Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 11:02

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
lqs skrev:
en af mine venner forespurgte anonymt på nogen turboplaner. de (hans forsikringsselskab) prøvede på alle måder at få ham frem med navn mm.
for mig at se, svarer en personlig henvendelse til, at gøre opmærksom på at der nok egentlig er større chance for skader...
MVH søren

Blander du nu ikke tingene sammen?????????? turbo/trackday.... det er altså ikke helt det samme. :roll: :roll:

Det jeg mener er, at i mange policer/forsikringsbetingelser står der at forsikringen ikke dækker på lukket bane, dog er der som regel undtaget køretekniske kurser. Det man skal spørge om er om man kan købe en tillægsforsikring, det bliver man sku´ da ikke smidt på porten af???? De fleste forsikringsselskaber vil sku´ da gerne sælge deres produkter, at påstå det andet er simpelthen for dumt!! :damn: :damn: :damn:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

jo måske, men det er det eneste i den retning jeg personligt har kendskab til. har aldrig set en police hvor der var nævnt noget om trackday, eller lukket baneanlæg. har derimod set mange hvor der står at forsikringen IKKE dækker ved væddeløbskørsel...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Ens kasko dækker ikke. DASU's forsikring dækker baneanlægget, publikum, samt de 1-2 personer der var i bilen. Selve bilen er ikke dækket af noget som helst.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Medlem

lqs skrev:
jo måske, men det er det eneste i den retning jeg personligt har kendskab til. har aldrig set en police hvor der var nævnt noget om trackday, eller lukket baneanlæg. har derimod set mange hvor der står at forsikringen IKKE dækker ved væddeløbskørsel...

Nu har jeg kigget i mine papirer... :reading:
den dækker:
Jeg citerer: 1 alm. privat kørsel. 2 øvelseskørsel, fx manøvre-, glatbane, og skolekørsel under instruktion af kørelærer eller tilsvarende sagkyndig 3 ved godkendte orienterings og økonomi løb i DK.
Den dækker ikke:
Jeg citerer: 1 Mens bilen har været udlejet. 2 Kørsel på bane, lukkede områder eller terænkørsel.

Så kan man diskutere lidt om hvilket punkt trackday går ind under, men hvis arrangøreren er lidt snu, så vil der være instruktion af en kyndig person, f.eks. en racerkører...
Og for god ordensskyld, så er jeg ikke kørerlærer, så det er ikke derfor min forsikring nævner dette.

Titel:
Nyt Medlem

Ja jeg har et tillægs spørgsmål

Kan man blindt stole på som deltager at der altid er forsikring på 3. part til div arrangmenter som er godkendt af politi/myndighedder ?

Tanken har jo strejfet mig nu div. arrngementer tillader biler uden plader

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Trackday og forsikring.

I Trackdayklubben har vi efterhånden, desværre, haft nogle folk som har kysset autoværnet, så vidt jeg ved har alle fået dækket skaderne af deres forsikring.

I de fleste forsikringspapirer står der at de dækker øvelseskørsel eller noget lign. kan ikke lige huske ordlyden. Trackdayklubben har instruktør på som også gerne tager med ud i din bil og hjælper dig på vej - ergo øvelseskørsel/avanceret køreteknik og forsikringsdækning.

Eksempel:
Subaru gut sætter Impreza i hegnet head-first, ringer til forsikringsselskab og får et blankt nej, han er stædig og ringer igen senere og præsenterer sig denne gang som ny kunde og får så et "Ja, vi dækker øvelseskørsel" - hvorefter at han så nævner at han gerne vil have repareret sin Subaru. -

Konklusion:
Forsikringsselskabernes standardsvar er NEJ hvis de skal have penge op af lomme.
Og JA hvis de øjner penge i kassen.
Mange folk tager deres ord for lov uden at tjekke deres forsikringsforhold og de tjener selskaberne fedt på.

Titel:
Medlem

Elnef skrev:

Kan man blindt stole på som deltager at der altid er forsikring på 3. part til div arrangmenter som er godkendt af politi/myndighedder ?

Politiet stiller i godkendelsen en betingelse om at der er tegnet en forsikring. Men det er ikke altid politiet kommer ud og gennemser papirerne inden arrangementet sættes i gang.
Til DHB ´07 havde vi både DASU forsikring og ekstra forsikring for de biler som ikke opfyldt DASU kravene. Her var politiet ude for at se alle papirerne efter inden vi måtte sætte løbet i gang, men jeg har også været vidne til at politiet blindt har stolet på at papirerne var i orden og har sat i gang uden at kontrollere det.
Så konklusionen må være, NEJ, man kan ikke stole på noget som helst, desværre.

Titel:
Moderator

Elnef skrev:

Du kan nok ikke stole på ret meget i denne sammenhæng.

Hvis arrangementet er godkendt efter 827, så kan politiet ikke godkende det, uden at have sikret sig at forsikringen er betalt.
Jeg tror ikke engang politiet i alle tilfælde ved det selv.

Det gør ikke den helt store forskel ifht nummerplader/ej plader, fordi området er afspærret, og hvis 827 er i drifgt er færdselsloven sadt ud af kraft inden for baneafspærringen.

Tricky bliver det så i de situationer hvor 827 ikke er opfyldt. Her vil man kunne påberåbe at færdelslovens ord stadigt gælder, incl hastighedsgrænser, etc.

Jeg prøvede for nyligt at løfte emnet om bilspecifik forsikring, især for biler uden nummerplader, ala den ansvarsforsikring feks traktortrækkere har, men uden den store interesse. Tiden er ikke moden til emnet endnu tror jeg ikke, men det krav ville kunne fjerne din bekymring.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

Feldthaus skrev:
[Politiet stiller i godkendelsen en betingelse om at der er tegnet en forsikring. Men det er ikke altid politiet kommer ud og gennemser papirerne inden arrangementet sættes i gang.
.

Ansøgningen om afholdelse af et arrangement skal faktisk være vedlagt dokumentation for betalt forsikring på ansøgningstidspunktet, så på det tidspunkt arrangementet løber af stabelen har politiet faktisk ingen grund til at se papirer, medmindre de har sjusket med paragrafferne. Det at politiet ikke kommer derud med detformål at tjekke papirarbejde vil jeg nok istedet vælge at betragte som et kvalitetsstempel.(af både arrangør og politi)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
Feldthaus skrev:
[Politiet stiller i godkendelsen en betingelse om at der er tegnet en forsikring. Men det er ikke altid politiet kommer ud og gennemser papirerne inden arrangementet sættes i gang.
.

Ansøgningen om afholdelse af et arrangement skal faktisk være vedlagt dokumentation for betalt forsikring på ansøgningstidspunktet, så på det tidspunkt arrangementet løber af stabelen har politiet faktisk ingen grund til at se papirer, medmindre de har sjusket med paragrafferne. Det at politiet ikke kommer derud med detformål at tjekke papirarbejde vil jeg nok istedet vælge at betragte som et kvalitetsstempel.(af både arrangør og politi)

Jeg har aldrig været med til at vedlægge den dokumentation for forsikring til ansøgning om polititilladelse, men jeg går ud fra at der nok er forskel fra den ene politikreds til en anden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time