Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 15:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Silkeborg Danmark
Nu kender jeg jo ikke super meget til de dæk typer og størrelser der er tale om her - men hvis man nu som total novice havde købt nogle dragdæk, ud fra de af fabrikanten opgivede dimensioner netop for at overholde reglementet, så ville jeg da ihvertfald selv føle mig lidt taget ved næsen hvis det var grund til man diskvalificeret - det er jo svært at bedømme et dæks reele bredde hvis man ikke kan gå ud fra de tal fabrikanten opgiver :?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Witz skrev:
Nu kender jeg jo ikke super meget til de dæk typer og størrelser der er tale om her - men hvis man nu som total novice havde købt nogle dragdæk, ud fra de af fabrikanten opgivede dimensioner netop for at overholde reglementet, så ville jeg da ihvertfald selv føle mig lidt taget ved næsen hvis det var grund til man diskvalificeret - det er jo svært at bedømme et dæks reele bredde hvis man ikke kan gå ud fra de tal fabrikanten opgiver :?

Lige præcist. Man kunne blive foranlediget til at se på hvem der kører stærkest i US, lure hvilke dæk de kørte med i den 10,5" klasse, og så inkassere en diskvalifikation, samt nogle dyre ubrugelige dæk(under reglementet ihvfertfald).

Som minimum en "hot or not" liste må bakke målingen op. Dertil kommer at det slet ikke er helt så enkelt at måle det dæk op når det sidder på bilen når man kommer tæt på grænsen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
efter sigende VIDSTE mindst en af de forurettede at hans dæk var for brede,

der er et ordsprog der siger: "dumhed fritager ikke for ansvar"

det kan da virkelig ikke være så svært at vide om ens dæk er "hot og not"

personligt ville jeg spørge hvis jeg var i tvivl.

sorry men jeg kan bare ikke forstå at det kan være SÅ svært, at det kan foranledige så megen debat omkring dæk ?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg forstår i øvrigt heller ikke problemet i det her med afgørelserne. Det er jo altså ikke fordi streetrace sporten behøver genopfinde den dybe tallerken. Så unikke er i altså heller ikke ;-).

I alle andre sportsgrene jeg kender hvor der er kendelser, regler, reglementer osv., vil der til hver en tid kunne opstå tvister. Her også, og så kan der lægges en protest...

Det er jo altid sådan at hvis en deltager menes at overtræde en bestemmelse, så kan en konkurrent lægge en protest. Alternativt kan en kontrollant afgøre at reglementet ikke er overholdt. Deltageren kan erklære sig enig eller uenig i afgørelsen, og til syvende og sidst har man så en dommer der afgør det. Sådan er det i al sport, kg det er måden man kommer omkring de sidste dele af reglementet som til syvende og sidst vil være genstand for fortolkning.
Kan ikke se at der er problem i at f.eks. dækmåling hører under samme procedure.

Evt. Kan man specificere i reglementet at målingen foregår på den og den måde, at der findes visse typer dæk som ikke overholder bestemmelsen, men "lader som om"....

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
Witz skrev:

Lige præcist. Man kunne blive foranlediget til at se på hvem der kører stærkest i US, lure hvilke dæk de kørte med i den 10,5" klasse, og så inkassere en diskvalifikation, samt nogle dyre ubrugelige dæk(under reglementet ihvfertfald).

Som minimum en "hot or not" liste må bakke målingen op. Dertil kommer at det slet ikke er helt så enkelt at måle det dæk op når det sidder på bilen når man kommer tæt på grænsen.

skal det forstås sådan at en person der åbenbart godt kan se forskel på om han skal kære 155-80-13 og slicks ikke behæver at kunne se forskel på hvilken model slicks han bestiller. er det tilfældet hvad kommer vedkommende så i tanken. diesel på en dragster?

som captain slow skriver. idioti belønnes ikke. hvis man har kunne finde stedet hvor man skriver under til feks DHB så burde man også kunne opfylde reglsættet efter det er læst.

er vi ikke ude i at det pludseligt er ok at stille sig i en boksering med en baseball kølle pga manglende viden ?

jeg syntes det er flot at reglerne er oppe at vende allerede nu. men syntes da jeg altid ser et par "hvad sagde jeg" kommentare.

