HenrikGM skrev:
møffe skrev:
[skal det forstås sådan at en person der åbenbart godt kan se forskel på om han skal kære 155-80-13 og slicks ikke behæver at kunne se forskel på hvilken model slicks han bestiller. er det tilfældet hvad kommer vedkommende så i tanken. diesel på en dragster?
:
Nu vi har den sammenligning med 155-80-13, så er det jo en interessant detalje, at det dæk ikke nødvendigivst måler 155 på trædefladen, så hvis du tror du kan købe det dæk på dækonline og være sikker på du kan køre med, under max 155mm dækbredde, så er du ikke sikker.
Pointen er at trædefladen bliver målt med eet eller andet udefinerbart, og at der som Ravn selv er inde på er dæk på markedet der måler mere end 10,5" trods de er mærket 10,5 på siden.
Jeg har selv haft et sæt 225/55-16 på hylden der overhovedet ikke kan være på bilen uden at gå på, samt et sæt 225/55-16 af et andet fabrikat der fint kan sidde på bilen. Trædefladen varierer en del i bredden, trods det er samme dækstørrelse. Begge er anerkendte mærker. Det ene målte næsten 225 på trædefladen, imens det andet måler de 225 over skuldrene. Hvad angår almindelige gadedæk, så er det nok en undtagelse at man kan falde over dæk der har trædefladen oppe i den bredde der står på dækket, men der er store variationer.
Samme problematik eksisterer på 10,5" markedet, blot hvor der fra dækleverandørens side er spekuleret i "tolerancerne", derfor forslaget om at gå efter mærkningen, så det i det mindste er til at håndhæve uden forvirring. Et enkelt reglement gavner alle, især den stakkels arrangør der bliver fristet til at forsøge at håndhæve det.
Vil man ikke acceptere et givent fabrikat dæk, så udeluk det med en positiv/negativliste, hvis det virkeligt er nødvendigt.
der hvor jeg vil hen er at hvis personen åbenbart godt ved at en relativ bred slicks dæk er bedre end en std 155 M+s dæk så burde der også være viden nok til at vide HVOR brede man må køre med. ellers så var vedkommende jo nok kommet rullende med en 1000hk´s bil på 155 M+S dæk som er ca det billigste der fås på markedet.
men ved man at det ikke kun er effekten der tæller men også hvordan de kommer ned i vejen så er man pludseligt ikke undskyldt mere. der af . idioti belønnes ikke. og det ser allerede ud til at komiten/foreningen er på sagen.
men der har altid været problemer til bla dhb. dog nogle år flere end andre. nu er der dog en målrettet indsats for at løse det og lave fælles regler. bare det tiltag er et kæmpe skridt.
men mon ikke at der altid vil være personer der prøver at gradbøje reglerne til egen fordel. lige meget hvor meget der er nedskrevet.
men en liste med blacklistede dæk kræver vel mere eller mindre en komplet database + et team til at vedligeholde det.
men kan der ikke måles en dækhøjde og bredde som så skrives ind et sted som kan give en indikation på endnu lavere dæktryk bare som en strøtanke. evt bredde + dæktryk ved godkendelse ? kan en ventil evt plomberes ?