Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 20:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 64  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
Jeg vil mene at selv banebiler bærer stelnummer. Jeg ved i alt fald at hvis man bliver stoppet og det er fjernet, så konfiskerer de bilen. jeg har prøvet at få konfiskeret en bil der stod på privat grund uden plader, (som jeg havde købt fra en der havde trukket afgiften ud af den og derfor havde fjernet stelnummeret) den tog de med, fordi stelnummeret manglede. så jeg vil tro at de sagtens kan kræve at se det. men der er nu noget over det med civil ulydighed... :mrgreen:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Yugo Turbo skrev:
Jeg vil mene at selv banebiler bærer stelnummer. Jeg ved i alt fald at hvis man bliver stoppet og det er fjernet, så konfiskerer de bilen. jeg har prøvet at få konfiskeret en bil der stod på privat grund uden plader, (som jeg havde købt fra en der havde trukket afgiften ud af den og derfor havde fjernet stelnummeret) den tog de med, fordi stelnummeret manglede. så jeg vil tro at de sagtens kan kræve at se det. men der er nu noget over det med civil ulydighed... :mrgreen:

Har vi en jurist i forummet der kunne give et besyv med på dette?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:

Yugo Turbo skrev:
jeg var mekaniker på en bmw e36 DTC bil bygget hos BMW motorsport der var ingen nummer tror sku Mike var blevet lidt små sur hvis den var blevet hentet :lol:

Titel:
Mester Medlem

fest skrev:
Yugo Turbo skrev:
jeg var mekaniker på en bmw e36 DTC bil bygget hos BMW motorsport der var ingen nummer tror sku Mike var blevet lidt små sur hvis den var blevet hentet :lol:
det var han sikkert blevet!
men det ændrer nu ikke det faktum, at det er ejeren af køretøjet der over for politi og skat, skal kunne bevise ejerforholdet.
om et stelnummer er nødvendigt i den sammenhæng?
kan huske nogen ROCKERE kørte europæisk mesterskab med noget HD dragster. de prøvede at blive stoppet på grænsen og få konfiskeret motorcyklen, der helt tydeligt kun var beregnet til race. det var et dragstel, uden stelnummer.
tror nu mere det er skat og div forsikringselskaber, der evt kunne have interresse i at tjekke op på sådan noget...
MVH søren

Titel:
Mester Medlem

rallybiler bærer da nummerplade, så jeg er ret sikker på at der er et stelnummer... kan i alt fald ikke se at man kan identificere den uden. bygget hos bmw eller et andet sted gør ikke nogen forskel tror jeg.

Titel:
Moderator

Yugo Turbo skrev:
rallybiler bærer da nummerplade, så jeg er ret sikker på at der er et stelnummer... kan i alt fald ikke se at man kan identificere den uden. bygget hos bmw eller et andet sted gør ikke nogen forskel tror jeg.

Naturligvist bærer de nummerplader. De må jo køre på offentlig vej, og har sågar deres egne syns og afgiftsregler, så hvorfor skulle en nummerpladebestykket rallybil ikke have matchende stelnummer?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

lige på min pointe...

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Yugo Turbo skrev:

Naturligvist bærer de nummerplader. De må jo køre på offentlig vej, og har sågar deres egne syns og afgiftsregler, så hvorfor skulle en nummerpladebestykket rallybil ikke have matchende stelnummer?

Hehe - det kan jeg i hvert fald bevidne at de har.
Det er i den forstand en ganske almindelige indregistrering - der er bare dispensation for nogle enkelte ting. Men alt er koblet sammen på reg. nr. + stelnr. Det er helt som i almindeligt land...

For dem der ikke er afgiftet og kører på prøveskilte, er det netop stelnr. der kæder bilen til rallysynet, da der i sagens natur ikke er noget reg. nr.

Generelt er det sådan at rallysynet er nødt til at være koblet på stelnr., da pladerne ellers nemt ville ku' flyttes til en anden bil, med andre modifikationer, og dermed ikke være i overensstemmelse med hvad DASU-synets godkendelsesblad beskriver.

Så, sådan er det...

Hvad angår banebiler, ja så er det en anden snak. Umiddelbart har jeg lidt svært ved at se at man kan kræve et stelnr. på et køretøj der ikke SKAL registreres et eller andet sted.
Det er for mig at se ikke meget anderledes end at man ikke kan kræve at der skal være serienr. på en hvilken som helst anden dims man har derhjemme. Jeg har f.eks. heller ikke serienummer på mine køkkenknive, møbler, etc.

Men så igen: Bilfabrikanterne er mig bekendt påkrævet at stemple stelnr. - så hvis der ikke er et sådant, så er det jo lidt mistænkeligt, og så kan beslaglæggelse med henblik på undersøgelse vel komme på tale.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
nu har jeg lige et spøremål

må man svejse sit bur i bilen eller skal det boldt i

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: køge
stel nr
i en folkeracer skal der ikke være et oginalt stel nr
der skal være et chasi nr som du godt selv må hugge i
et tal er nok

så der er ikke nødvendigvis stelnr i
min gamle ford var stel nr rustet væk på
så jeg huggede sel nr 10 i den et andet sted og fik skrevet i vognbogen
så der kunne jeg jo så bevise det var min bil da det stå i vognbogen

der går mange rygter om at folkerace biler tit er sjålne biler og ja jeg kan heller ikke forstå det er lovligt såden men det er det alså.

rallycross som jeg køre nu er der andre regler, der skal være stel nr i
og fia godkendt vognbog

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time