Data omkring A4/Passat gearkasse?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

Data omkring A4/Passat gearkasse?

#1 Indlæg af martin306xsi »

Nogen der kan give mig nogle data omkring gearkassen fra en a4 eller passat med langsliggende motor og fwd.
Jeg vil gerne vide hvor mange nm den kan holde til. Navnet på gearkassen (f.eks dte). Hvad ligger sådan en gearkasse i pris ca.? Er der dog kits til at få til den?
Kassen skal bruges i en baghjulstrukket bil med gearkassen liggende hen over bagakselen, hvis det er denne kasse der bliver brugt.
Mvh Martin
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#2 Indlæg af VAG mekaniker »

Ja . . . det kommer jo lidt an på hvilken model du tager kassen fra....
En 1.6 benzin holder ikke til det samme som en 2.0 tdi :wink:
Kik efter en som har en støbjerns "klump"/ del på gearkassen.
v/h Peter
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#3 Indlæg af martin306xsi »

Det er selvfølgelig rigtigt :oops:
Enden den fra en 1,8T eller 2,5 v6.
Mvh Martin
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#4 Indlæg af lqs »

flere baghjulstrukne biler kører med en ret alm. gearkasse ved bagtøjet. selv om motoren ligger foran. måske det var en ide? altså at bruge disse dele, blot uden kardan.
hvor voldsomt skal det være i nm?
volvo 340/360 gearkasse er ikke lige så stærkt som en corwette med t56 eller ratbetjent 6trins auto.
fortæl lidt mere om planerne.
MVH søren
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#5 Indlæg af martin306xsi »

Bilen er en Le mans lignede prototype der bliver bygget efter SSC klasse 4 regelsæt. Det er en bil vi skal bygges som et skoleprojekt på Århus erhvervsakademi.
Motoren kommer til at ligge center med baghjulstræk.
Vi regner med et max nm på 500nm.

Kender ikke det store til Volvo, men vi har snakkede om en Alfa 75 gearkasse som er ca. det samme og blevet brugt i DTM.
Mvh Martin
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#6 Indlæg af VAG mekaniker »

Alt efter hvor mange penge man vil bruge, så kan en porsche 944 turbo kasse vist være noget. Den er meget lig med en fra audi 100 turbo. Eller porsche 928. Ingen af de nævnte modeller har 500nm std, og om man kan få dog box til dem er jeg heller ikke bekændt med!!
v/h Peter
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#7 Indlæg af Westmus »

martin306xsi skrev:.. men vi har snakkede om en Alfa 75 gearkasse som er ca. det samme og blevet brugt i DTM.

På sådan en sidder koblingen jo "bygget ind i" gearkassen, så det kan måske give ekstra komplikationer omkring koblingen.

Her lidt VW inspration: www.lambolounge.com/chassis/Transmission/5000/5000.asp

Tidligere mener jeg en eller anden Renault gearkasse var populær til centermotor biler.. muligtvis sådan en fra en Renault 30?

Går ud fra "billig" er en vigtigt detalje, men det her med meget power og "billig" gearkassen/diff plejer vist ikke at være det letteste opgave at løse, heller ikke på en alm. baghjulstrækker. Hvad med spær, skal der ikke være det?
Besvar