn »

lqs skrev:nu skal i lige prøve at tænke på hvad det er for biler. en TF med 500kmt reagerer nok lidt anderledes, på en vandmur eller et net, end en gadebil med 100kmt! prøv at kig lidt på frontareal/tværsnit i det område hvor føreren er.
JØRN.... blev du fornærmet over HENRIKs indlæg? eller er det du skriver dine dybeste tanker? at det skulle være tilfældet fatter man svært. særligt efter at du har beskæftiget dig i så mange år med brandslukning!

MVH søren der synes det er helt ok at have en anden mening.

PS. ideen med fjern sluk.... skulle det betjenes via en HEMMELIG frekvens.... eller hvad? eneste måde at stoppe sådan en motor på er ved at lukke for brandstof.


Søren, ja lidt. ( men glemt nu )

Nej, jeg blev bare rystet over at se en bil blive smadret så kort et stykke efter mål, det er jo helt klar Scott ikke var i stand til noget der, han var sikkert bevistløs, men fatter stadigt ikke at der kunne stå en betonvæg for enden af sådan en bane, med topfuel, har skammen været på mange baner verden rundt, og set hvilken fart 500+ er, og hvor lang tid det tager at stoppe dem.

Brand, korrekt.

Her lavet jeg min største brøler på en 402m bane, 30-40 meter væk, uden høreværn, 2 australsk doorslammers laver 5,7 - 5,9 sek., og 400+
km/t.

Link:
http://www.bilgalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=673
( Se lige farten, når de passere målstregen )

AME Nationals Calder Park Melbourne, 2005.
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen
Martin Mikkelsen
Medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15 feb 2007, 22:30

#16 Indlæg af Martin Mikkelsen »

klyfax skrev:Tror bare det er rimiligt dyrt. Det jo ik bare et gummibånds net, men mega fjedre også. Hvis nettet ik gir sig, så bilen bare skal bremses fra 300 - 0 på en meter, så er jeg rimilig sikker på at bilen ryger igennem...



og hvis den ikke gør, så dør manden alligevel


mvh

Martin
Besvar