er det så for at give ris eller ros? :wink: :wink:

Titel:
Mester Medlem

det er for at give ris/komme videre frem til noget brugbart.
for et halvt år siden var det klart at disse regler ikke kunne/ville blive håndhævet. nu kan man så sige "hvad sagde jeg".
KISS må være vejen frem. hver gang et regelsæt ikke bliver håndhævet, bliver det meget sværrere at få folk til at respektere det næste regelsæt.
en ide kunne være kun at diske folk efter en protest. nedlagt før et heat. dvs. ikke noget med at satse på "enten kører jeg fra ham, eller også bliver han disket bagefter". på den måde betyder tabt=ude af stigen.
en anden ide kunne være kun at diske pga. overtrædelse af klasseindeling.
MVH søren

Titel:
Moderator

møffe skrev:
[skal det forstås sådan at en person der åbenbart godt kan se forskel på om han skal kære 155-80-13 og slicks ikke behæver at kunne se forskel på hvilken model slicks han bestiller. er det tilfældet hvad kommer vedkommende så i tanken. diesel på en dragster?

:

Nu vi har den sammenligning med 155-80-13, så er det jo en interessant detalje, at det dæk ikke nødvendigivst måler 155 på trædefladen, så hvis du tror du kan købe det dæk på dækonline og være sikker på du kan køre med, under max 155mm dækbredde, så er du ikke sikker.

Pointen er at trædefladen bliver målt med eet eller andet udefinerbart, og at der som Ravn selv er inde på er dæk på markedet der måler mere end 10,5" trods de er mærket 10,5 på siden.

Jeg har selv haft et sæt 225/55-16 på hylden der overhovedet ikke kan være på bilen uden at gå på, samt et sæt 225/55-16 af et andet fabrikat der fint kan sidde på bilen. Trædefladen varierer en del i bredden, trods det er samme dækstørrelse. Begge er anerkendte mærker. Det ene målte næsten 225 på trædefladen, imens det andet måler de 225 over skuldrene. Hvad angår almindelige gadedæk, så er det nok en undtagelse at man kan falde over dæk der har trædefladen oppe i den bredde der står på dækket, men der er store variationer.

Samme problematik eksisterer på 10,5" markedet, blot hvor der fra dækleverandørens side er spekuleret i "tolerancerne", derfor forslaget om at gå efter mærkningen, så det i det mindste er til at håndhæve uden forvirring. Et enkelt reglement gavner alle, især den stakkels arrangør der bliver fristet til at forsøge at håndhæve det.

Vil man ikke acceptere et givent fabrikat dæk, så udeluk det med en positiv/negativliste, hvis det virkeligt er nødvendigt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
lqs skrev:
det er for at give ris/komme videre frem til noget brugbart.
for et halvt år siden var det klart at disse regler ikke kunne/ville blive håndhævet. nu kan man så sige "hvad sagde jeg".
KISS må være vejen frem. hver gang et regelsæt ikke bliver håndhævet, bliver det meget sværrere at få folk til at respektere det næste regelsæt.
en ide kunne være kun at diske folk efter en protest. nedlagt før et heat. dvs. ikke noget med at satse på "enten kører jeg fra ham, eller også bliver han disket bagefter". på den måde betyder tabt=ude af stigen.
en anden ide kunne være kun at diske pga. overtrædelse af klasseindeling.
MVH søren

Nu er det jo sådan at lige netop disse regler BLEV håndhævet, bla. med to diskvalifikationer i finalen, foriøvrigt af garvede kørere der udemærket godt vidste hvad de gjorde da de FOR EGEN KRAFT havde monteret klart for brede dæk på deres biler, snydepelse vil der altid være OG jeg kan garantere dig for at intet... INTET reglement, som ikke benytter sig af aflivning som pressionsmiddel, ville andet end tilnærmelsesvist kunne dæmme op for disse mennesker og deres handlinger, simpelt som ikke simpelt, alternativet er at alt skal være lovligt = ikkeregler (måske KISS?).

