højgearsaksel i gearkasse

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

højgearsaksel i gearkasse

#1 Indlæg af T16TØZEN »

er lige ved at lave sådan en gearkasse brandlækker malet og det hele men hvor meget slup må der være i sådan en højgears aksel.
alias. DOC405,s kone
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Meget meget tæt på intet...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#3 Indlæg af Morten VJ »

Det kommer helt an på gearkassens konstruktion, (Hvilken lejetype der er brugt) hvor meget slør-slup der må være.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#4 Indlæg af T16TØZEN »

det er de lejer hvor rullerne ligger i næsten 45 graders vinkel. og så ligges de ind i en indsats som så er presset ned i gearhuset og den anden ned i koblingshuset. der er cirke 1-2mm slup hvis man trækker akslen ind og ud når koblingshus og gearkus er samlet. og det er jo helt sikkert for meget. så har tænkt lidt på at presse leje indsatserne ud af koblingshuset og djere en skive i korekte tykkelse og ligge bag leje indsatsen når den presses i igen. så leje indsatsen bliver hævet og der for kommer mindre slup i højgearsakslen. jeg har studeret lejeindsatserne lidt og de ser ikke rigtig slidte ud der er ikke nogen kan med slidemærke at se. så tror det er rullerne der er blevet mindre så mon ikke den indsatshævning kan lade sig gøre.
alias. DOC405,s kone
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Normalt har fabrikanten både tolerencerne, og shims til formålet.
Uden tolerencer, så ville jeg ikke begynde at rode med det.
Og det er nok nærmere gearkasse huset der har ændret form, end det er slidte lejer

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#6 Indlæg af martin høj »

Hvad er det for gearkasse.
Hvad for en bil.
Corolla Gti Turbo
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#7 Indlæg af T16TØZEN »

det er til en peugeot 205 diesel. BE1 gearkasse til en XU motor.

tager lige nogle billeder i dag så i kan se hvad lejer det er
alias. DOC405,s kone
Søgaard
Junior Medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

gearkasse

#8 Indlæg af Søgaard »

Slør er noget der er i et leje
Slup er noget der er i en gamle kusse :gnaek:
Det har min servicemand lært mig for mange år siden

Hilsen Søgaard
T16TØZEN
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18 dec 2004, 03:20

#9 Indlæg af T16TØZEN »

nå lige for at afslutte tråden. så var fejlen at der manglede en lille afstansring inde bag konsollen til tryklejet og da den kom i var der nul slup og meget bedre gearskift uden knas knas
alias. DOC405,s kone
Besvar