Jeg syntes at der bliver malet fanden på væggen, i et lidt for urealistisk omfang her, faktum er at reglerne til DHB jo lige netop har fungeret - og også er blevet håndhævet bedre end nogensinde før i nyere tid og det kan en lille detalje, som at de tekniske kontrolanter ikke var blevet breefet ordentligt om dæktyper og dørplader, ikke lave om på - om hvorvidt det fremover skal hedde "målt" eller "læst", må en afstemning afgøre, pt. er der mindst lige så mange eller flere der er for at bibeholde en "målt" løsning.

Hvordan der skal diskvalificeres (fremover), har vi ikke diskuteret, den løsning du nævner er jo næsten brugbar, ihvertfald så længe man ikke lige først bagefter fandt ud af at ham der vandt over dig i finalen faktisk snød...

Billede

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
HenrikGM skrev:
møffe skrev:
[skal det forstås sådan at en person der åbenbart godt kan se forskel på om han skal kære 155-80-13 og slicks ikke behæver at kunne se forskel på hvilken model slicks han bestiller. er det tilfældet hvad kommer vedkommende så i tanken. diesel på en dragster?

:

Nu vi har den sammenligning med 155-80-13, så er det jo en interessant detalje, at det dæk ikke nødvendigivst måler 155 på trædefladen, så hvis du tror du kan købe det dæk på dækonline og være sikker på du kan køre med, under max 155mm dækbredde, så er du ikke sikker.

Pointen er at trædefladen bliver målt med eet eller andet udefinerbart, og at der som Ravn selv er inde på er dæk på markedet der måler mere end 10,5" trods de er mærket 10,5 på siden.

Jeg har selv haft et sæt 225/55-16 på hylden der overhovedet ikke kan være på bilen uden at gå på, samt et sæt 225/55-16 af et andet fabrikat der fint kan sidde på bilen. Trædefladen varierer en del i bredden, trods det er samme dækstørrelse. Begge er anerkendte mærker. Det ene målte næsten 225 på trædefladen, imens det andet måler de 225 over skuldrene. Hvad angår almindelige gadedæk, så er det nok en undtagelse at man kan falde over dæk der har trædefladen oppe i den bredde der står på dækket, men der er store variationer.

Samme problematik eksisterer på 10,5" markedet, blot hvor der fra dækleverandørens side er spekuleret i "tolerancerne", derfor forslaget om at gå efter mærkningen, så det i det mindste er til at håndhæve uden forvirring. Et enkelt reglement gavner alle, især den stakkels arrangør der bliver fristet til at forsøge at håndhæve det.

Vil man ikke acceptere et givent fabrikat dæk, så udeluk det med en positiv/negativliste, hvis det virkeligt er nødvendigt.

der hvor jeg vil hen er at hvis personen åbenbart godt ved at en relativ bred slicks dæk er bedre end en std 155 M+s dæk så burde der også være viden nok til at vide HVOR brede man må køre med. ellers så var vedkommende jo nok kommet rullende med en 1000hk´s bil på 155 M+S dæk som er ca det billigste der fås på markedet.

men ved man at det ikke kun er effekten der tæller men også hvordan de kommer ned i vejen så er man pludseligt ikke undskyldt mere. der af . idioti belønnes ikke. og det ser allerede ud til at komiten/foreningen er på sagen.

men der har altid været problemer til bla dhb. dog nogle år flere end andre. nu er der dog en målrettet indsats for at løse det og lave fælles regler. bare det tiltag er et kæmpe skridt.

men mon ikke at der altid vil være personer der prøver at gradbøje reglerne til egen fordel. lige meget hvor meget der er nedskrevet.

men en liste med blacklistede dæk kræver vel mere eller mindre en komplet database + et team til at vedligeholde det.

men kan der ikke måles en dækhøjde og bredde som så skrives ind et sted som kan give en indikation på endnu lavere dæktryk bare som en strøtanke. evt bredde + dæktryk ved godkendelse ? kan en ventil evt plomberes ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
hvis vi nu holder os til at trædefladen ved et bestemt "test" tryk er 10,5"

så er det ens for alle korrekt ?

at man så kan lege med dæktryk er også ens for alle,, korrekt ?

er det ikke en simpel og brugbar metode ? forudsat dette er praktisk muligt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 634 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 59, 60, 61, 62, 63, 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time